Gå til innhold

Program for gjenoppretting av harddisk


Anbefalte innlegg

Hei

Har en harddisk jeg formaterte (quick) i forbindelse med reinstallasjon av Windows. Viste seg i ettertid at det var noen meget viktige filer som ble slettet. Finnes det programvare som kan gjenopprette det som var på denne disken? Den har ikke blitt brukt etter formatering. Har prøvd programmer som GetDataBack, Recuva, EaseUS osv., uten hell. Så lurer på om alt håp er ute eller om det finnes andre metoder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Top 10 Best Free Hard Drive Recovery Software (2022 Update) - EaseUS

Men hvis EaseUS ikke fungerer så lurer jeg litt om det bare er snakk om kjapp formatering og ikke noe bruk, for det er stort sett der vi er i forhold til hva meningmann kan få til.

Hvis data/disk var kryptert så blir det naturligvis verre da du også må dekryptere...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Kjapp formatering, ja, og ikke i bruk etterpå (hadde kjøpt ny disk). Ikke kryptert, så vidt jeg vet. Det er vel noe man aktivt må gå inn for å gjøre? Ingen av programmene fant noe av relevans.

Er det ikke slik at ved formatering så slettes 'partition table' og at det er det som gjør det vanskelig?

Lenke til kommentar
bowelripper skrev (19 timer siden):

Kjapp formatering, ja, og ikke i bruk etterpå (hadde kjøpt ny disk). Ikke kryptert, så vidt jeg vet. Det er vel noe man aktivt må gå inn for å gjøre? Ingen av programmene fant noe av relevans.

Er det ikke slik at ved formatering så slettes 'partition table' og at det er det som gjør det vanskelig?

En vanlig formatering sletter ikke filer. 

Om du logger på maskinen med en Microsoftkonto på en maskin med TPM 1.2/2.0, UEFI Secure Boot, Platform Secure Boot og Direct Memory Access (DMA) påslått vil den krypteres automatisk med Bitlocker automagisk.

Men, det betyr naturligvis at du også dekrypterer denne automatisk når du logger på maskinen. Men, dette er på interne disker, jeg er litt usikker på hvordan dette slår ut om du plukker ut disken og så kobler den til med en USB dock etc. Eller om det er no nøkkelskifter osv om disken ligger frakoblet lenge. Jeg har ikke vært borti problemstillingen.

Men, jeg vet at når man kjører diskkryptering så deles disken inn i blokker, og filene legges i disse. Det er mulig disse vises som store filer når du kjører et recovery program. Jeg har aldri sjekket.

Du kan gå til Kontrollpanel og se på Bitlocker der for status på diskene. Om du går på datamaskinbehandling og ser på diskbehandling så mener jeg også at det skal stå om en partisjon er kryptert.

Ellers så skal -FVE-FS- være en signatur som vises først på krypterte "volumes". 

Krypterte "volumes" har også egne GUID. Åpne CMD og kjør kommandoen mountvol

I følge internett skal disse være
BitLocker: 4967d63b-2e29-4ad8-8399-f6a339e3d00
BitLocker ToGo: 4967d63b-2e29-4ad8-8399-f6a339e3d01

Men, hvordan dette ser ut på en formatert disk skal jeg ikke si...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...