Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det er ennå en grunn til at det virker ugjennomtenkt og hastet gjennom av folk som ikke har peiling. Altså kommunestyret.

Det ble foretatt en juridisk vurdering av saken, bestilt av kommunestyret husker jeg riktig.(lovlighetskontroll?) Konsesjonskraft er litt særegen fenomen men tjener distriktene godt.  

Endret av Jarmo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan også være et godt juridisk dokument som er elendig forenklet og gjengitt på kommunens hjemmeside. At det er der det har rotet seg til.

Ennå en rar detalj jeg oppdaget:

Sitat

Kommunestyret i Lærdal har vedteke at det blir fastprisavtalar for bedriftskundar og jordbrukskundar også i 2026, til 40 øre pr kwh pluss avgifter.

Sitat

Kommunestyret i Lærdal har vedteke ei ordning som inneber at private kundar folkeregistrerte i kommunen får same straumpris i 2026 som i dag - 40 øre pr kwh inkl. moms.

Dette er to ulike priser, som kanskje ikke var helt tiltenkt.

40 øre pluss mva og 40 øre inkludert mva

Endret av Simen1
Fikse linken og la til litt
Skrevet

Fikset og la til litt i innlegget over her.

Det virker som Kraftrike har en annen tekst enn det kommunen har. De skriver:

Sitat

Hytte/fritidsbustad

Avtalen gjeld kun for hushaldningar i Lærdal kommune, og ikkje for hytte/fritidsbustad. Bestillingar frå andre enn hushaldningar i Lærdal, vil bli avvist.

Denne formuleringen er mer i tråd med det jeg hadde forventet.

Kraftrike nevner heller ikke krav om at personen/eier av abonnementet må være folkeregistrert i Lærdal. Det holder visst at husholdningen er i Lærdal.

Kraftrike nevner heller ikke noe krav til hvilken avtale man har med staten før de slipper en til på avtalen med Kraftrike.

Men en ting de nevner og dermed bekrefter, det er at påslaget er -10 øre/kWh.

Avtalen i sin helhet og detaljer kan leses her. Jeg har ikke tatt meg tid til å lese gjennom, men tipper det oppklarer flere av uklarhetene / merkverdighetene.

• Liker 1
Skrevet

Analyse av fredagens priser (12.12.2025)

NO5 ligger og flyter rundt 75 øre, helt uavhengig av prisene i områdene rundt. Jeg tolker at det er nåværende vannverdi.

NO4: Før kl 13 følger den SE1 og SE2, etter kl 13 flyter den sin egen uavhengige vei til rundt 25 øre. Jeg tolker det til nåværende vannverdi.

NO3 ligger mellom Svenske priser og NO5. Jeg tror ikke det har noe med vannverdi å gjøre, men at prisene "kobles" sammen.

NO1 og NO2 følger både hverandre og SE3. De varierer hele dagen så jeg tror ikke de heller styres av vannverdi. Jeg tror de styres av fornybar kraft både innenfor og utenfor disse områdene.

Frankrike kjører sin egen vei med relativt lave priser, mens resten av sentraleuropa følger hverandre tett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...