Gå til innhold

Veien mot målet


Anbefalte innlegg

Man får vel ta i bruk alle midler som kan motivere, inspirere og forplikte... Nå også en "treningslogg", altså! Selv om vektnedgang gjennom kosthold troner øverst på fokuslista, skal jeg også begynne å trene (igjen). Om en drøy uke, startskuddet skal gå tirsdag om en drøy uke. 

Jeg er ikke tjueni, ei heller trettini eller førtini. Jeg har bikka. Har i hele mitt voksne liv vært normalvektig, til og med slank. Jeg er 1.67 høy og har "alltid" veid mellom 58 og 62 kilo. Ok, ikke helt sant - før jeg begynte å ekspandere mer enn jeg likte, lå nok vekta på rundt 66-67 kilo. 

Men de siste 5-6 årene har det skjedd noe. Jeg holder en knapp på alder/forbrenning, for innbiller meg selv at jeg ikke spiser annerledes nå enn jeg har gjort før. Men det kan jo være selvbedrag, selvfølgelig... Litt høy rødvinsfaktor, kanskje. Ikke i avhengighetsskiktet, på ingen måte - kanskje man kan kalle det et sør-europeisk drikkemønster? Elsker ost og frukt, glad i søtt (sjokolade 😬), ihuga brød-menneske, lite glad i fet mat, spiser lite rødt kjøtt. 

Så da gikk jeg selvfølgelig for en lavkarbo-plan. 🙄 Som jeg starta med på mandag for straks en uke siden, og som jeg allerede kjenner at jeg er møkkalei. Kjøpte meg Keto 1200-dietten m/ oppskrifter, og tenker å følge den slavisk i 6 uker (har enda ikke spist noe fra planen som har vært skikkelig yammi - tvert imot, jeg er blitt småkvalm av det meste). Så gjør jeg opp status, og ser hva jeg gjør videre. Om jeg fortsetter i ytterligere 6 uker, det er en mulighet. Men - jeg kommer aldri i livet til å leve på en så ekstrem greie i det lange løp, jeg tenker å bruke dietten som en slankekur. Rett og slett. Er overbevist om at jeg skal greie å holde ny vekt (bank i bordet for ny vekt!) når jeg skal begynne å spise mer normalt. 

Og apropos "ny vekt": Jeg kjøpte meg ny vekt (den gamle hadde en lei tendens til å vise ulikt hver gang, om man trådte på den tre ganger etter hverandre) og gikk opp på den mandag morgen: 81 kilo. 😳 Jeg døde litt. Den viste (minst) to kilo mer enn den gamle vekta hadde vist en uke tidligere. Målet mitt er i 63, og jeg er  u t å l m o d i g. Helst skulle jeg nådd målet innen jul, men det blir nok litt heftig. Ville da hatt 21 uker på å nå målet, og jeg kan vel ikke regne med 0.85 kilo i gjennomsnittlig ukentlig nedgang. Selv om det hadde vært helt greit. Får se hva lavkarbo/keto gjør av nytte...

Har kjøpt nye joggesko og noe treningsklær, og så skal jeg og en venninne gå i gang med trening 2-3 ganger i uka på nærmeste senter. Har trent mye i mitt litt tidligere liv, men altfor lenge siden nå. Heldigvis er jeg ganske aktiv, men på denne høyden av livet skal man vel ta litt ekstra godt vare på muskelmassen... Så styrketrening blir det viktigste. Lette fram den gamle yoga-matta for noen dager siden, tenkte å kjøre et meget lettvint og enkelt opplegg her hjemme - styrketrening i sånn 15 min hver kveld. 

Så får jeg prøve, da. Å lage meg en slags vei i vellinga her, om ikke annet for å forplikte meg selv til å følge opp. 

(Eller nei - ikke noe "prøve". Jeg gjennomfører, det er ingen alternativ.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 6. Starta dagen seeeent. Tok et frøknekkebrød med ost før jeg strøk på dør. Planen var å ha middagsrester fra i går på menyen, men det var helt til jeg huska at jeg skulle ut og spise med en håndfull venner i ettermiddag. Salat, så jeg for meg at det måtte bli. Men salatene så litt kjedelige ut, så jeg heiv meg på sushi. Så da ble det litt ris, gitt. Men ellers - fisk og avokado og diverse passable ting. Slo til og med til med et (stort) glass tørr hvitvin. Ettersom jeg ikke hadde helt kontroll på verken karbo eller kalorier knyttet til det måltidet, har jeg ikke turt å spise mer i dag. 😬 Men det er helt greit, jeg er ikke sulten. Hjelper dessuten med et glass Pepsi Max Lime, jeg innvilger meg det i helga. 

I morgen skal det veies! Jeg forventer et aldri så lite resultat, gitt. Det trengs for motivasjon for veien videre. Selv om det vil være vann som utgjør tap av et kilo. Eller to?

Morgendagen blir dessuten utfordrende, for jeg skal være på jobb fra 12 til 21. Det blir null tid bak grytene i hvertfall, det er helt sikkert. Og kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg ikke til å spise noe før jeg drar ut. Spørs om jeg må gå for noe enkelt når jeg kommer hjem, typ egg og bacon. Den fisken fra i går tror jeg utgår... Fikse en lunsj fra salatbaren i dagligvaren, kanskje. Frøknekkebrødene og litt pålegg blir med. Så vil det gå en del i kaffe, vil jeg tro. 😜

Hele denne uka blir vanskelig fordi jeg kommer til å være på jobb absolutt hele dagen. Til og med lørdag. Resultatet vil sannsynligvis bli at jeg spiser i minste laget... Men jeg tåler det. 

Så fant jeg denne: http://lenadesign.net/lavkarbo/mat-i-farta Her fant jeg jo noen ok tips. Jeg innser at jeg er fryktelig dårlig på å planlegge, men at det må til, om jeg skal greie gjennomføre. Og det skal jeg jo. 😁

 

Lenke til kommentar

80.3 ---> 77.9. 

💪

Det er minus 2.4, det. Jada, mest vann, og dessuten på den nye vekta. Som er frekk nok til å påberope seg et ekstrakilo, sammenlignet med den gamle vekta. Så 77.9 er ikke et tall så veldig langt unna det jeg er vant til å se. Men uansett - 2.4 på én og samme vekt! ☺️

Vil ha unormal stor nedgang neste uke også(!), deretter er det greit at det stabiliserer seg på sånn (minimum) minus 0.5 i uka. Ser jeg 76.5 neste mandag? 

Mens jeg venter på oppstart trening neste uke, har jeg lagt meg på 3 x 10 situps hver kveld + så mange jeg orker av eh... noe jeg ikke vet hva heter. Rygg og rumpe, vil jeg si. Mens jeg ser krimserie på tv. 🤓

Lenke til kommentar

Uke 1 + 3

Det er onsdag, og jeg har vært flink i 10 dager. Det har ikke vært vanskelig, men det har heller ikke vært lett. For jeg blir litt grinete av å følelsen av å ikke kunne spise noe med mindre jeg har stått på kjøkkenet og kuttet, stekt, stappet og kokt. Men jeg holder meg på matta, gjør meg stadig samme erfaring: Når jeg ikke får stått på kjøkkenet og kuttet, stekt, stappet og kokt - så spiser jeg ikke. Eller jeg spiser altfor lite. Begynner å bli litt lei av egg, avokado, bacon og tomater, det er det eneste jeg orker å fikse når jeg kommer hjem etter 10-12 timer ute på hektisk og krevende jobb. For hva kjøper jeg på Rema, når jeg MÅ ha noe i farta fra A til B? Salatbar funker. Men hva annet? 😏

I morgen ny, lang dag. Ute fra 09 (B-menneske de luxe, ikke snakk om at jeg rekker noen frokost først, ei heller lage matpakke)(og nei, jeg gjør det ikke nå, for nå er jeg d ø d), hjemme igjen rundt 20. 

Men jeg er fortsatt kjempemotivert. Motivert, og litt sur. 😂

Endret av Attenminus
Lenke til kommentar

Det psykologiske aspektet her er faktisk ganske så voldsomt. Det krever en veldig stor selvinnsikt å klare å forandre allerede "gode" innarbeidede rutiner. Vin f.eks representerer jo "det gode liv" så det blir jo litt skjæring med det du holder på med. Du må jobbe mye med psyken din og rett og slett lære deg å bli bedre kjent med deg selv. Dette er viktig. Det er aldri enkelt å gi kroppen det den vil ha. Som regel gir vi kroppen det hjernen sier den vil ha, men som ikke nødvendigvis kroppen vår har godt av eller trenger. Hadde egentlig ikke tenkte å skrive så mye her, så sier som så, veien ER målet. God tur !

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 11.8.2022 den 0.53):

Det er jo mye frukt som kan kjøpes. Banan, grovt rundstykke og lett Litago er noe som metter og kan tas i farten. Det er ikke ultra light, men det gir mye variert næringsinnhold.

 

Hei WiiBoy, hyggelig at du stikker innom! Litago tror jeg faktisk at jeg blir kvalm av... 😅 Banan og grovt rundstykke er absolutt gode greier, men hvis jeg skal gjennomføre denne ganske strenge lavkarbo-planen jeg er i gang med, er det ikke "lov"... 😜 Jeg er nå der at jeg skal "holde ut", og når grensen min er nådd hva angår utholdenhet, skal jeg tilbake til en litt mer (for meg) normalisert hverdag og et mindre utfordrende kosthold. Jeg har uansett trua på at denne runden med streng lavkarbo skal gi meg noen verktøy, ideer og vaner som gjør at jeg kan fortsette med et fornuftig kosthold også etterpå. 

Gjest Baardsen skrev (På 11.8.2022 den 1.01):

Det psykologiske aspektet her er faktisk ganske så voldsomt. Det krever en veldig stor selvinnsikt å klare å forandre allerede "gode" innarbeidede rutiner. Vin f.eks representerer jo "det gode liv" så det blir jo litt skjæring med det du holder på med. Du må jobbe mye med psyken din og rett og slett lære deg å bli bedre kjent med deg selv. Dette er viktig. Det er aldri enkelt å gi kroppen det den vil ha. Som regel gir vi kroppen det hjernen sier den vil ha, men som ikke nødvendigvis kroppen vår har godt av eller trenger. Hadde egentlig ikke tenkte å skrive så mye her, så sier som så, veien ER målet. God tur !

Hei Gjest Baardsen! Ja, vin blir litt skjæring... 😜 Når det er sagt - sånn rent bortsett fra vektoppgang (og her skylder jeg litt på alder... 😬), er jeg ved temmelig god helse på alle mulige måter, har alltid vært det. Energinivå - topp. Konsentrasjon - null problem. Og med et "normalinntak" (som selvfølgelig er subjektivt...) hva angår vindrikking, som jeg planlegger å gå tilbake til når jeg har nådd min matchvekt, tror jeg nok at jeg skal greie å overholde en ganske så sunn livsstil. Til tross for et glass vin (eller to) i ny og ne. Men du har helt rett i at det er hjernen som vil ha det vinglasset, ikke kroppen. 😅 For avhengig av vin er man da vitterligen ikke. 

Jeg måtte tenke på og fordøye litt det siste du skrev - "veien ER målet". Det er jo fornuftig sagt. Det handler jo også om at det å vedlikeholde en matchvekt (i hvertfall når man har passert 50...)(eller når man har vært overvektig "hele livet", kanskje?) handler først og fremst om hverdagen og rutinene her. Jeg har hele tiden tenkt slik at jeg skal gjennom en slankekur (2. gang i livet mitt at jeg virkelig gjør noe slikt, har behov for det - den første gangen var etter 2. svangerskap) som jeg vil skal gå FORT, og så skal jeg - ikke tilbake til eventuelle vaner som har gitt meg "det lille ekstra", men tilbake til et kosthold der f.eks. mel, pasta, ris, potet og det meste av frukt ikke er fy, men hvor jeg likevel har dratt med meg noen vaner som jeg viderefører. 

___

Stikk gjerne innom igjen, begge to, tar absolutt imot gode råd og innspill! 👍

___

Uke 1 + 6. Denne uka har som sagt vært krevende. Knapt nok rom for å lage middag. Jeg innser at jeg sannsynligvis er litt for travel til at dette funker optimalt for meg... Men kostholdsplanen KETO1200 er ikke noe jeg skal bedrive i månedsvis, planen er å først kjøre 6 uker, gjøre opp status (mao - se om det funker for meg, både når det gjelder gjennomføring og vektnedgang) og så vurdere om jeg tar nye 6 uker. Å gå ned de kiloene jeg har sett for meg, for så å gå opp igjen - det utgår! Jeg er kjempemotivert for å vedlikeholde den vekta jeg tenker å nå, og jeg tror heller ikke det blir veldig utfordrende. Jeg har ingen "forhistorie" hva angår å være overvektig, så jeg har en illusjon(?) om at når jeg først kommer tilbake dit jeg alltid har vært, skal jeg holde meg der. 

Uansett. Tirsdag skal jeg og venninne dra i gang vår første treningstime på ganske lenge. Litt for mange år. Er litt spent. Jeg har en greie med at kroppen min ikke er god til å ta opp D-vitamin (nei, ikke kostholdsrelatert), jeg har såkalt "uttalt lavt nivå". Utrolig nok hemmer det meg ikke når det gjelder hverdagslig energi, men når det kommer til trening stiller det seg litt annerledes. Jeg må være litt forsiktig, rett og slett. Hvilket jeg ikke tror blir særlig vanskelig. 😝 Har ingen planer om å starte særlig brått, kommer til å ta det veldig piano i starten. 

Og i morgen - veiing. 😳

 

Lenke til kommentar

Jadda! I morges stod det 75 på vekta. 💪 Det betyr at vekta denne mandagen viste 5.2 kilo mindre enn den gjorde mandagen for to uker siden. Jeg har en liten mistanke om at vekta var unormalt høy den mandagen, og at den var unormalt lav i dag. Så jeg tar ting med en klype salt, og er uansett fullstendig innstilt på at det ikke kommer til å fortsette på denne måten. Et gjennomsnittlig vekttap på 2.6 kilo i uka er vel ikke helt noe å hige etter. Men det føles uansett godt å ha fått en pangstart, så får jeg akseptere at det ikke vil bli dette resultatet mandagene framover. 

Dagens inntak har bestått av en raus salat fra salatbuffet - issalat, ruccola, spinat, tomat, skinke, kylling, ost, egg. En dobbel latte. Et lite glass hvitvin i sosialt samvær med 50 andre. To frøknekkebrød til kvelds, med hhv salami og cottage cheese/sukkerfritt syltetøy. Jeg er ikke stappmett akkurat, men heller ikke sulten. 

Og i morgen: Treningsstart! 👀

Lenke til kommentar

Still going strong.

Jada, trente på tirsdag. Og på torsdag. Det er kjedelig, uinteressant og ubehagelig! 😅 Men det må til, på denne høyden av livet er det noe med å forebygge naturlig muskelsvinn... 😅16 min på sånn trampert-sak, deretter apparater. Apparatene har heldigvis ikke endret seg siden forrige runde på treningssenter - må være sånn 12 år siden. Så jeg hadde grei kontroll. Vi avslutta med planke-challenge, det er i hvertfall... ubehagelig. Det verste med trening, er vel at jeg synes det er så ulidelig kjedelig! Og absolutt hele tiden kjenner jeg på og tenker jeg på alt det andre jeg skulle gjort, alle andre steder jeg heller skulle vært. Greier ikke kvitte meg med følelsen av at jeg kaster bort tiden, hverdagen min er travel nok som den er. Å skvise inn trening i tillegg er på ingen måte en enkel kunst. Men jeg skal. For jeg vet jo at det ikke er bortkastet tid, det er investering i tid. Mer tid her på jorda. 😝

Tenker å teste ut noen gruppetimer etterhvert, noe dansebasert. Det er ikke kjedelig. Det er heller ikke kjedelig å svømme, men det er så mye fuss med det. Tar for lang tid, totalt sett. 

Å overholde kostplanen er fortsatt vanskelig. Jeg har knapt vært hjemme på dagene hele uka, det er ut straks jeg våkner, holder det gående hele dagen og kommer stupende hjem i 20-21-tiden. Å lage mat da, er ganske uaktuelt. Og der ute i den virkelige verden er ikke ting tilrettelagt for dette kostholdet. Som i dag, kjører landet rundt, datteren og jeg spiste ute. Hva kan jeg spise? Omtrent ingenting. Det ble en kyllingsalat, fåglarna må vite hva kyllingen var rulla i og innsatt med. Maisen plukka jeg ut. Var ikke overvettes godt. Det som frista mest var det grove brøde som fulgte med, men det måtte jo utgå. Så har jeg hatt en hang til Läkerol og Dent, sukkerfritt, men oppdaga at karbohydratene florerer. Så da så. 😏 

Har fortsatt trua på at jeg skal greie å tune meg inn på den kostplanen igjen, kanskje var det en dum tid å starte opp på. Kommende uke er litt sånn opp og ned, men uka etter der igjen - da er det håp om en slags rutine. Og trening - ingen tvil om at jeg fortsetter. Hadde trent i morra igjen var det ikke for at jeg er underveis, on the road. Så neste gang blir tirsdag. Har påbegynt nednotering på mobil av vekt/antall repetisjoner jeg greier, ikke noe å rope hurra for foreløpig. 😅 Men det blir. Skriver det ned her etterhvert, kanskje motiverende å se forbedring. 

Spent på veiing igjen på mandag. Forventer ikke at noe magisk har skjedd, men så lenge det går rette veien... 

 

Lenke til kommentar

Veiinga på mandag ble underkjent! 😂 Vekta, den frekkasen, presterte nemlig å vise 500 g mer enn forrige mandag. Det trodde jeg ikke noe på, så jeg veide meg igjen i dag - 74.7. Nemlig. Ikke vet jeg hvilke ufine faktorer det var som slo til mandag. Vann i kroppen, kanskje. Jeg hadde kjørt bil i 16 timer lørdag/søndag. 

Så konklusjonen er: Ned 300 g den siste uka. Litt mindre enn jeg hadde håpa og trodd, men det er greit. Det ble tross alt en raus nedgang første to uker. Og i dag har jeg trent igjen. Det er fortsatt like kjedelig, men har heldigvis godt selskap. Fortsetter samme opplegg - 12-15 min oppvarming, deretter apparater og så avslutter vi med planke-challenge. Har foreløpig ikke lagt på mer vekt, men jeg kjenner at det allerede er underveis. I hvertfall i noen apparater 

I morgen skal jeg ta fri, tenkte jeg. Nyte godværet som er meldt. Sjaue litt i den lille hagen min, rydde litt her inne. Finne fram rockeringen fra fordums tider, tenkte jeg. 

Kosthold: Null utskeielser, vil jeg si. I dag har jeg til og med laget middag, kjøttdeiggryte. Den var helt ok, har nok til i morgen også. 

Tre uker bak meg nå. Planen er i utgangspunktet tre uker til før jeg slapper litt av med den karboen. Men er litt redd for at å slappe betyr å skli ut... Så har ikke bestemt meg enda. Kanskje drøyer jeg det litt lenger. 

Trening igjen på torsdag! 💪

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oj, der føk det avgårde en hel uke, gitt! 

Nå på mandag viste vekta 74.4 kilo. Så følte jeg veldig for å foreta en veiing den 1. september, altså i går, ettersom jeg jo starta opp med alt dette den 1. august. 73.4. 

Det betyr faktisk at jeg siden 1. august har gått ned 6,9 kilo! Og jeg har vært på trening...6 ganger. Skulle vært 7, men i går rakk jeg det ikke, jobba så lenge. Fast tirsdag og torsdag + en helgedag, hvis det passer seg sånn. Det er greia, målsettinga. Men jeg ser at helger kommer til å bli en utfordring. 

Fortsatt en utfordring å spise såpass ekstremt lavkarbo som jeg har satt meg fore, fortsatt altfor lite tid til å stå på kjøkkenet. Det blir mye frøknekkebrød og diverse pålegg, gitt. Egg, avokado, salat fra salatbarer. Og fortsatt like kjedelig å trene, og det med "godt etterpå" fortsetter å være en illusjon. 😅 

Om 4.4 kilo sier BMI-kalkulatoren at jeg er normalvektig. Selv om det på denne "høyden av livet", passert 50, må være "lov" til å ha litt mer på kroppen enn man hadde da man var i tjueåra. BMI burde beregnes ulikt, noe avhengig av alder. 

Av erfaring vet jeg at jeg trivest best enda noen kilo lavere enn 69, så jeg tenker ikke stoppe der. Jeg kan godt tenke meg å gå for enda 10 minus, totalt. Klart jeg greier det. Da vil jeg havne der jeg har vært mesteparten av mitt voksne liv - fram til for 5-6 år siden. 

Jeg kan, jeg vil. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så ble det mandag 5. september, og plutselig viste vekta 74.3 kilo. Altså opp 900 g på fire dager. Men klart, det betyr lite, sier lite om vektnedgang som måtte være på gang. Ikke noe unormalt i at vekta rusler litt opp og ned, jeg får se på de lange linjene. Og i dag var det mandag igjen og i dag, mandag 12. sept, klokka jeg inn på 73.3 igjen. 

Men pokker heller, mandag om en uke skal jeg se 72 blank! For jeg føler for et aldri så lite jafs nå, et hopp. Nedover. Fortsetter treninga to ganger i uka (og noen ganger tre), fortsetter å hate den 😅 og fortsetter å slite med å finne tid i hverdagen til å ta turen til senteret. Fortsetter å spise lavkarbo. Greier å unngå utskeielser, men lørdag spiste jeg en Fruitero Diplom-is samt et ordinært knekkebrød.

Er fortsatt kjempemotivert, men føler at jeg har behov for å se en litt større nedgang nå til uka... Ingen grunn til at ting skal stoppe opp, så får bare la kroppen ta den tiden den trenger, prøve å være tålmodig. Målet er nådd til jul, garantert! 😈

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...