Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grodde glødeplugger - erfaring? verksted?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en SAAB 9-3 med noen dårlige glødeplugger som må byttes ut.

Verksted sa at det var fastgrodde glødeplugger og turte ikke å bytte dem ut, da de kunne knekkes i motoren (som fort utgjør en mye større kostnad enn det bilen er verdt). Jeg har nå kjørt bilen med dårlige glødepluggere i over ett år og klart å ødelegge 2 bilbattierer som følge av tungstart.

 

Påtide å bytte disse fastgrodde glødepluggene hos noen som kan dette. Har dere erfaring med dette og ev. et verksted å anbefale i Oslo/Kolbotn/Fornebu området?

 

 

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Wurth Injector-EX etter tips fra en tråd her på forumet og fikk løsnet glødepluggene på 16+ år gammel motor i fjor. Tror jeg betalte ~320 kr for sprayen og har vel brukt under halvparten. Jeg testet kun å løsne én av pluggene (den satt godt, tok ikke i) før jeg brukte sprayen (var redd for å ødelegge plugg) så jeg vet jo ikke hvor fast de egentlig satt men med fremgangsmåten under gikk det lett å løsne glødepluggene.

Sprayet på i flere omganger over flere uker (både etter kjøretur og på kald motor som fikk stå over natten) før jeg prøvde meg med varm motor når jeg løsnet pluggene.

Fra en av trådene, innlegg av @FiveInline:

Sitat

Det finnes eget luftverktøy til nettopp glødeplugger, vi gikk til innkjøp av dette hos oss (Møller) sammen med en spray fra Wurth (Injector-EX). Har selv stått med glødeplugger jeg trodde skulle knekke, og glødeplugg-luftverktøyet har tatt de med en gang. En som jobbet hos oss før, kom fra Ford hvor dette var et mye større problem med glødeplugger som satt fast, og de hadde gått til innkjøp av samme type luft-verktøy.

Knekte glødeplugger finnes det også verktøy for, kommer man til selve glødepluggen så får man ut dette ganske ukomplisert, men det må gjøres i flere "steg" og krever ofte litt demontering eller plass for å komme til glødepluggen.

Samme tråd:

Sitat

@FiveInline:

Fikk inn en bil forrige uke, glødeplugg satt dønn fast. Fikk den ikke ut med glødepluggverktøyet heller. Sprayet rundt glødeplugg med Wurth Injektor-EX, kunde kjørte en uke, fikk inn bilen igjen denne uka her, glødepluggen løsnet med en gang. Jeg kjørte motor varm før jeg prøvde å løsne.

Dette er noe også NGK anbefaler;

 

Endret 14. april 2021 av FiveInline

 

Lenke til kommentar
lesles skrev (16 timer siden):

Ser ut som de er utsolgt på de fleste butikkene, og netthandel krever registrering av firma

Så det samme så jeg gikk innom en Wurth-butikk og fikk bestilt. Gikk vel noen dager før jeg fikk melding om at den var kommet. Var ikke noe ekstra gebyr selv om de måtte bestille 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...