Gå til innhold

Østlandet og Sørlandet har det beste veinettet i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hovedveiene i de to landsdelene er bra, men finnes mye dårlig veinett utenfor selve hovedveiene. Hovedveiene vest for Kristiansand er ganske dritt (selv om de holder på å bygge bedre vei der).  Disse to landsdelene har sammen med Trøndelag (Nord-Trøndelag har litt dårlig veinett, så det er kanskje en god tredjeplass?) nok det beste veinettet. Men er ikke akkurat en sterk konkurranse da veiene på Vestlandet og Nord-Norge er generelt ganske dritt.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (23 minutter siden):

Ja, hovedveiene i de to landsdelene er bra, men finnes mye dårlig veinett utenfor selve hovedveiene. Hovedveiene vest for Kristiansand er ganske dritt (selv om de holder på å bygge bedre vei der).  Disse to landsdelene har sammen med Trøndelag (Nord-Trøndelag har litt dårlig veinett, så det er kanskje en god tredjeplass?) nok det beste veinettet. Men er ikke akkurat en sterk konkurranse da veiene på Vestlandet og Nord-Norge er generelt ganske dritt.  

Jeg så for ikke så lenge siden en video der noen turister filmet deres biltur fra Stavanger til Kristiandsand(E39). Videoen var på 3 timer og i hele den strekningen så var veien minimum tofelts med en midtlinje. Underveis så var det noen strekninger med trefelts. Så sammeligner vi med veiene på Vestlandet og Nord-Norge, så er det vel ikke så verst? 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (23 minutter siden):

Jeg så for ikke så lenge siden en video der noen turister filmet deres biltur fra Stavanger til Kristiandsand(E39). Videoen var på 3 timer og i hele den strekningen så var veien minimum tofelts med en midtlinje. Underveis så var det noen strekninger med trefelts. Så sammeligner vi med veiene på Vestlandet og Nord-Norge, så er det vel ikke så verst? 

Nei, sant det er to-felt på E39 hele veien. Problemet er svingete veier der, så at trailere velter og personbiler kjører av eller krasjer er ikke uvanlig. Riksveiene/fylkesveiene har samme problemet, men store forbedringer har skjedd ved bygging av tunneler og to-felt. For 10-15 år siden var mye av disse veiene vest for Kristiansand ofte grusveier med et felt (E39 gikk blant annet igjennom boligfelt).  Nei, Sørlandet er nok den landsdelen med best eller nest beste veier i Norge, men som sagt den konkurransen er ikke hard.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (14 minutter siden):

Jeg så for ikke så lenge siden en video der noen turister filmet deres biltur fra Stavanger til Kristiandsand(E39). Videoen var på 3 timer og i hele den strekningen så var veien minimum tofelts med en midtlinje. Underveis så var det noen strekninger med trefelts. Så sammeligner vi med veiene på Vestlandet og Nord-Norge, så er det vel ikke så verst? 

Når jeg startet min kjøretur til Oslo fra Ålesunds området der jeg bor, så må jeg kjøre ca en 5-6 timer før jeg treffer min første flerfeltsvei, og store deler av veien før jeg nærmer meg lillehammer er det over krokete fjelloverganger og veier som er såpass smale at de ikke engang har midtlinje, enkelte broer som følger hovedårene er og så smale at tungtrafikk ofte må passere hverandre i gangfart. Så man skal være flink å vite hvor man har bilen på veien om en skal ferdes på de gjennomsnittlige vestlandske veier uten å plante ett hjul i grøfta 😅

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Når jeg startet min kjøretur til Oslo fra Ålesunds området der jeg bor, så må jeg kjøre ca en 5-6 timer før jeg treffer min første flerfeltsvei, og store deler av veien før jeg nærmer meg lillehammer er det over krokete fjelloverganger og veier som er såpass smale at de ikke engang har midtlinje, enkelte broer som følger hovedårene er og så smale at tungtrafikk ofte må passere hverandre i gangfart. Så man skal være flink å vite hvor man har bilen på veien om en skal ferdes på de gjennomsnittlige vestlandske veier uten å plante ett hjul i grøfta 😅

Får jo mye fint å se på veien da 😛  Men kanskje ikke så trivelig om man lander utenfor. Har selv bare kjørt Igjennom Rogaland til Voss, og det er vell noe av det bedre på Vestlandet. Selv om veien opp til Voss var et svingehelvete fra en annen verden. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (50 minutter siden):

Når jeg startet min kjøretur til Oslo fra Ålesunds området der jeg bor, så må jeg kjøre ca en 5-6 timer før jeg treffer min første flerfeltsvei, og store deler av veien før jeg nærmer meg lillehammer er det over krokete fjelloverganger og veier som er såpass smale at de ikke engang har midtlinje, enkelte broer som følger hovedårene er og så smale at tungtrafikk ofte må passere hverandre i gangfart. Så man skal være flink å vite hvor man har bilen på veien om en skal ferdes på de gjennomsnittlige vestlandske veier uten å plante ett hjul i grøfta 😅

Hva med E6 fra Trondheim til Oslo? Er det standard tofeltsvei hele strekningen?

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (11 timer siden):

Hva med E6 fra Trondheim til Oslo? Er det standard tofeltsvei hele strekningen?

Har kjørt både E6 og riksvei 3, og ja begge har tofeltsvei hele strekningen. E6 har også firefeltsvei i sørlige del av Innlandet ned til Oslo, og firefeltsvei fra Melhus inn til Trondheim. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...