Gå til innhold

Jordskruer gir fundament til hytter, gjerder og plattinger på rekordtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte først at dette umulig kunne fungere i Norge, der det som skjuler seg under mose og gress vanligvis er stein og berg, men så står det i artikkelen at man som regel må bore og sprenge for å bruke disse skruene. Synes da innledning på artikkelen og bruk av bilde blir gir et litt feilaktig inntrykk, spesielt når man ikke leser bildeteksten slik som meg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
F3NMH3OO skrev (10 minutter siden):

Tenkte først at dette umulig kunne fungere i Norge, der det som skjuler seg under mose og gress vanligvis er stein og berg, men så står det i artikkelen at man som regel må bore og sprenge for å bruke disse skruene. Synes da innledning på artikkelen og bruk av bilde blir gir et litt feilaktig inntrykk, spesielt når man ikke leser bildeteksten slik som meg....

Samme her. Jeg har skrudd inn noen "billige" versjoner av slike og du møter fort ekstremt mye motstand om du ikke borrer opp hullene først. Grunnforholdene avgjør, men som oftest støter man på pukk og grove masser rundt hus og i hager, og da må du enten grave eller borre uansett. 

"billigskruene" de har på byggevareforetningene som du "kan" skru ned med håndkraft hadde jeg ikke stolt på til å holde noe annet enn en kompostbinge eller en fuglekasse. I hvert fall ikke en terrasse, og lykke til med å skru de "rett" uten egnet maskin..

Lenke til kommentar
F3NMH3OO skrev (52 minutter siden):

Tenkte først at dette umulig kunne fungere i Norge, der det som skjuler seg under mose og gress vanligvis er stein og berg, men så står det i artikkelen at man som regel må bore og sprenge for å bruke disse skruene. Synes da innledning på artikkelen og bruk av bilde blir gir et litt feilaktig inntrykk, spesielt når man ikke leser bildeteksten slik som meg....

Til og med jeg, som ikke har abonnement til å lese artikkelen, rakk å se det sto forbore og spesialmaskin før jeg blir bedt om å betale. Det er ingenting i overskriften eller bildet som tilsier at man kan skru disse ned med håndkraft. Det er tvert om bilde av en maskin vedlagt overskriften i dette emnet... 

Lenke til kommentar

Jeg har banket ned jordspyd for gjerde og i blanding av leire, stein og fyllmasser fra bygging er det ganske krevende. Man ender opp med å prøve 3 steder og/eller grave opp og spette seg ned uansett.

Hvis jeg bodde på en pute av homogen, dyp sand så hadde de antageligvis fungert kjempebra.

Jeg antar at slike jordskruer blir noe av det samme?

Med leire i grunnen (som holder på vannet) og vinterfrost som går dypt ned i grunnen så er fundamentering vanskelig pga telehiv. Hvis man bor på en sandbanke eller fjell så er det betydelig enklere. Hvis man kjøper en bok eller ser en video hos maxbo så sier de gjerne «vi antar at grunnen er telesikker, eller at du tar nødvendige tiltak for stabil forankring», før de bruker 3 sider på nødvendigheten av stilig pimping av byggverket.

Min forståelse er at man typisk har to valg:

0. Lei gravemaskin og bytt ut massene ned til 1 meter eller mer med grov stein og sand, drener. For de fleste prosjekter er det et usaklig alternativ når det blir snakk om mange lastebillass og man har hus og hage på tomta fra før.

1. Støp en søyle som går ned til telesikker dybde (inntil 2 meter om du bor i de kaldeste strøkene av landet). Gjerne med en «fot» i bunnen. Evt på en pute av trykksikker isopor som er bred nok til at frosten ikke «slår rundt», slik at det ikke løfter under. Evt kle søylen med knotteplast (for å unngå at leire «suger seg fast» og frosten løfter langs søyla). Evt legg isolasjon på bakkenivå for å bremse frosten fra å slå ned (om vinteren kommer det varme opp fra jordens indre som man kan lukke inne).

2. Grav deg ned til fjell, bor og lim/støp/lås inn armeringsjern, støp opp søyle.

 

Jeg prøvde å gå for 1 men endte opp med 2 når jeg plutselig fant grunnfjell for en liten platting. Hvis jeg skulle ha gjort det i dag så hadde jeg leid minigraver og gravd ut de 9 m^2, sendt det bort og fyllt hullet med duk, drenering og pukk. Da kunne jeg ha lagt plattingen rett oppå og spart ryggen min for betydelig slitasje. Man lærer…

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...