Gå til innhold

Intel 13 serie Raptor Lake


Nizzen

Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (20 minutter siden):

Ja, overraska over hvor høy temp ble. Som med 7950X bør den undervoltes og gis en PPT limit, evt fastklokke på noe håndterbart spenningsmessig ala det Nizzen kjører.

Spent på å se hva temp blir på litt mer nøktern spenning, ja - det må da finnes en sweetspot for 24/7. Ille om man må ha en MO-RA for å kjøre en 13900K i setupet sitt :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (Akkurat nå):

ehh javel?! I henhold til Hardware Unboxed så er tempen på Intel 13000 værre enn AMD 7000. Strømforbruket også enda værre. Den klokker også ned pga temp, om man ikke har vannkjøling som bare sånn ca 0.01% av PC brukere har. 

Det er nettopp dette jeg siktet til, vi antok at den kom til å være mye kjøligere enn AMD, men der tok vi feil gitt :D

Lenke til kommentar
4 minutes ago, bshagen said:

Det er nettopp dette jeg siktet til, vi antok at den kom til å være mye kjøligere enn AMD, men der tok vi feil gitt :D

Kommer ann på hvilke spenninger det blir kjørt på. Ser ut som noen har autospenninger ut av en annen verden. Mye av dette kommer ann på "silicon lottery" også. 

Stock, så er min cpu "iskald", og under gaming, så er den også veldig kald. Cinebench gaming gjøres det lite av, så den temperaturen er rimelig uviktig for meg. Veldig få gamer "rendering" 24/7, så ha fokus på akkurat det er jo litt søkt.

Threadripper er for rendering gaming :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Cowboystrekk said:

Sjekk videon jeg linka til fra Derbauer, 13900K kan være svært kjølig/effektiv med litt tuning :)

Ja det har jeg merket godt! Dog jeg har ikkje et dårlig eksemplar heller, noe som også hjelper. Die er litt større enn AlderLake, så lettere å kjøle.

Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Den har jeg ikke sett, mange takk! 

@Nizzen På en 480 rad? Hvilke temps ser du i spill sånn sirkus? 

MAx 65c i f.eks battlefield, med all core på 5800mhz, 4700 e-cores, 4800 cache. 7800c32 på minnet. Kjører Mo-Ra, og ca 25c på vannet. Spiller ingen rolle med størrelsen, så lenge det er nok. Det er jo igrunn en 360 radiator nok i haugevis. Nok er når ikkje vanntemperaturen stiger over tid.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 minutt siden):

Kommer ann på hvilke spenninger det blir kjørt på. Ser ut som noen har autospenninger ut av en annen verden. Mye av dette kommer ann på "silicon lottery" også. 

Stock, så er min cpu "iskald", og under gaming, så er den også veldig kald. Cinebench gaming gjøres det lite av, så den temperaturen er rimelig uviktig for meg. Veldig få gamer "rendering" 24/7, så ha fokus på akkurat det er jo litt søkt.

På HUB testen brukte de MSI coreliquid 360 og Z790 Tomahawk og temp i Cyberpunk lå på 91C og det throttla. Bra kjøler og HK, nå har jo du bedte kjøler og HK, men for mange som kjøper synes jeg ikke dette er noe særlig.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 minutt siden):

MAx 65c i f.eks battlefield, med all core på 5800mhz, 4700 e-cores, 4800 cache. 7800c32 på minnet. Kjører Mo-Ra, og ca 25c på vannet. Spiller ingen rolle med størrelsen, så lenge det er nok. Det er jo igrunn en 360 radiator nok i haugevis. Nok er når ikkje vanntemperaturen stiger over tid.

Du har vell fintuna volt etc og, stock kjører den vell ca 1.35v og ytelsa er lavere enn det du har.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Cowboystrekk said:

På HUB testen brukte de MSI coreliquid 360 og Z790 Tomahawk og temp i Cyberpunk lå på 91C og det throttla. Bra kjøler og HK, nå har jo du bedte kjøler og HK, men for mange som kjøper synes jeg ikke dette er noe særlig.

Får teste Cyber snart igjen. Kan liksom ikkje tro at det blir 91c under load i det spillet. DA er det noe feil en plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Får teste Cyber snart igjen. Kan liksom ikkje tro at det blir 91c under load i det spillet. DA er det noe feil en plass.

Din kjøler og airflow er jo langt over hva folk flest har, din ambient er nok og bedre enn hos HUB i Australia ;)

Med D15, curve optimizer, 18C lufttemp, +200 pbo ligger Cyberpunk rundt 70C på min 5600X, det er et av de spillene dwn blir varmest i. Slår jeg av +200 pbo dropper volt fra 1.35v til 1.22v og temp dropper 8C. Tipper det at du kjører 1.23v vs 1.35v har mye å si!

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 minutter siden):

MAx 65c i f.eks battlefield, med all core på 5800mhz, 4700 e-cores, 4800 cache. 7800c32 på minnet. Kjører Mo-Ra, og ca 25c på vannet. Spiller ingen rolle med størrelsen, så lenge det er nok. Det er jo igrunn en 360 radiator nok i haugevis. Nok er når ikkje vanntemperaturen stiger over tid.

Det er jo rett og slett ikke ille i det heletatt! Tenker jeg børste støvet av noen 480er likevel, alltids greit med litt overkill :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...