Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! 
Nylig kjøpt hjemmekino, litt forskjellig knask osv.

klipsch R51M for front og surround

klipsch R52C for senter høytaller

og sist men ikke minst klipsch R-100SW 

 

tenker også på å kjøpe meg dolby atmos høytallere ifra klipsch, R-41SA da de skal matche serien.

 

jeg har nå en reciever som heter 

STR-DN850, den er ifra Sony. 
jeg planlegger å kjøpe ny reciever da denne ikke har HDR. Og muligens ikke Atmos? Ikke sett på det egentlig..

 

men spørsmålet mitt er.. R51 høytallerene har 85Watt RMS stykk (4stk) og. Senterhøytalleren har rms på 100watt.


og de atmos høytallerene nevnt tidligere 50watt rms stykk (2stk)

 

 

Utifra hva jeg har forstått vil opplegget mitt bli 5.1.2.

hva reciever burde passe bra med høytallerene mine? 
personlig er jeg gira på STR DH790, men ser den har 145 W (6 ohm, 1 kHz, 1-kanals THD 0,9 %)

Vil jeg da gå i massivt underskudd av strøm per høytaller? Vil jeg kunne kjøpe atmos høytallerene og likevel ha nok strøm? 
Jeg har forstått at man må ha den RMS’en høytallerene er oppgitt for, ellers kan de ta skade og lyden forvrenge seg?

og foresten, vet noen hvordan jeg får volumbar på projektoren? Bruker apple tv, men kommer ikke opp volumbar på lerretet. 
 

Apple tven går inn i reciever, selve recieveren er kobla til projektor (optoma uhd35)

Takker for svar, prøver å få en grei hjemmekino

 

Endret av grotte rotte
endring
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo høyere effekt recieveren har, jo høyere kan du spille (ganske forenklet). Men legg merke til at det er mange kreative måter å måle effekt på, som feks på nevnte Sony. Det mest rederlige er å måle 2 kanaler i drift, 8 ohm og <0,1%THD.

I prakis er de fleste "normale" surroundrecivere rundt omkring 100W i 8 ohm 2 kanaler. Man må igrunn ha veeldig mye mer effekt skal man få betydelig høyere lyd, og det blir veldig dyrt. 

Siden du har Klipch høyttalere som ofte kan være vel "livlige" i diskantområdet ville jeg anbefalt en reciever med en eller annen form for auto EQ. Feks Denon har Audyssey, et system i alle fall jeg liker godt. Ryktene sier at også siste versjon av Yamahas system (YAPO?) skal fungere rimelig bra. Tidligere har dog YAPO vært triste greier.

Ellers er det bare å se etter en reciever som har antallet forsterkerkanaler og finesser du ønkser.

 

Er feks. Denon AVR-X1700H innenfor ditt busjett? Koster vel ca 7400 nå. En solid og velbygd 7-kanals reciever etter min mening. Selv om prisen har gått opp en del i det senere.

 

Edit: Nevnte Denon kan også vise volumbar på projektor som er tilbkoblet. Selv når du styrer volumet med Apple-TV kontrollen.

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 18.7.2022 den 13.09):

Jo høyere effekt recieveren har, jo høyere kan du spille (ganske forenklet). Men legg merke til at det er mange kreative måter å måle effekt på, som feks på nevnte Sony. Det mest rederlige er å måle 2 kanaler i drift, 8 ohm og <0,1%THD.

I prakis er de fleste "normale" surroundrecivere rundt omkring 100W i 8 ohm 2 kanaler. Man må igrunn ha veeldig mye mer effekt skal man få betydelig høyere lyd, og det blir veldig dyrt. 

Siden du har Klipch høyttalere som ofte kan være vel "livlige" i diskantområdet ville jeg anbefalt en reciever med en eller annen form for auto EQ. Feks Denon har Audyssey, et system i alle fall jeg liker godt. Ryktene sier at også siste versjon av Yamahas system (YAPO?) skal fungere rimelig bra. Tidligere har dog YAPO vært triste greier.

Ellers er det bare å se etter en reciever som har antallet forsterkerkanaler og finesser du ønkser.

 

Er feks. Denon AVR-X1700H innenfor ditt busjett? Koster vel ca 7400 nå. En solid og velbygd 7-kanals reciever etter min mening. Selv om prisen har gått opp en del i det senere.

 

Edit: Nevnte Denon kan også vise volumbar på projektor som er tilbkoblet. Selv når du styrer volumet med Apple-TV kontrollen.

Takk for svar, beklager sein tilbakemelding, er utlands.

Så litt på den dere Denonen, blir ikke den litt lav effekt i med tanke på at RMSen på senter høytalleren min er 100W og recieveren gir 80w? 
ser Yamaha RX-V6A har 100w på alle 7 kanaler. Vil ikke den være mer verdt pengene, eller er dette noe man ikke vil merke?

Budsjettet er sånn mjej tjeh, allerede brukt endel på høytallere så ikke noe vitsi å kjipe ut med det aller minste laget.

 

Bor også i leilighet så kan jo ikke makse ut høytallerene uansett.. men hørt at forsterkere med lavere watt en RMS på høytallere skader høytalleren og øker forvrenging?

 

Bør jeg gå for denon eller yamahaen?

Ser også at du nevnte at denon hadde volumbar, stort pluss for meg da reciever er gjømt bak tv benk døren.

Lenke til kommentar

Høyttaleren din er nok oppgidd til å tåle 100w. Dvs pøser du på mer enn det veldig lenge vil den ta skade. Men også det er et omtrentlig tall. Kortvarig tåler den nok mye mer (det er normalt varme som tar knekken på en høyttaler). 

Hvordan Yamaha oppgir effekten er jeg sannelig ikke sikker på, men uansett er ikke 20w nevneverdig forskjell. Vil tippe de er ca like kraftige i praksis. Og rikelig med effekt til å spille bra høyt om du skulle ønske det. Og så lenge du ikke drar på så mye at det blir hørbar forvrengning blir det heller ingen skade på høyttalere.

Både nevnte Denon og Yamaha er nok meget kapable receivere som vil gjøre jobben. Det eneste jeg kan si sikkert er at Denons innebygde Audyssey romkorreksjon vil være i stand til å dempe den noe livlige diskanten Klipsch har en tendens til å ha på en ok måte (om oppsettet gjøres etter anvisninger).

Har ikke nok kjennskap til Yamahaen til å uttale meg om den er dårligere, like god eller bedre.
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (21 timer siden):

Høyttaleren din er nok oppgidd til å tåle 100w. Dvs pøser du på mer enn det veldig lenge vil den ta skade. Men også det er et omtrentlig tall. Kortvarig tåler den nok mye mer (det er normalt varme som tar knekken på en høyttaler). 

Hvordan Yamaha oppgir effekten er jeg sannelig ikke sikker på, men uansett er ikke 20w nevneverdig forskjell. Vil tippe de er ca like kraftige i praksis. Og rikelig med effekt til å spille bra høyt om du skulle ønske det. Og så lenge du ikke drar på så mye at det blir hørbar forvrengning blir det heller ingen skade på høyttalere.

Både nevnte Denon og Yamaha er nok meget kapable receivere som vil gjøre jobben. Det eneste jeg kan si sikkert er at Denons innebygde Audyssey romkorreksjon vil være i stand til å dempe den noe livlige diskanten Klipsch har en tendens til å ha på en ok måte (om oppsettet gjøres etter anvisninger).

Har ikke nok kjennskap til Yamahaen til å uttale meg om den er dårligere, like god eller bedre.
 

Ok, tusen takk for svar. Kjøper denonen 👍🏼
 

Så skal det bli bedre med HDR og volum bar på projektoren! 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Slaps said:

Anbefaler en receiver med god romkorreksjon. DIRAC er regnet som veldig bra. Onkyo og   Pioneer har dette. Men det meste av romkorreksjon er uansett mye bedre enn ingen :)

Er Onkyo og Pioneer i det hele tatt i salg her på berget for tiden? Pioneers gamle MCACC romkorreksjon var faktisk så dårlig at den ofte gjorde mer skade enn nytte. Så bra de byttet til DIRAC (som er helt ypperlig)

Lenke til kommentar

Hmm dette var litt rart. Fått satt opp og koblet på denonen, kjørt mikrofon testen osv. 
 

får ikke opp volumbar på lerretet når jeg skrur volum med apple tv kontrollen. (Står på reciever vindu at volum endres, men reciever er gjømt i skap og dÅ funker ikke fjernkontrollen til recieveren engang…) 

 

Reciever er koblet slikt at hdmi out går til projektor og apple tv går til Media player på reciever.

uvist om hdmi på apple tvn rr 2.0 eller 2.1 men jeg vet ikke om det kan være grunnen for at volumbar ikke kommer opp.. 

hdmien fulgte med en altibox dekoder/boks og det står high speed premium, med ethernet.

 

Bør jeg evt prøve en annen hdmi eller finnes det en annen løsning?

Lenke til kommentar
On 7/30/2022 at 4:55 PM, grotte rotte said:

Hmm dette var litt rart. Fått satt opp og koblet på denonen, kjørt mikrofon testen osv. 
 

får ikke opp volumbar på lerretet når jeg skrur volum med apple tv kontrollen. (Står på reciever vindu at volum endres, men reciever er gjømt i skap og dÅ funker ikke fjernkontrollen til recieveren engang…) 

 

Reciever er koblet slikt at hdmi out går til projektor og apple tv går til Media player på reciever.

uvist om hdmi på apple tvn rr 2.0 eller 2.1 men jeg vet ikke om det kan være grunnen for at volumbar ikke kommer opp.. 

hdmien fulgte med en altibox dekoder/boks og det står high speed premium, med ethernet.

 

Bør jeg evt prøve en annen hdmi eller finnes det en annen løsning?

Om du går på setup -> video -> On screen disp. 

Hva står Volume på der? 

 

Edit : leste den neste posten nå :p

Se under Video -> HDMI setup 

Når HDMI control står som meg meg slår jeg i alle fall ganske enkelt på og av receiveren med Apple TV kontrollen. Bare å trykke på den der TV knappen for å skru på, og holde den inne og velge sleep for å skru av. Denon fjernkontrollen er knapt nok i bruk. Vedlagt bilde av oppsettet hos meg 

C98C99D3-4DC4-4A7C-ACD5-135D8BCFBE29.jpeg

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...