Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbiler i parkeringshus og økt trykk på bygningsmasse


Anbefalte innlegg

Nei dette er ikke nok en tråd om bilens fremdrift (strøm vs drivstoff).

Rundt år 2000 var snittvekten på personbiler 1100 kg, i dag veier flere elbiler 1800 kg, noen mer enn det, nærmere 2000 kg.

Vi nærmer oss en nesten en dobling av egenvekt på biler, særlig når folk vil ha de største batteripakkene. I storbyene er elbilandelen meget stor.

Uten å ha satt meg inn i fakta, eller søkt informasjon, så grubler jeg litt på føgende:

Parkeringshus (bygget før elbiltiden) over flere etasjer, er de konstruert for å holde på nærmere dobling av bilenes totalvekt?

Faktisk er vi oppe i 80% elbiler i parkeringshus nå (grunnet gratis parkering i flere byer, så p-hus fylles mer enn før med biler når det er gratis, eller kraftig rabatert).

Dette er en diskusjon om den kraftige økte egenvekten i parkeringshus. Ikke den øvrige politikken om energimåten til bilen.

Når jeg tenker meg om burde nok innlegget være under noe om teknisk i bygg og anlegg.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er jo ladere der hvor elbiler parkerer, og det øker sannsynligheten for at det er tatt hensyn til økt vekt. Så elbilen har nok en tendens til å velge steder med ladere.

Hvis jeg hadde hatt elbil så hadde jeg i alle fall ikke giddi å bruke 30 min på lade før jeg satte fra meg bilen et annet sted.

De kan jo ha satt inn ladere uten at huset er bedre dimensjonert for tyngre biler. Men skulle jo tro de var idioter om huset risikerte å rase sammen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (35 minutter siden):

Hvorfor gjøre dette til elbil vs ice? Alle biler har da blitt betydelig tyngre med årene. 

Tja. Elbiler drar jo kraftig opp vekten nå. 

I byer er vel de færreste opptatt av å lade i sentrum. Som sagt så er jo p-hus fylt med markant flere elbiler enn drivstoffbiler på dagtid. Altså en stor vektøkning.

Mitt fokus er den kraftige økningen i egenvekt. Elbiler drar uten tvil dette mest opp.

Jeg bare undrer meg. Så man for seg på 90-tallet at bilene skulle veie nær dobbelt så mye om 20 år....

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...