Gå til innhold

Kjøp av laptop på outlet


Anbefalte innlegg

Hei! I en periode med mye farting har jeg lyst til å kjøpe en laptop for litt spilling, før jeg går over til stasjonær om 1 år igjen ca. For det meste titler som world of warcraft classic og elden ring jeg har lyst til å prøve.

Litt usikker på markedet og komponenter, men ville dette være en god deal?https://www.elkjop.no/product/outlet/lenovo-legion-5-pro-16-barbar-gaming-pc-r7161000306016-165/305907

Syntes rundt 10k hørtes ut som en fair pris. Noen erfaringer med outlet kjøp fra elkjøp? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som det finnes tjenester som Parsec og Moonlight så skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt kjøper gaminglaptoper...-
Spesielt hvis man eksplisitt har nevnt at man uansett skal kjøpe stasjonær i tillegg (og kanskje har en stasjonær fra før).

Kjøp en skikkelig gamingstasjonær og få mest for pengene, og så kjøper du en billig laptop med stor nok skjerm/oppløsning til å fjernstyre gaminglapten som står hjemme (uansett hvor dårlig Internett du har eller hvor dårlig 5G kvote du har tilgjengelig).

Selv hvis du ikke kan hoste din egen gamingstasjonær hjemme, kjøp en billig laptop og lei deg en gamingPC i skyen fra f.eks. Paperspace..

Se evt. r/vfio, r/cloudygamer etc for mer info

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

Nå som det finnes tjenester som Parsec og Moonlight så skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt kjøper gaminglaptoper...-
Spesielt hvis man eksplisitt har nevnt at man uansett skal kjøpe stasjonær i tillegg (og kanskje har en stasjonær fra før).

Kjøp en skikkelig gamingstasjonær og få mest for pengene, og så kjøper du en billig laptop med stor nok skjerm/oppløsning til å fjernstyre gaminglapten som står hjemme (uansett hvor dårlig Internett du har eller hvor dårlig 5G kvote du har tilgjengelig).

Selv hvis du ikke kan hoste din egen gamingstasjonær hjemme, kjøp en billig laptop og lei deg en gamingPC i skyen fra f.eks. Paperspace..

Se evt. r/vfio, r/cloudygamer etc for mer info

Takk for flott info! 

Hadde jeg hatt plass ville jeg 10/10 ganger kjøpt en skikkelig stasjonær, men har ikke noe sted å ha den pr. Nå i en overgangs periode til større leilighet.

Hvor dyrt ca blir det med paperspace? Mulig det blir helt feil, men så på YouTube at man måtte leie plass + gpu (pr time) og at det fort blir en 30-40$ i måneden. Vil lag være et problem i multiplayer spill f.eks?

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på spillet. Er det et spill med dedikerte servere så står ofte de dedikerte spillserverene også i et datasenter (og selv hvis det ikke er samme datasenter så er linjene imellom datasentre ekstremt gode sammenlignet med linjer ut til hver enkelt konsumer). Er det et multiplayerspill hvor hver enkelt gaming-rigg kan fungere som host for de andre (enten fullstendig eller delvis) så kan du med din gamingrigg i et datasenter fort ende opp som host, men hvis du leier en server i utlandet og hovedsaklig spiller med andre ifra samme lokale vennegjeng så vil fort en av de andre ende opp som host og du kan da bli den med størst latency siden dine data må hele veien fra host i Norge -> datasenter hos Paperspace -> tilbake til din laptop i Norge.

Pris må du nesten vurdere selv. En gamingrigg har en stor engangskostnad og kan vare i veldig mange år til tilnærmet 0kr i mnd (eks. strøm og Internettlinje), imens en sky-gamingrikk har veldig liten engangskostnad, men kan bli dyrt i lengden.

Hvis du vet plassmangelen er midlertidig så kan du også vurdere co-location i Norge (terrahost og nexthop skal vel ha fra 600 kr eks mva i mnd), altså leie fysisk plass i et serverrack hos en internettleverandør og så frakte din gamingrigg dit, og når du får større leilighet hente hjem gamingriggen og si opp co-location abonnementet. Ikke noe jeg ville gjort i lengden, men å kjøpe en dyr laptop (gaminglaptoper gir veldig lite umphf for pengene siden det skal være slepbart) når du uansett planlegger kjøp av stasjonær gamingPC virker bare som å kaste penger ut vinduet.

Sikker på du ikke har en (gaming) venn eller to du kan låne plass av imens du venter på flytting?

Lenke til kommentar

Ser veldig grei ut den laptopen. CPU, GPU, minne, SSD og skjerm, alt ser ut til å være gode valg.

Det eneste kan være at 2560 x 1600 punkter på skjermen kan være litt mye, og dermed tungt for skjermkortet. Men tror ikke det er noe problem bare en justerer grafikkinnstillingene til passe nivå.

Det er nok rimelig greit å kjøpe på outlet, men det øker nok sjansen noe for at det er et problem produkt.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gangstersparadise said:

Noen erfaringer med outlet kjøp fra elkjøp?

Har handlet en laptop og en stasjonær fra Elkjøp outlet. Begge gangene har jeg fått akkurat det som sto i teksten (eksempel: uten original emballasje) og er fornøyd. Les teksten for den du vurderer å kjøpe nøye; hvis magefølelsen din ikke er god, velg en annen en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...