Gå til innhold

Er det mulig å slå av 5g på android/ios?


Anbefalte innlegg

Ønsker bare å bruke 4g frekvensen. Fant diverse apper hvor man kan stile telefonen til å bare følge 4g frekvensene, men gjelder disse også når man er på wifi? Skal kjøpe ny mobil å må vite at jeg kan slå av 5g også på wifi på mobilen jeg bruker (snakker ikke om å forandre selve wifi utstyret, bare på mobilen min).

Endret av Ronald777
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ronald777 skrev (2 minutter siden):

Ønsker bare å bruke 4g frekvensen. Fant diverse apper hvor man kan stile telefonen til å bare følge 4g frekvensene, men gjelder disse også når man er på wifi? Skal kjøpe ny mobil å må vite at jeg kan slå av 5g også på wifi på mobilen jeg bruker (snakker ikke om å forandre selve wifi utstyret, bare på mobilen min).

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Hva har 5G med Wifi å gjøre her?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig forvirret rundt dette her. Men er jo to måter å komme meg på internet:

1. Mobile data

2. Wifi

Jeg har altså funnet info på internet hvordan man slår av 5g på mobile data, men spørsmålet er om når man slår av dette om det også vil virke når man bruker internet via wifi istedenfor mobile data

Lenke til kommentar

Det er mulig å slå av 5G, men hvorfor vil du det?

På android er det noe ala dette:

Settings -> Network and internet -> Internet -> Telenor/Telia/Ice etc tannhjul -> Preferred network type ->  4G/3G/GSM

 

Det er forskjell på 5G og 5 Ghz. 5G når det kommer til mobilnett betyr 5. generasjon og sier egentlig ikke så mye om krevensene som brukes, men det er i hovedsak 700 og 3500 MHz som brukes her til lands.

5GHz er bare en enkelt frekevens(eller bånd da, men nuvel) som brukes til Wifi. Wifi bruker enten 2.4 GHz eller 5 GHz

 

Instillinger du gjør for mobile nettverk påviker ikke oppførselen til wifi.

Endret av Chris93
kan ikke lese
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Instillinger du gjør for mobile nettverk påviker ikke oppførselen til wifi."

Har problemer med å forstå dette i forhold til følgende tenkte scenario:


Man har en 5g telefon og en "gammeldags" 4g telefon og begge bruker data på internet via samme wifi. Wifi signalene til 4g telefonen må sånn sett være annerledes enn til 5g telefonen, hvis ikke ville ikke telefonen som bare har 4g kunne komme på nett via denne wifi'en

Endret av Ronald777
Lenke til kommentar

Ditt scenario gir ikke mening. Om en telefon støtter 5G, 4G, 3G, 2G etc har ikke noe å si på hvordan den oppfører seg på wifi. Du ser på helt feil ende av problemet. Hvis jeg forstår deg riktig så har du et wifi-nettverk der en ny telefon kan koble seg til, men ikke en gammel?

Lenke til kommentar

Er ikke det som er problemet, det er snakk om et abstrakt spørsmål. For å spørre slik da, om jeg bruke wifi på en 5g telefon eller en 4g telefon på et offentlig bibliotek, vil det være noen forskjell i frekvensene? Trodde 5g skulle fungere raskere enn 4g, men dette gjelder ikke på wifi eller?

Lenke til kommentar

4g og 5g er de to siste generasjonene på telenettet som sender og mottar til f.eks Telenor og Telias nett.

WIFI har altså ikke noe med telenettet (4g/ 5g) å gjøre.

For WIFI så er de siste generasjonene disse:

  • Wi-Fi 4 is 802.11n, released in 2009.
  • Wi-Fi 5 is 802.11ac, released in 2014.
  • Wi-Fi 6 is the new version, also known as 802.11ax. It was released in 2019.
Lenke til kommentar

Mobilnett (4G og 5G) har ingenting med wifi å gjøre.

Akkurat som at fly ikke har noe med båt å gjøre. Likheten er at begge er transportmiddel.

Det er mulig du blir litt forvirret av at rask wifi opererer på frekvensen 5 GHz. Men det har ingenting med 5G å gjøre, som står for 5. generasjon mobilnett. 

Du kan skru av 5. generasjon mobilnett på de fleste mobiler. Fordelen er litt bedre batteritid. Ulempen er lavere hastigheter. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...