Gå til innhold

Nye MacOS lar deg bruke Iphone som webkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Innrømmer indirekte at webkameraene på egne maskiner er dårlige". Hvordan kommer en frem til en slik forståelse? Er det noe som de selv har sagt eller tolkes det fra Digi sin side at de sikkert mener det slik ved at de introduserer funksjonalitet at en kan bruke mobilkamera?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Heiki H. said:

"Innrømmer indirekte at webkameraene på egne maskiner er dårlige". Hvordan kommer en frem til en slik forståelse? Er det noe som de selv har sagt eller tolkes det fra Digi sin side at de sikkert mener det slik ved at de introduserer funksjonalitet at en kan bruke mobilkamera?

Tja, hva annet hadde du ventet deg, når du ser at det er Hope-Paulsrud som har forfattet artikkelen?
Her har altså Apple implementert en ny innovativ funksjon som brukere av konkurrerende systemer kan se langt etter, men Hope-Paulsrud klarer på finurlig vis å vende dette til noe negativt som han attpåtil ikke eier fnugg av fundament for.
Denne journalisten har et klart bias, hvilket han beviste tydelig da han påsto at iPhone SE (2022) var lite iPhone for mye penger, på tross av at stort sett resten av verdens IT-journalister i konsensus konkluderte motsatt, noe følgende er et typisk eksempel på; for når jeg eksempelvis klikker på Dagbladets artikkel med tittel "Test: Enormt mye for pengene" som viser en iPhone SE (2022), så videresendes jeg til Tek.no, som konkluderer diametralt motsatt i forhold til Hope-Paulsrud, nemlig at: Apples billigste iPhone byr på en totalpakke ingen andre kan slå.
Av erfaring vet jeg at når to har diametralt motsatte meninger om en og samme ting, så tar den ene som regel feil.


Misforstå ikke; jeg mener ikke her at Tek.no er et universelt mønster-eksempel på journalisme med totalt fravær av bias, tvert i mot, for hos også Tek.no så kan vi finne skole-eksempler på hvordan bias hos journalister kan slå grellt ut og kjapt bli det vi kaller "falske nyheter".
Som et soleklart eksempel på dette skrev Tek.no i sin tid (2007) følgende om det som vi idag vet er verdens bestselgende smartphone-serie: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jdpXg9/derfor-er-iphone-uinteressant
Jeg kan også videre nevne at journalisten Espen Swang hos Tek.no, som skrev artikkelen, i de påfølgende år fortsatte å gi uttrykk for sitt bias ved å skrive usakligheter om iPhone.
Et annet godt eksempel på bias hos journalister er Pål Joakim Pollen, DinSide, som fortsatt holder på, og som f.eks gjør komparative tester av mobilkameraer ved å fotografere med iPhone når sola er bak en sky, mens han fotograferer med konkurrende telefoner når sola er fremme.
Synd at redaksjonene ikke er våkne og setter en stopper for slikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Heiki H. skrev (1 time siden):

"Innrømmer indirekte at webkameraene på egne maskiner er dårlige". Hvordan kommer en frem til en slik forståelse? Er det noe som de selv har sagt eller tolkes det fra Digi sin side at de sikkert mener det slik ved at de introduserer funksjonalitet at en kan bruke mobilkamera?

Hvis mac hadde hatt like gode kamera som iPhone så hadde det ikke vært noen grunn til å innføre en slik krøkke-løsning (det er vel funksjonelt sett en kopi av hva andre har gjort via app-er).

Så ja dette må sies å være en indirekte innrømmelse av at noen kunder ønsket bedre kamera enn hva Apple velger å tilby på laptopper, og at Apple tilbyr bedre kamera i telefoner.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Ingen. Har du noen spørsmål som er relevante for det jeg sa?

-k

Du påpeker at "om mac hadde like godt kamera så hvorfor bruke iphone" og du antyr at dette er et Apple-problem, ekslusivt - men du ser jo totalt bort i fra det faktum at et Webkamera i en laptop aldri kan bli i nærheten av det man kan forvente av en mobil i toppsjiktet, uansett merke. 

Anyways, jeg ser haugevis av gode bruksområder til der jeg kan bruke iPhone som webkamera, det er ikke vanskelig i det heletatt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (51 minutter siden):

Du påpeker at "om mac hadde like godt kamera så hvorfor bruke iphone" og du antyr at dette er et Apple-problem, ekslusivt 

Det må være en antydning som er inni ditt hode. Jeg står ikke ansvarlig for dine tanker.

Jeg bare påpeker det åpenbare: hvis Apples laptopper hadde hatt kamera som var bra nok for alle brukerene så hadde Apple aldri tilbydt denne løsningen.

Sitat

et Webkamera i en laptop aldri kan bli i nærheten av det man kan forvente av en mobil i toppsjiktet, uansett merke. 

En laptop kan ha akkurat samme kamera som en hvilken som helst mobil. Det er et spørsmål om kost og villighet til å akseptere en større bezel. Det at det ikke finnes sånne laptopper akkurat nå betyr bare at ingen har valgt å lage det. Ikke Apple og ikke noen andre.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
On 6/8/2022 at 1:05 PM, knutinh said:

Det at det ikke finnes sånne laptopper akkurat nå betyr bare at ingen har valgt å lage det. Ikke Apple og ikke noen andre.
 

For å vise kun et tryne på en videokonferanse, så er oppløsningen 1080p nok i massevis (såfremt du ikke har et intenst ønske om å la den du samtaler med studere nesehårene og porene i huden din i mikroskopisk detalj), og sannheten er at Apple ikke ligger noe bak laptop-konkurrentene mht kvaliteten på web-kameraet.
Tvert imot, de aller fleste laptopper der ute har webkameraer med kun 720p.
Ergo: påstar man at webkameraene på Apples laptopper er dårlige, så påstår man dermed samtidig og automatisk at webkameraene på konkurrentenes laptoper er dårlige (som du indirekte innrømmer i sitatet av deg ovenfor).
Så der kan vi si at det med svært få unntak ganske likt.
Velger vi å heller å diskutere det som er ulikt, i den hensikt å gjøre diskusjonen her interessant, så har Apple nå innebygd sømløst i operativsystemet noe konkurrentene ikke har; det at du kan bruke det høyoppløste kameraet på iPhone som trådløst webkamera, noe som blir høyst aktuelt med funksjonen Centerstage (som konkurrentene heller ikke har).
Men det at dette visstnok skal være en "innrømmelse" fra Apple om at web-kameraene på selskapets egne laptopper er dårlige, og især uten noe dokumentasjon fra journalisten som beviser at Apples web-kamera er noe dårligere enn andre, må derfor være en "konklusjon" journalisten har sugd fra eget bryst.
Og dersom journalisten hypotetisk skulle ha rett, så må jo det nødvendigvis bety at Apple tør å innrømme noe om egne laptop-kameraer, mens konkurrentene ikke enda har kommet dithen at de tør å innrømme det samme om sine kameraer.

Endret av Radon Ready
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (1 time siden):

For å vise kun et tryne på en videokonferanse, så er oppløsningen 1080p nok i massevis (såfremt du ikke har et intenst ønske om å la den du samtaler med studere nesehårene og porene i huden din i mikroskopisk detalj), og sannheten er at Apple ikke ligger noe bak laptop-konkurrentene mht kvaliteten på web-kameraet.
Tvert imot, de aller fleste laptopper der ute har webkameraer med kun 720p.

Oppløsning definerer en øvre grense for kvalitet, ikke nedre. Hvis du tror at alle 1080p kamera har samme kvalitet så trenger du å skaffe deg mer erfaring.

NRK sendte lenge i 576i50. Med enestående kvalitet. Men da hadde de proft utstyr, lys og sminke.

Sitat

Ergo: påstar man at webkameraene på Apples laptopper er dårlige, så påstår man dermed samtidig og automatisk at webkameraene på konkurrentenes laptoper er dårlige (som du indirekte innrømmer i sitatet av deg ovenfor).
Så der kan vi si at det med svært få unntak ganske likt.

Jeg er ikke interessert i å diskutere Apple kontra konkurrenter.

Sitat

Velger vi å heller å diskutere det som er ulikt, i den hensikt å gjøre diskusjonen her interessant,

Ok. Du får ha din egen diskusjon og leke fanboy.

Sitat

Men det at dette visstnok skal være en "innrømmelse" fra Apple om at web-kameraene på selskapets egne laptopper er dårlige,

Jeg er nå på min tredje macbook pro. Det innebygde kameraet er ganske dårlig. At Apple nå tilbyr en krøkke-løsning med iPhone som kamera skyldes opplagt at noen brukere ikke er fornøyd med kvaliteten på det innebygde kameraet.

Hvis du synes at det er bra nok så er jo det flott. Jeg ønsker deg hell og lykke med ditt Apple produkt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

De nye Webcamsa på Proene er jo ganske så bra syns da jeg, men vil ikke liksom si at de gamle var "dritt", de var fint brukanes til videosamtaler. At de nå velger å legge til dette er jo noe de ikke trengte å gjøre og så ville man aldri visst om det, men nå har de valgt å gi folk dette  valget (hvis de selv ønsker) så jeg ser liksom ikke helt hva det er å sutre etter, for man kan da fint ikke gjøre dette. Men det er nå min mening :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (21 minutter siden):

Egentlig ganske trist at selv Apple har så dårlig kvalitet på webcam. Det er vel det at de må miniatyriseres så mye for å få plass.

Bra at de lar deg bruke iPhone til dette selv om det er kronglete.

Kamera-modulen i en iPhone 13 pro max er anslått til $77:

https://gigazine.net/gsc_news/en/20211029-iphone-13-teardown/

Kamera-modulen i en macbook air er anslått til $25.

https://medium.com/macoclock/is-apple-fleecing-you-a682c851a48e

Den viktigste grunnen til dagens kamera-løsning er nok å holde bezel så tynn som mulig. Jeg forstår det slik at Apple tjener 20% av utsalgsprisen på laptopper. Så $50 ekstra i komponenter ville i prinsippet gi 6-700 nok høyere utsalgspris.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det var mye snakk om iPhonen som en erstatning for frontkameraet på skjermen. Er jeg den eneste som har hatt lyst til å peke kameraet på Macen min i en annen retning uten å måtte plukke opp hele datamaskinen, og snu den rundt, så alle i mils omkrets ser skjermen, mens jeg prøver mitt beste på å peke kameraet der jeg vil at det skal se, mens jeg ikke kan se skjermen for å verifisere det?

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (52 minutter siden):

Det var mye snakk om iPhonen som en erstatning for frontkameraet på skjermen. Er jeg den eneste som har hatt lyst til å peke kameraet på Macen min i en annen retning uten å måtte plukke opp hele datamaskinen, og snu den rundt, så alle i mils omkrets ser skjermen, mens jeg prøver mitt beste på å peke kameraet der jeg vil at det skal se, mens jeg ikke kan se skjermen for å verifisere det?

Det er en funksjon som blir dekket av alle eksterne webcam.

Personlig er det ikke en funksjon jeg har benyttet meg av ofte, men jeg ser at når man trenger det så kan det være kjekt.

-k

Lenke til kommentar
19 hours ago, knutinh said:

Oppløsning definerer en øvre grense for kvalitet, ikke nedre. Hvis du tror at alle 1080p kamera har samme kvalitet så trenger du å skaffe deg mer erfaring.

Jeg tror ingenting, for jeg holder meg til fakta.
Og mener du at jeg noen steder har kommet med påstander som skulle indikere at jeg tror at alle 1080p-kameraer har samme kvalitet, så må du gjerne sitere meg på det, om du kan.
Kan du ikke det, så er det du kommer med her for ren stråmannsargumentasjon å regne.
Men si meg, siden du bringer det på bane, påstår du her at Apple har noe dårligere kvalitet på sine 1080p-kameraer enn konkurrentene har på sine 1080p-kameraer?
I så fall må du gjerne dokumentere det.
Jeg venter spent.

Quote

Oppløsning definerer en øvre grense for kvalitet, ikke nedre

Pisspreik.
Det finnes haugevis med eksempler på kameraer med relativ god oppløsning på sensoren, men som har dårlig kvalitet på bildene enn kameraer med lavere oppløsning på sensoren fordi optikken i førstnevnte er dårlig.
Og det finnes eksempler på det motsatte.
 

Quote

Jeg er ikke interessert i å diskutere Apple kontra konkurrenter.

Hvis du ikke er interessert i det, hvorfor i alle dager brakte du det da på banen da du skrev (sitat): "Det at det ikke finnes sånne laptopper akkurat nå betyr bare at ingen har valgt å lage det. Ikke Apple og ikke noen andre." ?
"De andre" her, som du nevner, er jo nødvendigvis Apples konkurrenter.
Generelt så er det jo slik at for å bedømme hvorvidt kameraet i Apples laptop er dårlig, så må du nødvendigvis sammenligne med Apples konkurrenter.
Eller kanskje det bare var du som synset litt?

Quote

 

Velger vi å heller å diskutere det som er ulikt, i den hensikt å gjøre diskusjonen her interessant,

Ok. Du får ha din egen diskusjon og leke fanboy.

 

Så det du sier her er at det er mer interessant å sammenligne det som er likt mellom konkurrenter, enn det som er ulikt mellom konkurrenter?
Øøøhhh.... hvorfor det?
Et grellt utslag av dette merkelige prinsippet ditt blir f.eks at du ikke er interessert i å diskutere nyheter som et selskap er først ute med.
Du om det.

Quote

Det innebygde kameraet er ganske dårlig

Dårlig, i forhold til hvilken laptop-konkurrent, sa du?
 

Quote

At Apple nå tilbyr en krøkke-løsning med iPhone som kamera skyldes opplagt at noen brukere ikke er fornøyd med kvaliteten på det innebygde kameraet

En "krøkkeløsning", i forhold til hvilken glimrende løsning fra hvilken konkurrent, sa du?

Og forresten;  nei, all den tid du ikke kan henvise til noen masseundersøkelser som beviser at brukere flest er misfornøyde med MacBook'ens web-kamera, så er det ikke opplagt at brukerne er misfornøyd med kvaliteten på laptop-kameraet.
Apple tilbyr her noe nytt, ikke en erstatning for noe, all den tid ingen konkurrenter kan tilby samme nyhet.
Dette er helt analogt til da Apple som den aller første på forbrukermarkedet lanserte f.eks WiFi ved tusenårsskiftet.
Sikkert mange som var sånn som deg og som syntes at det var dårlig, men uten begrunnelse, dvs uten å kunne henvise til noen konkurrenter med bedre løsninger som disse synserne kunne sammenligne med, så blir det bare verdiløs intetsigende synsing.
Det er også analogt til da Apple som den aller første på forbrukermarkedet lanserte f.eks mus og grafisk brukergrensesnitt (GUI).
Masse folk som syntes at det var dårlig, som fnyste og lo og mente at det kun var leketøy, og som påsto at det å skrive lange kommandolinjer i MS-DOS var eneste måten å få gjort en jobb på, som f.eks det å flytte en fil fra en folder til en annen folder.
Da Microsoft kom diltende noen år etterpå, slik Apples konkurrenter som regel gjør, med mus og GUI, da lo de ikke lenger.
Jeg vet, for jeg var der i 1984 da det skjedde.

Eller for å uttrykke det slik en fyr jeg kjenner uttrykte det, dvs en fyr som var så stram i rompen av stolthet over Windows-sertifiseringen sin at man kunne knekke nøtter mellom rompeballene hans; "problemet mitt med Apple er at selskapet har denne stygge tendensen til å lansere ny teknologi før teknologien er blitt utbredt blant folk"

Tok du den?

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke dette.

Jeg forstår. Å kjøpe et webcam under corona har også vært tidvis vanskelig. Jeg antar at det har vært noe av motivasjonen til at mange apper har latt deg bruke mobilkamera som webcam:

https://www.tomsguide.com/news/how-to-use-your-phone-as-a-webcam

Men nå er det vel enkelt å droppe innom Elkjøp eller komplett.no og hente ut et Logitech kamera til 299,- eller 2999,- avhengig av hvilken pris/kvalitet du er ute etter?

Et eksternt webcam vil normalt ha bedre kvalitet enn det som er bygd inn i en laptop, men dessverre ikke like bra som en god mobiltelefon.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...