Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KTM 4 takt eller 2 takt.


ktm.  

7 stemmer

  1. 1. 4 takt eller 2 takt

    • 4 takt
      6
    • 2 takt
      1


Anbefalte innlegg

KTM er helt supert det. Det er 100% tull at de er dårligere enn andre, jeg har hatt det meste, inkludert KTM. 

Kanskje TS kan formulere spørsmålet sitt på nytt? 

MÅ det være KTM, eller MÅ det være enduro/motard? 

Duke 125 er en kjent 125 fra KTM, som er firetakter. Den er veldig ulik en EXC 125. En WR125 er mye nærmere en EXC, men det er ikke en KTM. 

Det finnes mange fine lettsykler. Hva er viktig for trådstarter/Amalie? 

Honda CB125F er forferdelig traust, men varer evig, starter alltid og har ingen feil, og er grisebillige. 

Enduro/MX syklene med skilt er latterlig spreke uplombert(ulovlig), ser tøffe ut, og er veldig gode å kjøre hardt(de er mye mindre behagelig å kjøre til butikken osv.). 

Til slutt vil jeg oppfordre deg til å melde deg inn i Bikelife Norge gruppa på Facebook(ja, facebook er for gamlinger, men gruppa er veldig bra). 

Så vil jeg råde deg til å bruke noe av det viktigste du lærer på skolen: Kildekritikk. Å lese denne tråden er et godt eksempel på det. 

Med mindre den som kommer med råd har førerkort A1, A2 eller A, og faktisk kjører, eller har kjørt aktivt, ville jeg vært skeptisk til råd. 

En totakter krever mer vedlikehold, men de er lettere å vedlikeholde. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedlikeholdet er sånn omtrent likt. En totakter har stempelbytte som er ganske omfattende. Men til gjengjeld så er det ingen ventiljustering, ingen kamaksel, ingen registerkjede eller ventilløftere, ingen kjedestrammere som kan knekke (register) og ikke olje- og filterbytte på motor.

Totakteren er veldig mye enklere. Få bevegelige deler og lite som kan gå galt. Uheldigvis så er det stor sjanse for at det lille som kan gå galt faktisk går galt.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig er grunnen i dag til at man kjøper to-takt over fire-takt fordi de kan gå veldig mye bedre med enkle modifikasjoner. Er ikke lov å trimme, og er nok mindre utbredt i dag enn det var for straks 10 år siden. En EXC 125 er det heftigste du kan kjøre "lovlig" som lett sykkel. Husker jeg prøvde en kamerat sin da jeg var 16 og det gikk noe vannvittig i forhold til min 125 firetakter. Syklene er dog veldig dyre og krever en del vedlikehold. Hvis jeg husker korrekt så innebærer det å bytte stempel hver 100 time ca. Sylinder må etterhvert byttes eller hones opp og motor skal også splittes for å bytte veiv/rådelager på en intervall. Du må også alltid kjøre rundt med en sekk med to-takts olje som må blandes rett i tanken når du fyller bensin. 

Det letteste er nok å gå for en fire-takt, krever generelt mindre av deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...