Gå til innhold

Bygger plusshus med naturlig ventilasjon, solfangere – og fire vanntanker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra med engasjement! 

Men, her var det mye både byggeromantikk samt fordommer og svada. Etter nesten 10 år i et passivhus, med "plast i vegger og tak" og balansert ventilasjon, kjenner jeg meg rett og slett ikke igjen i alle de negative fordommene her. Det er åpenbart at byggherren ikke har erfaring fra passivhus. Vi har aldri hatt opplevelsen av å bo i en plastpose. Skjønner ikke hvilken agenda de har for å fremme slikt vrøvl. Tvert imot, alltid bra inneklima. Og den energien viftene i ventilasjonsanlegget bruker er mindre enn den som ville blitt luftet ut ned såkalt naturlig ventilasjon.

For all del, gå gjerne tilbake til gammeldags ventilasjon og se hvordan det fungerer. Men, ikke kom med usaklig kritikk av moderne løsninger som faktisk fungerer. Lufteluke under mønet og inntak av kald frisk luft rundt omkring huset fungerer det. Det er bare at man får konstant trekk av kald luft inn. Og ditto varmetap ut. Om det er bedre eller mer naturlig (hva nå det skal bety) kommer an på hva man ønsker. Vi har den løsningen på hytta. Ikke noe jeg ønsker hjemme. 

 

Også teoretisk spent på hvordan man unngår kondens inne i veggen, uten dampsperre på innsiden. Kondenspunktet er ikke noe man kan ønske seg bort fra.

Nei, TU, hvor er faktaene her? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OleKenneth skrev (3 minutter siden):

 

Også teoretisk spent på hvordan man unngår kondens inne i veggen, uten dampsperre på innsiden. Kondenspunktet er ikke noe man kan ønske seg bort fra.

Nei, TU, hvor er faktaene her? 

Har ikke pluss så får ikke lest. Men vegger i massivt tre (evt produkter som etterligner det) er jo på moten igjen. Kan hende de bruker det? 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke egen erfaring med massivtrehus men regner med det er fuktsperre også der. Hvis ikke så vil man få en kondenssone i treverket der det utvikler seg råte. Det er ikke impregnert trevirke de bruker, så det vil ha liten råtemotstand. Jeg tror poenget med massivtre er at bæringen i bygget er bygget av tre. Altså store søyler, fagverk og sånt. Jeg tror de bruker isolasjon som vanlige hus og dermed ikke har gjennomgående trekonstruksjoner i yttervegger. Mineralull er jo veldig naturlig å bruke som isolasjon. Dersom det hadde vært massivt treverk i veggene måtte man hatt enormt tykke og tunge vegger for å få god nok isolasjon til å nå byggekravene.

Man kan jo bygge med kun steinvegger også og få god isolasjonsevne. Borger fra middeladeren har gjerne kjellere med så tykke vegger at det holder helt grei lunk inne selv med lite fyring. Men de har jo ofte et fuktproblem fra kondens om sommeren, rå kjellerluft, samt en del fuktighet som samler seg i veggene pga manglende fuktsperre. Borger hadde sikkert hatt mye bedre luft om de hadde brukt fuktsperre ca 2/3 fra utsiden av ytterveggene. Tilbake til fremtiden, eller moderne tid, så bruker vi isolasjon for å kunne bygge tynnere, lettere og billigere vegger uten å ofre isolasjonsevne, og fuktsperre for å unngå mugg, råteproblemer etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...