Gå til innhold

Kaller Fornebubanen Norges største miljøtiltak – mener staten må punge ut


Anbefalte innlegg

Bare miljøaspektet er grunn god nok for å bytte ut bussrr med skinnegående transport. Det har damen helt rett i! Tunge batteri-biler og busser på gummihjul løser verken køproblemer eller det vesentlige av miljøbelastningen fra støv og dekkstøy. https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (14 timer siden):

Bare miljøaspektet er grunn god nok for å bytte ut bussrr med skinnegående transport. Det har damen helt rett i! Tunge batteri-biler og busser på gummihjul løser verken køproblemer eller det vesentlige av miljøbelastningen fra støv og dekkstøy. https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show

Mye tyder på at dekkslitasje betyr null for luften vi puster inn (partiklene holder seg langs veibanen. Kontinuerlig vask er effektivt). Guardian-artikkelen sier heller ikke et ord om hvordan gummipartiklene påvirker helsen (det hadde underminert hele artikkelen).

I Oslo foretas kontinuerlige luftmålinger som viser forbedringer fra år til år og som viser at værforholdene er det som gir mest utslag fra en dag til en annen. Nå en skal forklare dårlig luft nevnes bare utslipp av bileksos og vedfyring. De fleste bor og oppholder seg langt fra de mest trafikkerte veiene slik at lavthengende dekkpartikler ikke når frem til dem. Problemet med dekkpartikler er mer at dette er mikroplast som ender opp i avløpssystemet og til slutt til hav og sjøer. En bør derfor filtrere vann underveis og gjenvinne eller deponere gummien/plasten.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Mye tyder på at dekkslitasje betyr null for luften vi puster inn (partiklene holder seg langs veibanen. Kontinuerlig vask er effektivt). Guardian-artikkelen sier heller ikke et ord om hvordan gummipartiklene påvirker helsen (det hadde underminert hele artikkelen).

I Oslo foretas kontinuerlige luftmålinger som viser forbedringer fra år til år og som viser at værforholdene er det som gir mest utslag fra en dag til en annen. Nå en skal forklare dårlig luft nevnes bare utslipp av bileksos og vedfyring. De fleste bor og oppholder seg langt fra de mest trafikkerte veiene slik at lavthengende dekkpartikler ikke når frem til dem. Problemet med dekkpartikler er mer at dette er mikroplast som ender opp i avløpssystemet og til slutt til hav og sjøer. En bør derfor filtrere vann underveis og gjenvinne eller deponere gummien/plasten.

Jeg forsto det slik at man ikke måler mengden av de minste partiklene, og at bildekk produserer langt mer av disse enn hva som kommer fra eksosen. At de ikke er helseskadelige er vel ikke sannsynlig, så jeg vet ikke hva du baserer den slutningen på. Det er vel det micro-mikropartikler er, da det kan komme inn i blodbanen.

Så bor det jo mye folk langs veien mellom Oslo og Fornebu. Og mange ferdes på veien.

Lenke til kommentar
On 6/3/2022 at 7:27 PM, Simen1 said:

Så artikkelens påstand om 25 000 innbyggere på Fornebu bakkes altså opp av en liste der det står at Fornebu har 13216 innbyggere? - Takk! Det bekrefter det jeg skrev:

"og arbeidsplasser"

Den nevnte listen var arbeidsplasser, men så også fra den rapporten at det virker som Equinor ikke er der, selv med dem sitt svære kontor anlegg, og dette er for 4 år siden. 

Og du fint ignorer de 80 000 kommune pendlerene.... (37k ut 46k inn).

On 6/3/2022 at 4:02 PM, Ketill Jacobsen said:

Greit at du tok med denne listen. Jeg gjorde bare oppmerksom at den nevner kun to steder som er relevante for Fornebubanen (pluss Snarøya med minimalt underlag). Ikke hele Norge er lokalkjent i Bærum!

Du kan værsågod fine noen tall som støtter opp, med kilder som ikke er wikipedia fra 2013... 

Hvis man ikke klarer å se på kartet, se på fornebubanen og kommunetall, så vet jeg ikke om man burde være med å diskutere her... 

 

Men virker mer som du er uenig i den initielle størrelsen på prosjektet, siden du bare nevner/bryr deg om Fornebu - Lysaker strekket. Har jeg feil her?

 

Skiten er uansett blitt hysterisk dyr, og burde bli revurdert, redusert eller stoppet

Quote

De fleste andre stedene du nevner dekkes av to eksisterende t-baner og tog! Og en trikkelinje!

Er det ikke bare majorstuen som har "alle tre"? Alle de andre har vel bare buss og tog? 

Vækerø er vel bare buss, Skøyen har tog og buss. 

Hvis du mener alle på Bærum listen, så er det forskjelligg, noen har bare 1 valg og noen har 3. Men om Bekkestua har t-bane til sentrum, hjelper lite hvis de skal til Fornebu

Endret av big_glasses
Glemte noe i qoute 2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (40 minutter siden):

Skøyen har tog og buss. 

Skøyen har tog, buss og trikk.

 

big_glasses skrev (41 minutter siden):

Men virker mer som du er uenig i den initielle størrelsen på prosjektet, siden du bare nevner/bryr deg om Fornebu - Lysaker strekket. Har jeg feil her?

Ja absolutt (du tar feil)! Hovedpoenget med Fornebubanen er Fornebu. På Oslosiden frem til Lysaker har en gode kommunikasjoner (tog, trikk og t-bane (Lilleakerbanen (trikk) og Kolsåsbanen (t-bane)) og buss).

Min svigerdatter bor ca 7 minutter fra Ringstabekk (Kolsås-banen) nær Filmparken, men foretrekker å gå 20 minutter til Lysaker for å ta toget derfra inn til Oslo sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Skøyen har tog, buss og trikk.

Pinlig av meg, tok tilogmed å sjekka i Ruter, men står 3 forskjellige skøyen'er (med "stasjoner" der) så skumma over den. Beklager for den

3 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Ja absolutt (du tar feil)! Hovedpoenget med Fornebubanen er Fornebu. På Oslosiden frem til Lysaker har en gode kommunikasjoner (tog, trikk og t-bane (Lilleakerbanen (trikk) og Kolsåsbanen (t-bane)) og buss).

Min svigerdatter bor ca 7 minutter fra Ringstabekk (Kolsås-banen) nær Filmparken, men foretrekker å gå 20 minutter til Lysaker for å ta toget derfra inn til Oslo sentrum.

Da bør det vel nevnes at halvparten+ av den ruta er unødvendig (Lysaker - Majorstue delen). Noe jeg er rimelig enig med. 

Jeg liker at det står at noen er ansvarlig, på Oslo kommune sin "Fornebubane"-side.... Inntrykket så langt er vel at ingen er ansvarlig... Og at alle må bistå (selv oss utenfor Østlandet). Noe som er hysterisk morsomt, og viser kanskje heller til hvordan Oslo-området bør skaleres ned og "desentraliserer"

Men slik det er nå/planlagt så er behovet for Fornebu-delen av banen nødvendig, eller snart nødvendig (men det bør bli mellom de aktuelle kommunene, utbyggerne og industri. Og ikke staten som bør punge ut)

 

Trikk er dog tilnærmet buss, kjører stort sett på bakken, og bruker ofte veien (spor i veien). 

 

off-t: Buss froenbu - sentrum kan dra dit peppern gror, ubehaglig skit-tur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, big_glasses said:

Da bør det vel nevnes at halvparten+ av den ruta er unødvendig (Lysaker - Majorstue delen). Noe jeg er rimelig enig med.

Fordelen med den koplingen er at det gjør det mer attraktivt for de som bor øst i byen og jobber på fornebu eller omvendt å ta banen. I.e. det minimerer overganger. Uten den koplingen blir det ett bytte til (i.e. overgang til tog på lysaker og overgang til bane igjen på nasjonal/oslo-s) istedetfor kun ett bytte t-bane til t-bane. Om det er verdt det si det er en annen vurdering.

43 minutes ago, big_glasses said:

off-t: Buss froenbu - sentrum kan dra dit peppern gror, ubehaglig skit-tur

Ja fornebu er alt godt over i størrelse for hva som rimeligvis kan betjenes med buss nå. Skal man fortsette med buss betyr det sannsynligvis å utvide e-18 og kanskje rv150 med en dedikert bussvei ut av plan helt inn til oslo sentrum og forbi (som ikke er det samme som bussfelt) og en ny bussterminal på lysaker eller skøyen. Det blir neppe billigere.

Slik det er i dag er det ikke bare tettpakket ved krysset til fornebu men også ved vika hvor nesten alt av busser vestover går.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...