Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forsterke terrasse (Rustne/knekte skruer)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Terrasse hvor bjelken 48x148mm er festet direkte til bordkledningen.
Skulle bare inspirere en musefelle under terrassebordene da jeg oppdaget kraftig rustangrep på innfestingen mellom bjelker og kledning.
Prøvde å skru ut men flere knakk under utskruingen, kan også se ut som den har seget noe ned da spor etter krittsnoren enda var synlig fra 2012. Jeg syntes skruene var veldig stusselige i innfestingen. Vi snakker 4,2mm tykk og 75mm lang. Sannsynligvis Corr Seal. Disse går kun inn kledningen...

Hvordan ville dere gått frem her? Har lyst å legge en lang rad 48x148mm på langs under terrassebjelkene. ca 30-40 cm ifra veggen. Montere justerbare søyesko og støpe i kakeformer. Da blir terrassen ''uavhengig fra huset'' Eller ville dere bare skrudd nye skruer rett i bordkledningen i forsterket utgave? Tenker det hadde vært greit å fått dunket bort den 48x148 bjelken som er klint inn i kledningen etter ny støtte er montert opp litt ifra.

Høres dette greit ut?

Hadde ikke lyst å kutte opp kledingen å legge terrassebeslag selv om det kanskje er ''riktige vei'' Vet ikke hvordan spikerslaget er bak kledingen heller.

IMG_20220530_215628.jpg

IMG_20220530_194633.jpg

Forslag.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å kjøre på med litt rustfrie skruer? Hvorfor skal du fjerne bjelken, den er da ikke noe i veien med? Tenker det er bedre å utbedre så enkelt som mulig og heller ta en større jobb på dette på et senere tidspunkt da behovet generelt sett sikkert er litt større. Om det da viser seg at utbedringen din begynner å svikte, om ikke bare la det henge i hop så lenge som mulig, da sparer du deg litt penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

Er det ikke bare å kjøre på med litt rustfrie skruer? Hvorfor skal du fjerne bjelken, den er da ikke noe i veien med? Tenker det er bedre å utbedre så enkelt som mulig og heller ta en større jobb på dette på et senere tidspunkt da behovet generelt sett sikkert er litt større. Om det da viser seg at utbedringen din begynner å svikte, om ikke bare la det henge i hop så lenge som mulig, da sparer du deg litt penger. 

Slik det er gjort nå fører til mye ansamling av vann rundt/bak bjelken mot kledning som ikke får tørke. Og mye smuss. Vil tro dette fungerer dårlig på sikt. Var derfor jeg tenkte å ha bæringen under terrassebjelkene og fjerne den langsgående bjelken som er skrudd i kledningen slik terrassen blir frittstående. 

 

Powertrainer skrev (44 minutter siden):

Jeg ville forsterket med å skru galvaniserte franske treskruer gjennom bjelken og i de vertikale stenderne, gjerne med noen store firekantskiver på og 13kopp hode på skruene.

Problemet er vel at jeg ikke vet hvor stenderne er og spikerslaget?

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt noe spikerslag bakom kledningen? Franske treskruer rett i kledningen, jaja lykke til med det. Det skurrer ihvertfall litt i mine ører. Ihvertfall forborre da. Ansamling av vann, etc. er det ikke allerede gått 10 år? Det har vel gått bra så langt, da går det vel bra i 10 år til vil jeg tro. Det er jo lufting mellom hvert bord så hvor mye ansamling er det egentlig snakk om? 

Glemte å nevne det, men når du kjøper rustfrie skruer, husk at det må være panhoder på de slik at de presser skikkelig fast bærebjelken, gjerne også ved hjelp av skiver som du trer innpå skruene.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (33 minutter siden):

Er det i det hele tatt noe spikerslag bakom kledningen? Franske treskruer rett i kledningen, jaja lykke til med det. Det skurrer ihvertfall litt i mine ører. Ihvertfall forborre da. Ansamling av vann, etc. er det ikke allerede gått 10 år? Det har vel gått bra så langt, da går det vel bra i 10 år til vil jeg tro. Det er jo lufting mellom hvert bord så hvor mye ansamling er det egentlig snakk om? 

Som jeg skrev er terrassen festet rett i bordkledningen og skruene er ikke lengre enn 70 mm i en snau tykkelse av 4,2mm. Ser ut som litt lengre terrasseskruer.. Jeg vet ikke om det er noe spikerslag bak kledingen der bjelken er plassert på bildet. Dagens skruer går vertfall ikke i noe bak kledinging. Ansamlingen av vann mener jeg er mere at det blir konstant liggende fukt i kombinasjon med rusk langs bjelken/vegg. Det går sikkert bra men er unødvendig. Var derfor jeg hadde lyst å gjøre terrassen frittstående med å støtte opp evt 2x 48x148mm på langs over alle bjelkene 30-40cm fra veggen. Dette er i utgangspunktet ganske kjapt gjort. 

Det er uheldig at terrassen skal hvile på bordkledningen som nå. Bor på et snørikt sted.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Labelle said:

Som jeg skrev er terrassen festet rett i bordkledningen og skruene er ikke lengre enn 70 mm i en snau tykkelse av 4,2mm. Ser ut som litt lengre terrasseskruer.. Jeg vet ikke om det er noe spikerslag bak kledingen der bjelken er plassert på bildet. Ansamlingen av vann mener jeg er mere at det blir konstant liggende fukt i kombinasjon med rusk langs bjelken/vegg. Det går sikkert bra men unødvendig. Var derfor jeg hadde lyst å gjøre terrassen frittstående med å støtte opp evt 2x 48x148mm på langs over alle bjelkene 30-40cm fra veggen. Dette er i utgangspunktet ganske kjapt gjort. 

Det er uheldig at terrassen skal hvile på bordkledningen som nå. Bor på et snørikt sted.

Ja den bjelken der er vel ca. 5cm tykk så da er det vel 2cm med skruer igjen og tipper bordene er litt over 2cm tykke. Det er egentlig litt for lite av skruen som biter seg fast men om det byr på praktiske utfordringer kommer vel an på hvor værhardt det er der du bor. Skjønner ikke hvorfor du er bekymret for fukt, dette er jo utendørs og både kledning og bjelke er jo værbestandig. Eneste som har sviktet her er jo skruene dine som må skiftes. Ellers, så får du gjøre akkurat som du vil, vel og merke om budsjettet tillater 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (4 timer siden):

Slik det er gjort nå fører til mye ansamling av vann rundt/bak bjelken mot kledning som ikke får tørke. Og mye smuss. Vil tro dette fungerer dårlig på sikt. Var derfor jeg tenkte å ha bæringen under terrassebjelkene og fjerne den langsgående bjelken som er skrudd i kledningen slik terrassen blir frittstående. 

 

Problemet er vel at jeg ikke vet hvor stenderne er og spikerslaget?

Hvis målet er at den skal bli frittstående så kan man jo fjerne hele bjelken til slutt, forslaget mitt var med tanke på forsterkning av bjelken, men som du nevner så kan det bli en utfordring å lokalisere stenderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...