Gå til innhold

Jordras på E6: Nye Veier sprengte på stedet i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At E6 nord for Trondheim med dets mange enkeltløps tuneller stadig vekk er stengt er ikke noe nytt. Den forrige timers lange stengningen var for mindre enn 1 uke siden etter en trailer hadde tatt med seg noe av høydemarkeringen. Tabben var at vegvesenet tillot den eneste fysisk mulige omkjøringsvegen for strekningen å bli totalt tatt over av lokalsamfunnene. Noe som har gjort den totalt uegnet til å ta trafikkmengden når E6 er stengt.

Og slik har det vært i mer enn 10 år. Eksempel Hommelvik er nå et sted hvor det som før var E6 er blitt til en fotgjenger prioritert bygate med mange rundkjøringer. Stedet hadde problemer med å ta trafikken hver fredag og søndag kveld selv når vegen var en prioritert rett fram hovedveg.

Slik som vegtunnelene i Norge har blitt laget i mange år må det tas bedre våre på omkjøringsmulighetene og sentrale vegmynidigheter må motvirke at hvor det er bare 1 alternativ veg at denne blir strupet gjennom lokale tiltak så enhver tunelstengning fører til trafikkaos. Spesielt nær en storby eller mellom storbyen og dens eksempel flyplass. Og helst burde dette alternativ veg ryddetitaket vært gjort før man startet et stort utbedringsprogam før alle disse tunnellene for å få dem opp til standard.

Ting skjer men man kan være bedre forberedt. Det er som vegmyndighetene ikke bryr seg om alt trafikkaoset de forårsaker når de utbedrer eller bygger nytt. Unskyldningen er alltid at det blir så mye bedre når de er ferdige. Men sannheten er at de blir aldri ferdige. Så snart de avlutter et sted starter de opp et annet. Ressultatet er at det er alltid et hindrende prosjekt på gang som forstyrrer trafikken. Hjelper oss som pendler i dag lite om det blir bedre om 30 år, og jeg tviler på selv det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I dag kom det fram at Bane Nor har planlagt elekrifisering avjernbanen samtidig som vegutbyggingen foregar. Og selv om dette vil medføre helgestopp for toget i et og et halvt år kunne de ikke utsette helgestengningen 1 uke når E6 er stengt over helgen, alternativvegen er stillestående og togene som en konsekvens er overfylte.

Det er absolutt ingen koordinasjon mellom vegvesenet og andre etater. Eller har vegvesent gjennom Vegdirektoratet fraskrevet seg alt ansvar siden Nye Veier fikk oppdraget med å utbygge strekningen. Fri flyt på alternativvegen er fremdeles vegvesenets ansvar. Eller har det ansvaret blitt pulverisert gjennom spredning av ansvaret for alternativvegen til kommuner og fylke så till slutt ingen er ansvarlige?

Bane Nor har kun kommunisert med ATB for alternativbusser uten en tanke for at dissse bussene vill havne i den samme stillestående køen som resten av trafikken. Her må departementet og samfedselsministeren komme på banen for å rydde opp.

Lenke til kommentar

@Martin O. Nygård Helt enig i betraktningene rundt redundans i veisystemene. Norge har dessverre høyere fokus på lav kostnad, som ofte gir kun én hovedvei mellom hvert sted. Nå tillater riktignok ikke geografien full redundans over alt, men det bør skilles på strekninger som har alternative omkjøringer og veier som ikke har det. De som ikke har (praktiske) omkjøringsmuligheter, f.eks Kvænangsfjellet her i nord bør prioriteres å ha svært høy oppetid, gjerne med toløps tuneller, midtdeler resten av veien og ekstra høyt fokus på å unngå rasfarlige strekninger. Men som hovedregel bør europaveiene ha omkjøringsmuligheter som tåler alle kjøretøy som europaveien tåler.

Når det gjelder baner så er det ikke alle deler av landet som har det. Bane fungerer dessverre dårlig som alternativ til vei siden det er vanskelig eller upraktisk å sette opp tog for å frakte biler og vogntog forbi steder der det er trafikale problemer. Så jeg vil ikke kalle det redundant.Folk vil jo ikke akkurat forlate bilene sine når de skal på ferie eller trekkvognene når de skal frakte gods. Jernbane er også ganske kostbart som parallell infrastruktur så det tilbudet bør kun eksistere der transportbehovene er svært store. I Norge er det vel kun Ofotbanens 43 km som er lønnsom.

Lenke til kommentar

Det finnes* omkjøringsmuligheter ved Kvænangsfjellet også.. 8 timer via Finland og Sverige... Men om det er reelt interessant er en annen sak. De gangene det er stengt over Kvænangsfjellet så er som regel værforholdene sånn at båttrafikken også står, flyene står og jernbane finnes ikke i dette området så man er ganske strandet.

* Ved noen anledninger under pandemien var det ikke mulig å kjøre via naboland uten å pådra seg karantenetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...