Gå til innhold

Yamaha RX-779


Anbefalte innlegg

Halla
Nå er det HELT krise. Forsterkeren min slutta å virke. Den skrudde seg bare av. Så hva gjør jeg? Ser i manualen og ser den øverste her

Nå så jeg også at en ledning var kommet i klem og er skada. Kan det være årsaken? Men altså. Det er lørdag kveld og får ikke levert den nå. Er det nå jeg selv kan gjøre?

Noen som vet hva som kan være problemet, dvs en løsning?

Link til manualen:

https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/1/436251/RX-V779_RX-V679_om_UCRABGLFH_En.pdf
 
image.png.6ca00e8a9173aa9d16b907e7a9ee104e.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ledning er skadet? Strømledningen inn til enheten, eller en av høytalerkablene?

Du skriver at forsterkeren sluttet å virke - skjedde dette mens den var i bruk? Hva skjer når du forsøker å slå på forsterkeren - lyser noe opp i det hele tatt, hører du releer som lager klikkelyder? Har en eldre Yamahaforsterker som etter oppkobling skrudde seg av, rett etter å ha blitt skrudd på. Da var problemet at en tråd på ene høytalerkabelen hadde lurt seg bort til metallchassiet på forsterkeren, slik at det skapte en kortslutning. 

Om du ikke finner ut av det før du evt. må sende inn forsterkeren på service, regner jeg med at det ikke skader å prøve å resette forsterkeren som beskrevet i løsning 2 / 8. Kan hende forsvinner noen innstillinger 😊

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pamp said:

Hvilken ledning er skadet? Strømledningen inn til enheten, eller en av høytalerkablene?

Du skriver at forsterkeren sluttet å virke - skjedde dette mens den var i bruk? Hva skjer når du forsøker å slå på forsterkeren - lyser noe opp i det hele tatt, hører du releer som lager klikkelyder? Har en eldre Yamahaforsterker som etter oppkobling skrudde seg av, rett etter å ha blitt skrudd på. Da var problemet at en tråd på ene høytalerkabelen hadde lurt seg bort til metallchassiet på forsterkeren, slik at det skapte en kortslutning. 

Om du ikke finner ut av det før du evt. må sende inn forsterkeren på service, regner jeg med at det ikke skader å prøve å resette forsterkeren som beskrevet i løsning 2 / 8. Kan hende forsvinner noen innstillinger 😊

Heisann :)

Jo. Det er en høyttalerledning

Ja. Det skjedde mens jeg satt og hørte på musikk. Den bare rett og slett skrudde seg av og ingen lyd eller bilde. Det lyser en rød diode ved powerknappen. Trykker jeg en gang blinker den, som beskrevet i 1/8. Ellers null reaksjon

I gamle gamle dager var det gjerne en sikring man kunne bytte, og håpa det kasnkje var noe sånt jeg kunne gjøre?

Tusen takk for svar Pamp :)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Pamp said:

Du kan også forsøke en factory reset som beskrevet her (vil fjerne alt av innstillinger):

https://usa.yamaha.com/support/faq/audio_visual/8964.html

Dersom feilårsaken faktisk er den som beskrives under “The power does not turn on” i bildet ditt, tipper jeg denne vil fikse biffen. Blinker standby-lyset ditt som beskrevet under “cause”?

Da har jeg prøvd det, men null reaksjon annnetenn den røde dioden som blinker i noen sekunder. Thats all. Må vel levere den inn da

Lenke til kommentar

Hmm, synd det ikke løste seg. Men det begynner vel å bli vel seint å lytte på musikk (og skrive på forumet) nå 😁

Så lenge det kommer lys fra forsterkeren, tror jeg ikke der er noe sikring som er gått. Mistenker litt at det kan være en kondensator som har tatt kvelden. Men dette blir bare spekulasjoner.

Håper det ordner seg! 😊

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pamp said:

Forresten, har du prøvd å skru den på uten å ha den ødelagte høytalerkabelen koblet til? Kan hende kabelen er blitt kortsluttet…

Jepp. Det er prøvd :)

Men en kondensator som er gått?. Er det dyrt eller lønner det seg å kjøpe ny? Noe jeg kvier meg litt for. Er så fornøyd med den jeg har

Lenke til kommentar

Får du kompetente servicefolk til å se over den tipper jeg de klarer å reparere dette. Hvis det er noe gammelt utstyr så tipper jeg det er en kondensator i strømforsyningen eller relatert til det som har tatt kvelden / yter for dårlig slik at selvtest på forsterkeren ikke lar seg fullføre og at den derfor ikke starter opp som normalt. Burde la seg fikse rimelig enkelt og ikke koste all verden i arbeidstid og deler.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, vidor said:

Får du kompetente servicefolk til å se over den tipper jeg de klarer å reparere dette. Hvis det er noe gammelt utstyr så tipper jeg det er en kondensator i strømforsyningen eller relatert til det som har tatt kvelden / yter for dårlig slik at selvtest på forsterkeren ikke lar seg fullføre og at den derfor ikke starter opp som normalt. Burde la seg fikse rimelig enkelt og ikke koste all verden i arbeidstid og deler.


Gammelt og gammelt. Kjøpte den i 2016
Men ja. Det er nok bare å levere den inn :)

Tenkte dert var lurt å spørre her først. Veldig mange flinke folk her :)

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar

Det er enkelte som reparerer etter modulbytte-prinsippet. De bytter heller et helt hovedkort f.eks heller enn å søke opp den komponenten som har feilet og så bytte en vanligvis ganske billig del manuelt. Prøv å finn noen gode reparatører som fikser ting rimelig på gamlemåten.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, vidor said:

Det er enkelte som reparerer etter modulbytte-prinsippet. De bytter heller et helt hovedkort f.eks heller enn å søke opp den komponenten som har feilet og så bytte en vanligvis ganske billig del manuelt. Prøv å finn noen gode reparatører som fikser ting rimelig på gamlemåten.

Jah. Så langt hadde jeg ikke en gang tenkt

Trodde kanskje det var billigere å gjøre det gjennom EL-kjøp, der jeg kjøpte den. Men det var dumt tenkt, skjønner jeg nå
Skal følge ditt råd :)

Kanskje det er noen her i Diskusjon.no som gjør sånt på hjemmebasis?

Lenke til kommentar
7 hours ago, NoBo said:

Har du prøvd med å koble fra ALT? Dvs. at alle høyttalerkabler, HDMI etc. frakobles? La den gjerne stå uten tilkoblet strøm i noen timer også før du prøver igjen.

Om det er noen trøst så kostet RX-V779 aldri over 6.500 kr når den var i salg. 

Kvitteringa mi fra EL-Kjøp Halden er helt uleselig. Men om den ikke kosta mer er jeg blitt veldig lurt. For jeg betalte 10.000,-
Logga meg inn på EL-kjøp fordi jeg regna med kvitteringa lå der. Men fant den ikke... Litt rart for de har nok kvitteringa på både den og annet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...