Gå til innhold

– Viktigste beskyttelse mot dataangrep er sunn fornuft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er som å ta en nattklubbløve, plassere vedkommende midt på Finnmarksvidda vinterstid. Peke på en haug der det ligger utstyr for overlevelse og si at «Dette klarer,  are  rik sunn fornuft». Hvor mange tror nattklubbløven overlever stormen som er tre timer unna? Har du ikke forståelse for trusselbildet og miljøet så er det ikke mulig å ha sunn fornuft. Sunn for uft er for teknisk kompetente og oppegående mennesker, ikke for gjennomsnitsborgeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble oppringt av noen senest i går. De ville ha formuen min til å investere mot en liten andel av overskuddet. De kunne ingen ting om investering, men penger skulle de ha. Sikkert blakka mange naive og godtroende. De presenterte 3-4 ulike måter man kunne gi dem penger, men ikke noe om hvordan eller hva de investerte i. Hadde en følelse at de hadde base i tilknytning til Russland på grunn av dialekt og tonefall i engelsken.

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet som it-sikkerhetsansvarlig ba jeg de nærmeste ansatte for noen år siden ta "Googles test" for å se om man klarer å avsløre phishing, https://phishingquiz.withgoogle.com/. Dette var i it-avdelingen. Jeg hadde en på tro at de fleste ville være nesten på toppscore.... det stemte nok dårlig. Noen flinke, men snittet var under min forventning.

Så om man tror at dagens trusselbilde håndteres greit for vanlige mennesker, som ikke har it-bakgrunn (eller en annen it-bakgrunn enn sikkerhet for den saks skyld) bare med litt sunn fornuft... Da trenger man en tur på besøk til vanlige bedrifter og hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...