Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodprøve for LDL-partikkelstørrelse?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilke blodprøve jeg skal spørre etter hos fastlegen for å få en profil på partikkelstørrelse av LDL-kolesterol?

Tilbyr det offentlige i det hele tatt en slik prøve? Jeg vet hvor jeg kan ta det privat, men da blir det reising (som koster penger) og prøven i seg selv koster en del. (Lab1 tilbyr noe som heter Lipoprint, men finner ikke noe tilsvarende på noen av de offentlige sine sider om kolesterol)

Legen (ikke fastlege) fant LDL så vidt over referanseområdet og satt i gang leksen om "det slemme kolesterolet" og frem med Statin-resepten. Alt jeg har lest i etterkant sier at kostholdsregulert DB2 vil kunne gi forhøyet LDL, men ikke nødvendigvis av den typen med "små tett LDL-partikler", og det sier vel også at statiner ikke fjerner den typen kolesterol heller. 

Jeg er ganske klar på at jeg ikke forventer at fastlegen skal ha detaljkunnskap om alt mulig. De har nok å sette seg inn i, og de 20 minuttene skal ikke brukes til å bla i boken. 

For ordens skyld, HDL er ok, Tryglyserid er i nedre del av referanse, og forholdet er så vidt jeg vet ok (uten at dette ble tema, kun LDL og ta statiner eller dø). Det er overhode ingenting som tyder på at jeg har genetisk disponert høyt LDL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er problemet med de vanlige LAB-prøvene som sykehusene vanligvis bruker. De slår gjerne sammen alle størrelsene i en bunch som ender opp med at man får anbefalt statiner heller enn å bare gi dem til de som kan ha nytte av det. Praksisen er sånn jeg ser det med på å gjøre folk syke av statiner, når de reelle nivåene av farlig LDL er innenfor det man ikke bør medisinere. 

Jeg har satt meg nok inn i statiner til at jeg er villig til å gjøre veldig mye annet for å fikse LDL isteden for å ta dem.

Mener derfor alt for mange får redusert livskvaliteten sin vesentlig når de tar unødvendige statiner. Ikke det at de ikke er gode medisiner for dem som trenger det, men det er bare en brøkdel av de som faktisk får dem.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Korrekt meg om jeg tar feil, men jeg lurer på om du kan ha blandet begreper hva gjelder "partikkelstørrelser". LDL/HDL-benevnelse er akkurat partikkelstørrelsen. 

Kolesterolet vi måler er ikke rent kolesterol, men partikler, som er akkurat;

HDL - High Density Lipoprotein
LDL - Low Density Lipoprotein 

IDL - Intermediate Density Lipoprotein (måles normalt ikke)
VLDL - Very Low Density Lipoprotein (måles normalt ikke)
Total kolesterol - summen av alle kolesteroler
Triglyserider - dette er fettsyrer bundet sammen, og ikke kolesterol 

Spesialiserte klinikker som f.eks. Lipidklinikken måler også apoliporproteiner, som også er relevant ift risiko for hjerte-kar-sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, nei jeg blander ikke HDL/LDL etc, men vil spørre fastlegen om de kan legge til test for partikkelstørrelse på LDL.

Noen splitter de på 25nm (???) og regner med det er der du snakker om IDL/VLDL? Hvilke test har "det offentlige" som sier noe om partikkelstørrelse i gruppen "LDL"? 

Lab1 har en test "Lipoprint" som jeg har sett en del snakker om på diverse videoer. 

Sitat

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, zoomsalabim said:

Takk for svar, nei jeg blander ikke HDL/LDL etc, men vil spørre fastlegen om de kan legge til test for partikkelstørrelse på LDL.

Noen splitter de på 25nm (???) og regner med det er der du snakker om IDL/VLDL? Hvilke test har "det offentlige" som sier noe om partikkelstørrelse i gruppen "LDL"? 

Lab1 har en test "Lipoprint" som jeg har sett en del snakker om på diverse videoer. 

 

Jeg har sett på siden til Lab1, men jeg undrer meg over hva de mener med "low risk" og "high risk" - hva er det relative og absolutte økte risiko fra low til high-risk? Er den i det hele tatt signifikant? Hvor mye mer informasjon får man ut fra total LDL til partikkelstørrelse LDL? Jeg savner mer dokumentasjon på dette. I tillegg er det anført at behandlingen er livsstilsintervensjon og statiner, så behandlingen er fortsatt den samme som man tradisjonelt gir i dag. 

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner nyere forskning, så er det signifikant ja. Jeg er lekmann, overhode ikke kvalifisert til noe annet enn over middels intressert og godt over gjennomsnitt trent i mønstergjenkjenning og tall/statistikk. Og ekstremt motivert for å finne ut mest mulig da jeg står med egen kropp midt i det som er temaet og har lest og lært siden november i fjor. 

Lab1 er intressant for meg fordi de tilbyr data. Som forteller meg hvor jeg er i datamengdene som tilbys i diverse rapporter. Jeg har kuttet karbohydrater til ett minimum, og ser LDL opp, men samtidig synker totalkolesterol og HDL stiger og TriGlys synker, og forholdet mellom de er gunstig. Og det er ingen ekstreme nivåer av LDL. Det er ingenting i tallene mine som tilsier at jeg er i gruppen som har denne genetiske defekten som får så mye plass i forskningen. I tillegg er jeg fortsatt i vektnedgang og kroppen bruker fett. 

LDL er jo bare en transportør. De begynner livet sitt som Store, og skal gi fra seg lasten sin og gjenvinnes av "systemet" før de går over til å bli små og tette. Og for all del ikke oksideres (som er de minste og tetteste), de kjennes ikke lenger igjen av reseptorene. Det viktige her er at de er i nærheten i størrelse av det som kan gå gjennom celleveggene i blodårene (26 nm). "Mønster A" (det store LDL'et) kan ikke trenge inn i membranen, "Mønster B" kan. Det største problemet er at statiner ikke fjerner de oksiderte partiklene. Så selv om LDL går ned (yay) vil forholdet mellom store og små LDL partikler være totalt på bærtur.

Så ja, alt jeg har lest tilsier at de tallene som kommer fra en slik analyse, på engelsk heter det vel "lipoprotein subclass analysis assay methods" / NMR spectroscopy, er ekstremt viktig for å vite hva som egentlig foregår i kroppen sin og hvilken riskio man står i.

Nå har jeg spist blodsukkeret mitt "normalt", jeg har gått ned i vekt og er for første gang på 25 år på grensen av normalvektig. HDL/Triglyserid er i det gunstige området med godt forholdstall. Blodtrykket mitt falt fra "ok" til "nær perfekt" over natten med mindre karbohydrater i kosten. Om nå i tillegg LDL viser seg å være "mønster A" (low risk) og lite "mønster B" (high risk), så det lite som tyder på at jeg skal la Staten gi Pfizer penger for statiner (som vil gjøre det vanskeligere å kostholdsregulere blodsukkeret...) . Kommer også til å betale av egen lomme for en utvidet hjertesjekk og få en CT kalsiumscore for å sjekke hvilken skade jeg eventuelt har påført kroppen med høyt blodsukker over ukjent tid.

Og ikke minst, ha ett datagrunnlag for hvordan ting utvikler seg over tid. Blodprofilen min vil jo garantert se anderledes ut når jeg har vert på stabil vekt og stabilt kosthold over tid og ikke i en periode med vektnedgang og kostholdsendring..

Jeg bare håper de som om 5 år står i samme situasjon som meg fortsatt får tilgang til blodsukkerapparat, at de enda tydeligere blir oppfordret til å fjerne flest mulig karbohydrater og ikke bare "det enkle sukkeret" (American Heart Association har for ett par dager siden for første gang antydet det samme, som er en revolusjon i kommunikasjonen ...), at de følges opp raskere med skadesjekk (venter fortsatt på øyespesialist 4 måneder etter, det var aldri noe tema å sjekke hjerte siden de enkle testene var gode), og at de lager en LDL-profil og ikke bare er fornøyd med å vise til kalkulert LDL. 

Jeg har tro på at dette endres, det er jo ikke så lenge siden legen målte bare total-kolesterol og skrev medisiner på grunnlag av det. 

 

Lenke til kommentar

Virker nå som du har godt over snittet kunnskap om emnet. Støtter ønsket ditt om kardiovaskulær kalsiumscore da det en viktig markør. Som du er inne på spiser folk alt for mye raske/industribearbeidede karbohydrater og det har absolutt sin pris over tid. Generelt har folk en tendens til å kaste ut ungen med badevannet når de også fjerner svært nødvendige og gunstige trege karbohydrater som f.eks grønnsaker og andre naturlige og uraffinerte komplekse karbohydrater. Disse er fulle av viktige fytokjemikalier, vitaminer og fiber som understøtter en god mikrobiota-balanse og som ikke påvirker blodsukkeret ugunstig slik som industrialiserte raske karbohydrater med god holdbarhet som gir penger i kassa heller en helsegevinst for forbruker. Næringsstoff til kalori ratio i dem er svært god, og en bør derfor alltid inkludere det. Spiser du mye kjøtt bør du passe på og følge med TMAO som er negativt for hjerte/kar. Mye fett er også noe som påvirker elastisiteten i blodårene negativt.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med raske / langsomme karbohydrater og "meg". Meg, dagen etter å ha vert på hastetime med nyoppdaget type 2. Anbefalingen var akkurat det, bruk trege karbohydrater. Så som mønsterperson laget jeg havregrøt med fiber til frokost. Blodsukkeret banket opp i nesten 20 mmol/L to timer etterpå. Kanskje det var hell i uhell, for etter det ble alt karbo fra andre ting enn grønnsaker lagt bort, og hadde "normalt" blodsukker på en måned. Uten medisin.

Karbo er karbo, treg eller rask. Djevelen ligger begravet i hva kroppen gjør for å holde blodsukkeret lavt. Kroppen øker insulinnivået. Helt til kroppen ikke reagerer på insulinet lenger. Trege karbohydrater holder bare insulinnivået høyt lenger, og det er IKKE en god situasjon for noen på vei inn i insulinresistens.

Er øl bedre enn brennevin for en alkoholiker?

Til sist skal vi jo dø av noe, men jeg tror mest på en diett der karbo-termostaten er skrudd godt ned. Så får andre gjøre som de vil. 

Lenke til kommentar

Havregryn finnes i en lettkokt utgave, og denne har for høy GI for mange. Prøv med vanlige havregryn, og ikke spis for mye av det. Fungerer det for deg (mål blodsukker 1 time senere) kan du gjerne fortsette å ha det i dietten. Personlig bruker jeg Mylk til det da jeg unngår melk. Bruk gjerne blåbær el.l. som søtning.

Lenke til kommentar
On 3/7/2022 at 8:01 AM, zoomsalabim said:

Slik jeg skjønner nyere forskning, så er det signifikant ja. Jeg er lekmann, overhode ikke kvalifisert til noe annet enn over middels intressert og godt over gjennomsnitt trent i mønstergjenkjenning og tall/statistikk. Og ekstremt motivert for å finne ut mest mulig da jeg står med egen kropp midt i det som er temaet og har lest og lært siden november i fjor. 

Lab1 er intressant for meg fordi de tilbyr data. Som forteller meg hvor jeg er i datamengdene som tilbys i diverse rapporter. Jeg har kuttet karbohydrater til ett minimum, og ser LDL opp, men samtidig synker totalkolesterol og HDL stiger og TriGlys synker, og forholdet mellom de er gunstig. Og det er ingen ekstreme nivåer av LDL. Det er ingenting i tallene mine som tilsier at jeg er i gruppen som har denne genetiske defekten som får så mye plass i forskningen. I tillegg er jeg fortsatt i vektnedgang og kroppen bruker fett. 

LDL er jo bare en transportør. De begynner livet sitt som Store, og skal gi fra seg lasten sin og gjenvinnes av "systemet" før de går over til å bli små og tette. Og for all del ikke oksideres (som er de minste og tetteste), de kjennes ikke lenger igjen av reseptorene. Det viktige her er at de er i nærheten i størrelse av det som kan gå gjennom celleveggene i blodårene (26 nm). "Mønster A" (det store LDL'et) kan ikke trenge inn i membranen, "Mønster B" kan. Det største problemet er at statiner ikke fjerner de oksiderte partiklene. Så selv om LDL går ned (yay) vil forholdet mellom store og små LDL partikler være totalt på bærtur.

Så ja, alt jeg har lest tilsier at de tallene som kommer fra en slik analyse, på engelsk heter det vel "lipoprotein subclass analysis assay methods" / NMR spectroscopy, er ekstremt viktig for å vite hva som egentlig foregår i kroppen sin og hvilken riskio man står i.

Nå har jeg spist blodsukkeret mitt "normalt", jeg har gått ned i vekt og er for første gang på 25 år på grensen av normalvektig. HDL/Triglyserid er i det gunstige området med godt forholdstall. Blodtrykket mitt falt fra "ok" til "nær perfekt" over natten med mindre karbohydrater i kosten. Om nå i tillegg LDL viser seg å være "mønster A" (low risk) og lite "mønster B" (high risk), så det lite som tyder på at jeg skal la Staten gi Pfizer penger for statiner (som vil gjøre det vanskeligere å kostholdsregulere blodsukkeret...) . Kommer også til å betale av egen lomme for en utvidet hjertesjekk og få en CT kalsiumscore for å sjekke hvilken skade jeg eventuelt har påført kroppen med høyt blodsukker over ukjent tid.

Og ikke minst, ha ett datagrunnlag for hvordan ting utvikler seg over tid. Blodprofilen min vil jo garantert se anderledes ut når jeg har vert på stabil vekt og stabilt kosthold over tid og ikke i en periode med vektnedgang og kostholdsendring..

Jeg bare håper de som om 5 år står i samme situasjon som meg fortsatt får tilgang til blodsukkerapparat, at de enda tydeligere blir oppfordret til å fjerne flest mulig karbohydrater og ikke bare "det enkle sukkeret" (American Heart Association har for ett par dager siden for første gang antydet det samme, som er en revolusjon i kommunikasjonen ...), at de følges opp raskere med skadesjekk (venter fortsatt på øyespesialist 4 måneder etter, det var aldri noe tema å sjekke hjerte siden de enkle testene var gode), og at de lager en LDL-profil og ikke bare er fornøyd med å vise til kalkulert LDL. 

Jeg har tro på at dette endres, det er jo ikke så lenge siden legen målte bare total-kolesterol og skrev medisiner på grunnlag av det. 

 

Jeg skulle gjerne sett noen studier på hvor mye gevinst man har på å skille partikkelstørrelse mot verdier av LDL/HDL/total som man kan ta hos fastlege. Dersom dette er av stor betydning og er signifikant, er jo dette åpenbart praksis som bør tas i bruk. Jeg er skeptisk som til alt annet, men synes fortsatt det er like spennende, kult nytt! Har du noen studier på dette? Av interesse

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (17 timer siden):

Jeg skulle gjerne sett noen studier på hvor mye gevinst man har på å skille partikkelstørrelse mot verdier av LDL/HDL/total som man kan ta hos fastlege. Dersom dette er av stor betydning og er signifikant, er jo dette åpenbart praksis som bør tas i bruk. Jeg er skeptisk som til alt annet, men synes fortsatt det er like spennende, kult nytt! Har du noen studier på dette? Av interesse

Den som vel forklarer det best er Dr. Nadir Ali (bakgrunn som hjertespesialist), transcript fra en av episodene her: https://www.zivli.com/blog/dr-nadir-ali-ldl-cholesterol-low-carb-diet-risks-of-statins

Sitat

Pattern A refers to an LDL molecule that is larger and less dense, and B refers to the LDL being smaller and denser. People with LDL pattern B are more likely to experience cardiovascular complications than people with pattern A.

While there are blood tests to determine the size of your LDL, Dr. Bickman share's a "poor man's" method. "By dividing the level of triglycerides (in mg/dL) by HDL (in mg/dL; TG/HDL), we get a ratio that is surprisingly accurate in predicting LDL size. The lower the ratio (e.g., ~<2.0), the more prevalent the larger, buoyant LDL particles; that is to say, LDL A predominates. But as the ratio climbs (~>2.0), the small, dense LDL B particles are more common." Why We Get Sick, page 18, Kindle Edition.

Når jeg ser på en kilde ser jeg først og fremst på om de prøver å selge meg noe. 

Bare husk at utgangspunktet mitt er insulinresistens. Og det er jo åpenbart for meg at Type 2 har vert feilbehandlet lenge. Og fortsatt får feil kostholdsråd.

Om temaet om LDL er intressant så er det også en Dave Feldman som har gjort seg til ekspert på dette med hvorfor LDL er høyt hos noen tynne atletiske personer, og da har noen generelle betrakninger om temaet også. Blant det som er intressant der er at du kan manipulere verdiene en god del.

Du har også en del studier som viser at eldre med høyt LDL overlever lenger enn de med lavt LDL. 

Her er en studie fra 2019: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191118115341.htm

 

Sitat

Therefore, it's not the total amount of LDL cholesterol one has, but rather the concentration of subclass B to the other two, subclass A and subclass I, that should be used to diagnose atherosclerosis and the risk of heart attack.

 

Lenke til kommentar

Du kan prøve å ta en generell god vitamin pille og se om det hjelper på diabetesen. For min egen praktiske erfaring hadde D-vitamin og B-vitamin en gunstig effekt på energiomsetning som igjen nedregulrete blodsukker (sannsynligis hjulpet sammen med jod/tang for skjolbruskjertelen). Krom sies også å ha effekt.

B-vitaminer vil også hjelpe på å dra ned homecystein som er gunstig for hjerte/kar.

Lenke til kommentar
vidor skrev (40 minutter siden):

Du kan prøve å ta en generell god vitamin pille og se om det hjelper på diabetesen. For min egen praktiske erfaring hadde D-vitamin og B-vitamin en gunstig effekt på energiomsetning som igjen nedregulrete blodsukker (sannsynligis hjulpet sammen med jod/tang for skjolbruskjertelen). Krom sies også å ha effekt.

B-vitaminer vil også hjelpe på å dra ned homecystein som er gunstig for hjerte/kar.

Har kontroll på blodsukkeret uten medisiner, om du leser tråden.

Det opprinnelige spørsmålet er om det offentlige har en blodprøve som min fastlege kan bestille som måler partikkelstørrelse av LDL, slik den private prøven jeg refererte til. Nettopp fordi det vil gi ett bedre svar på om jeg i det hele tatt skal vurdere Lipitor eller tilsvarende Statiner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
On 7.3.2022 at 8:01 AM, zoomsalabim said:

Slik jeg skjønner nyere forskning, så er det signifikant ja. Jeg er lekmann, overhode ikke kvalifisert til noe annet enn over middels intressert og godt over gjennomsnitt trent i mønstergjenkjenning og tall/statistikk. Og ekstremt motivert for å finne ut mest mulig da jeg står med egen kropp midt i det som er temaet og har lest og lært siden november i fjor. 

Lab1 er intressant for meg fordi de tilbyr data. Som forteller meg hvor jeg er i datamengdene som tilbys i diverse rapporter. Jeg har kuttet karbohydrater til ett minimum, og ser LDL opp, men samtidig synker totalkolesterol og HDL stiger og TriGlys synker, og forholdet mellom de er gunstig. Og det er ingen ekstreme nivåer av LDL. Det er ingenting i tallene mine som tilsier at jeg er i gruppen som har denne genetiske defekten som får så mye plass i forskningen. I tillegg er jeg fortsatt i vektnedgang og kroppen bruker fett. 

LDL er jo bare en transportør. De begynner livet sitt som Store, og skal gi fra seg lasten sin og gjenvinnes av "systemet" før de går over til å bli små og tette. Og for all del ikke oksideres (som er de minste og tetteste), de kjennes ikke lenger igjen av reseptorene. Det viktige her er at de er i nærheten i størrelse av det som kan gå gjennom celleveggene i blodårene (26 nm). "Mønster A" (det store LDL'et) kan ikke trenge inn i membranen, "Mønster B" kan. Det største problemet er at statiner ikke fjerner de oksiderte partiklene. Så selv om LDL går ned (yay) vil forholdet mellom store og små LDL partikler være totalt på bærtur.

Så ja, alt jeg har lest tilsier at de tallene som kommer fra en slik analyse, på engelsk heter det vel "lipoprotein subclass analysis assay methods" / NMR spectroscopy, er ekstremt viktig for å vite hva som egentlig foregår i kroppen sin og hvilken riskio man står i.

Nå har jeg spist blodsukkeret mitt "normalt", jeg har gått ned i vekt og er for første gang på 25 år på grensen av normalvektig. HDL/Triglyserid er i det gunstige området med godt forholdstall. Blodtrykket mitt falt fra "ok" til "nær perfekt" over natten med mindre karbohydrater i kosten. Om nå i tillegg LDL viser seg å være "mønster A" (low risk) og lite "mønster B" (high risk), så det lite som tyder på at jeg skal la Staten gi Pfizer penger for statiner (som vil gjøre det vanskeligere å kostholdsregulere blodsukkeret...) . Kommer også til å betale av egen lomme for en utvidet hjertesjekk og få en CT kalsiumscore for å sjekke hvilken skade jeg eventuelt har påført kroppen med høyt blodsukker over ukjent tid.

Og ikke minst, ha ett datagrunnlag for hvordan ting utvikler seg over tid. Blodprofilen min vil jo garantert se anderledes ut når jeg har vert på stabil vekt og stabilt kosthold over tid og ikke i en periode med vektnedgang og kostholdsendring..

Jeg bare håper de som om 5 år står i samme situasjon som meg fortsatt får tilgang til blodsukkerapparat, at de enda tydeligere blir oppfordret til å fjerne flest mulig karbohydrater og ikke bare "det enkle sukkeret" (American Heart Association har for ett par dager siden for første gang antydet det samme, som er en revolusjon i kommunikasjonen ...), at de følges opp raskere med skadesjekk (venter fortsatt på øyespesialist 4 måneder etter, det var aldri noe tema å sjekke hjerte siden de enkle testene var gode), og at de lager en LDL-profil og ikke bare er fornøyd med å vise til kalkulert LDL. 

Jeg har tro på at dette endres, det er jo ikke så lenge siden legen målte bare total-kolesterol og skrev medisiner på grunnlag av det. 

 

Som deg, er jeg heller ikke lege eller medisinsk personell, men jeg setter meg inn i ting slik som deg.

LDL deles som du sier inn i 3 kategorier. Small dense, intermediate og large boyant.

Large Boyant LDL er relativt ufarlig om det vises høye verdier (kolesterol er et av de viktigste hormonene vi har i kroppen), mens Small Dense LDL er det som er det farlige av det «dårlige» kolesterolet. Dette fordi SDLDL vil gå gjennom små rifter i blodårene fpr å reparere skaden, og da skommer de hvite blodlegemene for å «rydde opp». Det dannes da Foam Cells (skumceller) som kan flyte i blodet og skape problemeer. SDLDL kan også gi avleiringer i blodårene som reduserer eller blokkerer blodsirkulasjonen.

statiner fjerner LBLDL, men ikke SDLDL som utgjør en fare. Totalkolesterolet senkes, og legen kan vise til redusert totalkolesterlol og dermed si at medisinen virker, men som du nevner, blir det en storr skjevfordeling av LB kontra SD kolesterol.

Når legene kjøpe medisiner av «BigPharma» må de kjøpe hele sortimentet/pakker av medisiner som inkluderer blant annet statiner. Disse medisinene må selges ut av legene før neste bestilling av medisin-pakker. At statiner gir andre bivirkninger og plager, er kjent, men da har legene andre medisiner å selge inn som vil fikse de nye problemene som oppstår.

hadde legene kunne fikse alt som er galt med pasientene umiddelbart, hadde de ikke hatt pasienter igjen som var syke. De er tjent med å ha pasienter som er syke og trenger behandlinger og medisiner.

En utredning av sammensetningen av LDL skulle og burde være en naturlig del av det å diagnosere høyt total kolesterol.

Sukker, stress, traumer, trening/aktivitet, inflamasjon etc er alle årsaker til høyt kolesterol, men de færreste leger ser på det store bildet når de vurderer om man må anbefales statiner eller ikke. De går på autopilot og forholder seg til skole-medisinen for sine vurderinger. De gjør ikke oppdatert research for nye kunnskaper, men beror seg på studier (betalt og manipulert av de som produserer og selger medisiner. Viser ikke studiene det de ønsker, kjører de nye studier til de får de resultatene de ønsker å vise til for salg av sine produkter. (Se på studier av asapartam…de fleste studier er avsluttet fordi de ikke viser ønsket resultat, så det er aldri ferdig utforsket grunnet sukkerindustrien)

sukkerindustrien står også bak finansiering og utforming av den matpyramiden vi lærte på barneskolen for å ufarliggjøre sukker og raske karbohydrater. Et gjengående problem for folkehelsen.

Fasting og kutting av inntak av sukker er beste medisin mot høyt kolesterol, sammen med reduksjon og begrensning av stress, traumer og fysisk aktivitet.

Sukker er veldig inflamatorisk, og er hovedsaklig det som skaper rifter i blodårene, slik at kroppen produserer kolesterol for å reparere skadene.

De fleste som har høyt kolesterol, blir anbefalt å ikke spise egg, da det inneholder Omega-6 som er inflammatorisk, men tar man et par trankapsler med Omega-3 (anti-innflamatorisk) kanselleres den innflammasjonen,og man får i seg alle,de gode fettstoffene og næringsstoffene som egg (spesielt plommen) innholder.

Kutt ut sukker, spis «gode» karbohydrater, start med trening/fysisk aktivitet og gjør det man kan for å redusere stress, samt faste noen dager i uken, og kolesterolet vil reduseres og balanseres.

Diabetes kan også kureres med fasting og en keto-diett. (Siste keto råd er å ikke kutte all karbohydrat, men ha påfyll av gode karbohydrater et par-tre ganger i uken. Men kutte ut sukker og heller bruke Stevia som søtningsmiddel ved ønske og behov.)

Endret av Rune76
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...