Gå til innhold

Bachelor i Informatikk NTNU, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! Per dags dato studerer jeg andre semester på Økonomi og Administrasjon på NTNU Handelshøyskolen, men jeg vurderer å bytte til Informatikk grunnet manglende interesse og slukket flamme for emnet. Samtidig er jeg interessert i Informatikk ettersom jeg søkte det også, bare at jeg hadde Økonomi og Administrasjon øverst på listen min når jeg søkte. 

Fra VGS gikk jeg studieforbedrende med realfag, hadde Fysikk 1, Kjemi 1, IT 1 og 2, S1 og S2. Jeg var helt gjennomsnittlig god i IT, og under gjennomsnittlig god i matte, fikk 5 i IT1 og S1, og fikk 4 i IT2 og 4 i S2 (Lærer var veldig grei). Jeg sliter altså pittelitt med matematikk. Jeg prøver å finne ut om dette studiet er noe for meg og om jeg kommer til å klare fagene, har nemlig hørt matten er ganske krevende selvom det bare et to rene mattefag på studiet. Jeg er også usikker på om jeg kommer inn ettersom snittet på Informatikk Bachelor 2021/2022 var 51,5 poeng, og jeg hadde 51,5 poeng fra VGS, så jeg hadde akkurat klart det da. Ettersom eksamen våren 2022 blir avlyst, ser jeg ikke bort i fra at snittet stiger enda mer til høsten? Jeg lurer også på hvor overkommelige de andre fagene på studiet er ettersom jeg allerede har hatt IT1 og IT2 hvor vi lærte HTML, CSS og JavaScript samt pittelitt SQL.

Setter pris på alle tilbakemeldinger og hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg informatikkgraden min fra NTNU. Men matematikken er ikke så tung som noen folk vil ha den til. Jeg tok lignende matematikk kurs da jeg gikk på UiO og det burde være overkommelig om du bare jobber litt jevnt. MA001 ser veldig mye ut som MAT1001 som jeg tok og de tok det ikke mye lenger enn hva R2 gjorde. Diskret matematikk er litt anderledes enn det meste du har hatt tidligere. Men det er ikke spesielt vanskelig det heller. Det er bare litt anderledes enn det du har sett tidligere.

Når det kommer til hvor tung matte du vil ha i resten av studiet ditt så kommer det veldig an på hva slags kurs du velger.

Når det kommer til IT-fagene dine fra VGS kommer til å hjelpe deg i de andre kursene så er det i veldig liten grad. Men om du har interresse for it og utvikling så kommer det nok til å gå bra uansett.

Lenke til kommentar
AnonymType skrev (På 12.2.2022 den 16.10):

Tusen takk for svar :))

Ja, interessen er der, koder avogtil på fritiden, det største hinderet er egentlig å klare å komme inn på linjen

Meld deg opp til et par emner som informatikk tar, og søk intern overgang. Html’n, css’en og JS’en vil hjelpe deg i faget webteknologi. Ellers er det en del mer arbeid som må gjøres i form av ukentlige arbeidskrav. Et par tyngre fag (matte og algdat). Men ellers er det overkommelig om interessen er der. Jeg ville meldt meg opp til de fleste 1.klasse emnene og tatt disse, og deretter søkt intern overgang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...