Gå til innhold

Kunnskapsministeren vil følge koronagenerasjonen over tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er i utgangspunktet for at vi fortsatt skal ha karaktersystemet som baserer seg i stor grad på hva elever/studenter viser i tester at de kan, supplert med det de viser i timene. Og dette er nok enda viktigere i en periode der man har hatt mye hjemmeskole og ikke kan vise så godt i timene hva man kan.

Og, dessverre må man ta innover seg at ikke alle får karakterer man mener er rett iforhold til hva man har fått visst frem. Her er eksamen en ypperlig mulighet til å korrigere fagkarakterene man har fått.

Samtidig er det å gjennomføre avsluttende skoleår med en eksamen, en god pekepinn for elevene og studentene på hvor man faktisk står, selv om man kan være uenig i bedømmelsen man selv har fått. Og dette er viktig erfaring før høyskole og universitet, der man i utgangspunktet avslutter semesteret med en eksamen, som skal si noe om hvor man står i faget.

Men jeg er nok uenig i at en eksamen i videregående er avgjørende for for om man blir klar for høyskole/universitetsutdannelse. Enten har man kunnskapen i bunn, eller ikke. Og i begge tilfeller er det viktigste hva man gjør i timene og under og med studieforløpet. Eksamen er tross alt bare en metode for å måle hvordan man ligger an der og da.

Eksamenserfaringer før man kommer så langt, er helt klart viktig for å forstå hva som forventes av en, og gjerne hvordan man best forbereder seg og presterer under eksamen.

F.eks. vurderingen mellom det å levere gode og fullstendige svar på 2/3-deler, og det å kanskje ikke rekke å besvare siste spørsmålene, fremfor å besvare alt til en viss grad, og så bruke resterende tid, om man har noe, til å svare mer grundig på de delene man føler seg sterk.

Her kan kunnskapen/erfaringen være med på å berge en grei karakter i faget, eller å oppleve at oppgaven blir bedømt til stryk eller bare så vidt over, og at man da må ta en ny eksamen i ettertid for å rette opp snittet og karakteren i det faget, for at man skal oppnå de karakterer man må ha for å faktisk lande visse jobber i ettertid.

Selv om det i ettertid er viktigere hva man viser i praksis der man tar seg en jobb, enn å ha pene karakterer men ikke har fått med seg det man burde lært. Eksamen i seg selv betyr lite eller intet for om man faktisk klarer å tilegne seg en god tilnærming og læring resten av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...