Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

død pc


Anbefalte innlegg

I en periode så har jeg hatt problem med og få startet pc'n, nå så er den helt død.

Jeg trodde kansje det var psu som måtte byttes. Så har skaffet en ny psu. Psu jeg har koblet til er en fully modular psu så hver kabel kan tas ut til psu.

Så har gjort følgende:

satt inn hovedkort kabel fra psu til hovedkortet. Og cpu kabel fra hovedkort til psu merket psu.

Når jeg slår på pc nå så lyser en diode på hovedkortet selv om psu vifte ikke går.

Er det noen som kan gi meg et hint om hva dette kan være. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alphadec skrev (19 minutter siden):

selv om psu vifte ikke går

De fleste PSU vifter går først når en gitt temperatur er nådd, så dette er egentlig ikke et tegn på at noe er galt dessverre. 

Koble alt fra hverandre og koble det sammen igjen. Start PC med kun 1 RAM brikke om du har flere. Oppgi gjerne hardware i detalj her så man vet hva man har å jobbe med.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (5 minutter siden):

De fleste PSU vifter går først når en gitt temperatur er nådd, så dette er egentlig ikke et tegn på at noe er galt dessverre. 

Koble alt fra hverandre og koble det sammen igjen. Start PC med kun 1 RAM brikke om du har flere. Oppgi gjerne hardware i detalj her så man vet hva man har å jobbe med.

Litt mer info om hva som er installert:

Hovedkort ASUS P8z77-pro
cpu : intel i7 3770k
ram: corsair 16gb (vengeance)
psu: corsair cx750f rgb (ny)

Grafikkort: Geforce 550TI

Så har kort følgende:

Fjernet grafikkort for og se om det kan være den. Men samme skjer diode på hovedkort lyser når jeg slår på strøm på psu men vifte går ikke selv om den får strøm.

Fjernet så jeg har kun en ram stick tilkoblet. Men samme skjer kun en diode lyser på hovedkort, men vifte går ikke.


?

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (6 minutter siden):

Hovedkortet ditt har flere led etter hva den selv mener ikke fungerer som det skal.

DRAM er til høyre for ram slots

CPU er til venste for ram slots

Boot device er til høyre for hvit PCI-E

VGA Led er rett over første 16x PCI-E

Mange feilkilder, så må nesten bare se hvilken av de som lyser rødt.

ASUS%20P8Z77-V%20Pro%2001%20-%20Top.jpg

Den diode som lyser er "boot diode led", alle andre er det ikke lys på.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 31.1.2022 den 13.23):

Da prøver du å cleare CMOS

jeg har kommet så langt at min pc er ikke lenger død, jeg har fått den til og fungere.

dvs har følgende kabler tilkoblet

- strøm til hovedkort

- strøm til cpu/vifte

- strøm til gpu(grafikk kort)

Får en feil melding om at finner ikke boot device men det er p.g.a hd er ikke koblet til.

 

Men det som skjer når jeg prøver og koble til kabel sata-kabel og kobler denne til HD og prøver og starte så er pc død igjen dvs ikke noe starter, men fjerner jeg denne så starter den opp igjen (men uten hd) dvs går rett til bios.

 

SÅ noe forslag. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...