Gå til innhold

Montering av DVBT/2 antenne, kabel og koblinger


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal opp å montere Riks TV for svigers på hytta, og da er det gjerne greit at jeg får med meg det jeg trenger første turen! :-)

Jeg er litt usikker på kontaktene, men lista jeg skal handle inn ser slik ut:

Antenne: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/tv-antenner/digital-utendorsantenne-dvbtt2-2000033129
Utekobling: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennekontakt/f-kontakt-rg59u-2-stk-2000034375
Innekobling: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennekontakt/antennekontakt-rett-2000033288
Inneboks: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennuttak/antennekontakt-2000021115
Kabel: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/antennekabel/antennekabel-2000033383

Jeg er litt usikker om jeg på innsiden skal bruke den boksen for å bare kjøpe en skjøteledning. Vi får se. Men prinsipielt her så går det greit å mikse koblingstyper? Den ute er jo en såkalt "F-kontakt" og må skrus på antenna. Den inne har ikke det og dyttes bare inn. Mottakeren på innsiden er av litt eldre modell og har denne typen (og skal ikke skrus).

Det er vel en sak om tvboksen kan levere strøm til antenna, men jeg antar den har denne muligheten. Strekket er heller ikke så langt, mindre en 25m.

Vi prøver oss med den rimeligere av bakkenett antennene fra Biltema i denne omgang, så får vi se tenker jeg. Utsikten er nokså god :-)

Noe annet jeg må huske på?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (40 minutter siden):

Kjøpte en antenne for Rikstv tidligere, denne hadde mulighet for å koble på ekstra strøm ved behov. Nå husker jeg ikke navnet på den eller om jeg har den fortsatt. En sort tynn sak som hadde medfølgende stativ. Denne stod i vinduet og fungerte utmerket.

Jeg leste bruksanvisningen og den antenna som er linka kommer med en spleiseting slik at du kan legge til strøm med en adapter mellom tvboks og antenne om tvboksen ikke leverer strøm.

Men selve kontaktene, det er ikke noe problem å mikse og matche? Vi har hatt parabol, og der brukes F-kontakt på begge sider. En stripper bare ned, bretter jordinga slik at den får kontakt når du tvinner på kontakten. Og så stikker kjernedelen ut. Jeg har ikke brukt de innekontaktene før, men det er noe av det samme?

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (32 minutter siden):

Coax har jo bar en leder og jording utapå, så hvilken kobling du bruker skal ikke spille noen rolle.

Forskjellen på disse to er jo bare at en skrues fast og den andre trykkes på plass.

Kan jeg bruke hvilken som helst coax kabel? Elkjøp selger en som er merket for "satelitt", denne har 100 Ω impedans, mens biltema har en med 75 Ω impedans

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte Denver dekoder og Phillips innendørs bordantenne av en kar på Finn for over 1 år siden. Først i dag fikk jeg tid til å prøve det...Får null signaler inn når jeg søker både Auto og manuelt. Befinner meg på Skeikampen og dekningskartet viser at jeg er innenfor.

Kan det tyde på at noe av utstyret har tatt kvelden? Virker usannsynlig det også, fordi Phillips antennen lyser grønnt, så den er i hvertfal på (har et hjul for å regulere signalstyrke og den er satt max). Dekoderen oppfører seg helt etter mine kommandoer.

Spørsmålet mitt er egentlig: Burde jeg ikke fått noen svake signaler i det minste? den viser 0% under hele søket.

 

Eller kan det være jeg må oppgradere fw siden den er så gammel. Finnes dennne fw på Denver sine support sider?

 

Denver DTB-135, HW version PCB49A

 

 

 

Lenke til kommentar
adale skrev (På 1.3.2022 den 21.22):

Jeg kjøpte Denver dekoder og Phillips innendørs bordantenne av en kar på Finn for over 1 år siden. Først i dag fikk jeg tid til å prøve det...Får null signaler inn når jeg søker både Auto og manuelt. Befinner meg på Skeikampen og dekningskartet viser at jeg er innenfor.

Spørs hva du kaller innenfor. Så på dekningskartet, og det er stor variasjon med både bra og dårlig/ikke dekning ved Skeikampen. Anbefalt sender er mot syd/sydøst. Prøv å sett opp antenne ute eller ved vindu mot syd og så høyt som mulig.

Med inneantenne bør det være mørkegrønt på dekningskartet, eller lysegrønt med kanskje finjustering av antenne.

Prøv eventuelt å justere ned forsterkingen på antennen litt.

Hvis oppsettet ikke funker, så kan det være lurt å ta det med seg til et sted med skikkelig god dekning (kanskje hjemme?) for å sejkke at det virkelig er i orden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr D said:

Spørs hva du kaller innenfor. Så på dekningskartet, og det er stor variasjon med både bra og dårlig/ikke dekning ved Skeikampen. Anbefalt sender er mot syd/sydøst. Prøv å sett opp antenne ute eller ved vindu mot syd og så høyt som mulig.

Med inneantenne bør det være mørkegrønt på dekningskartet, eller lysegrønt med kanskje finjustering av antenne.

Prøv eventuelt å justere ned forsterkingen på antennen litt.

Hvis oppsettet ikke funker, så kan det være lurt å ta det med seg til et sted med skikkelig god dekning (kanskje hjemme?) for å sejkke at det virkelig er i orden.

 

Ja, skal teste hjemme. Jeg hadde antenne forsterking på fullt. Hvorfor skal jeg sette den ned?

Lenke til kommentar
adale skrev (14 timer siden):

ok, men jeg fikk et 0% signal, så tror ikke det påvirket det. Må være at hytta ikke ligger optimalt til eller at tuneren har tatt kvelden. skal teste Phillips antennen hjemme på en vanlig TV her.

Vil anbefale å teste både dekoder og antenne et annet sted. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...