Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tap av luktesans og smaksans


TheJelloGuy

Anbefalte innlegg

Jeg har desverre blitt smittet av covid. Fikk svar fra testasjonen i Bergen på onsdagen. Jeg er fullvaksinert og symptomene har vært feber, muskelsmerter, ingen luktesans og smaksans. Muskelsmerten og feber har gått vekk, men er fortsatt tett i nesen og litt uggen i hasen. Jeg lurer på siden jeg er fullvaksinert, er det en sjanse for at luktesansen og smaksansen ikke forsvinner i lang tid? Er litt bekymret når jeg leser mennesker som sliter med å få det tilbake igjen etter flere måneder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheJelloGuy skrev (22 minutter siden):

Jeg har desverre blitt smittet av covid. Fikk svar fra testasjonen i Bergen på onsdagen. Jeg er fullvaksinert og symptomene har vært feber, muskelsmerter, ingen luktesans og smaksans. Muskelsmerten og feber har gått vekk, men er fortsatt tett i nesen og litt uggen i hasen. Jeg lurer på siden jeg er fullvaksinert, er det en sjanse for at luktesansen og smaksansen ikke forsvinner i lang tid? Er litt bekymret når jeg leser mennesker som sliter med å få det tilbake igjen etter flere måneder. 

Fleste er i orden etter ca 21dager utifra studier jeg har lest.

Selvsagt kjedelig nok det også.

Virker ikke som vaksinen hjelper særlig på dette, men husk at covid ofte gir symptomer lenge etter man er frisk som eks tett nese som en annen sier så vil dette påvirke både lukt/smak.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TeamTiltak skrev (5 minutter siden):

Fleste er i orden etter ca 21dager utifra studier jeg har lest.

Selvsagt kjedelig nok det også.

Virker ikke som vaksinen hjelper særlig på dette, men husk at covid ofte gir symptomer lenge etter man er frisk som eks tett nese som en annen sier så vil dette påvirke både lukt/smak.

 

 

 

Uff jeg håper virkelig at ikke dette blir langvarig i flere måneder som en del har det. Har også lest at smaken og lukten blir også forandret. Jeg frykter for det verste egentlig. 

Lenke til kommentar

Ikke ta sorgene på forskudd. Bli frisk og gi det litt tid, så ordner det seg mest sannsynlig. Du har statistikken på din side. Vil anbefale å ikke google symptomer dersom dette gir bekymringer. Selv måtte jeg slutte med dette, da jeg bare vandret rundt med dødsangst.

Forferdelig slitsomt og unødvendig.

Slipper ikke bekymringen taket, så kan legen din berolige deg. Det meste ordner seg! 🙂

Lenke til kommentar
Javisst skrev (9 minutter siden):

Ikke ta sorgene på forskudd. Bli frisk og gi det litt tid, så ordner det seg mest sannsynlig. Du har statistikken på din side. Vil anbefale å ikke google symptomer dersom dette gir bekymringer. Selv måtte jeg slutte med dette, da jeg bare vandret rundt med dødsangst.

Forferdelig slitsomt og unødvendig.

Slipper ikke bekymringen taket, så kan legen din berolige deg. Det meste ordner seg! 🙂

Åh har du blitt smittet også? Jo takk for oppmuntringen og rådet. 

Lenke til kommentar
TheJelloGuy skrev (27 minutter siden):

Uff jeg håper virkelig at ikke dette blir langvarig i flere måneder som en del har det. Har også lest at smaken og lukten blir også forandret. Jeg frykter for det verste egentlig. 

Tenk positivt 🙂

Er vel noe sånt som 90% som får det tilbake raskt .

God bedring 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheJelloGuy skrev (19 timer siden):

er det en sjanse for at luktesansen og smaksansen ikke forsvinner i lang tid?

Svar: Ja.
Så mange som 77 % mister luktesansen av covid-19-sykdom. Av disse mister 37 % luktesansen, mens 40 % har redusert luktesans. Halvparten sliter med tapt eller forvrengt luktesans etter at de ellers er blitt friske. Noen få så lenge som et år senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...