Gå til innhold

Kun svart chaga som inneholder godstoffer?


Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg plukker chaga selv, mest for salg siden jeg ikke er noe glad i smaken. Jeg har lest meg opp på soppen blant annet for å kjenne dens bruksområder. Men jeg har ikke hørt at chaga skal inneholde hverken giftstoffer eller medisin. Jeg vet det er populært i såkalt "alternativ medisin", men vær obs på at det ikke er medisin, men alternativ til medisin. Eller rettere sagt, noe helt uavhengig av medisin.

Poenget mitt er at medisin har en klar vitenskapelig definisjon. Det aller viktigste kriteriet for å kalle noe medisin er at virkningen er målbar og positiv. For å kunne måle virkning så må det gjøres etter anerkjente metoder, det som kalles vitenskapelige metoder. Med andre ord etterrettelige, reproduserbare metoder. Man trenger ikke kjenne de kjemiske og fysiske mekanismene som gjør at det virker, men er et fint supplement om man har det også. Når jeg selger chaga så skriver jeg aldri at det er medisin, siden jeg ikke kan bevise det med anerkjente metoder. Hadde jeg gjort det så hadde det vært et klart brudd på markedsføringsloven §3.

Så, ha det veldig klart for deg at chaga er en smakstilsetning og et fargestoff.

Når det kommer til kvaliteten så sies det at det er den sjokoladebrune tette delen som gir mest smak og farge. Det porøse lysegule smaker mer som havregryn eller sponfiber, mens det sorte smaker mer som det brune. Du kan altså bruke det sorte, men det løser seg vanskeligere opp i vann og kan være utsatt for fugleskit, snegleslim eller muselort, så jeg ville ikke brukt det uten skikkelig varmebehandling. Ta også bort rester av bark og never. Det har ikke noe der å gjøre. Det brune er det viktigste og mest verdifulle. Ta vare på det og kutt det i små terninger (5mm) for bruk i te eller smakstilsetning til brød eller øl.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For bare 1000 kr/kg så er det veldig mye placebo for pengene. Mange kvakksalvere selger placebo i så små mengder at det ikke er mulig å veie - for tusenvis av kroner.

De resterende 75% er lukten av jordkjeller. Mange urbane har liten eller ingen tilgang på det i dagliglivet. Ofte er det både langt og tidkrevende å reise til steder med jordlukt. Å ha en boks med det i kjøkkenskapet og kunne koke seg litt vann å blande det i, sparer både tid og penger.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg må nå le. Arti at du tjener penger på den og samtidig er så straight forward, og nesten kritisk ;)
Finnes da vel noe empiriske bevis der ute på at den hjelper på visse sykdomstilstander, gjør det ikke?
har du en butikk, eller går det over finn, venner&bekjente?
At man kan bruke det i brød har jeg ikke tenkt på! Det skal jeg jammen prøve.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 27.1.2024 den 8:17 PM):

Poenget mitt er at medisin har en klar vitenskapelig definisjon. Det aller viktigste kriteriet for å kalle noe medisin er at virkningen er målbar og positiv. For å kunne måle virkning så må det gjøres etter anerkjente metoder, det som kalles vitenskapelige metoder. Med andre ord etterrettelige, reproduserbare metoder. Man trenger ikke kjenne de kjemiske og fysiske mekanismene som gjør at det virker, men er et fint supplement om man har det også. Når jeg selger chaga så skriver jeg aldri at det er medisin, siden jeg ikke kan bevise det med anerkjente metoder. Hadde jeg gjort det så hadde det vært et klart brudd på markedsføringsloven §3.

 

Det finnes noe forskning med gode resultater. Rett nok ikke nok til å konkludere med noe, men ikke spesielt vitenskapelig av deg å konkludere andre veien heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (55 minutter siden):

Jeg må nå le. Arti at du tjener penger på den og samtidig er så straight forward, og nesten kritisk ;)
Finnes da vel noe empiriske bevis der ute på at den hjelper på visse sykdomstilstander, gjør det ikke?
har du en butikk, eller går det over finn, venner&bekjente?
At man kan bruke det i brød har jeg ikke tenkt på! Det skal jeg jammen prøve.

Et annet tips er at du kan ha den i morgenkaffen.

1. Trakt kaffe på trakteren.

2. Tilsett chaga oppi kanna og la kanna stå i trakteren, la trekke i 5-10 minutter, mens trakter-plata holder den varm.

3. Velbekomme.

Fordelen med denne metoden er at kokende vann etter sigende ødelegger noen av de gode stoffene. Ved å trekke soppen i kanna på trakteren får du perfekt temperatur i forhold til å trekke. Du kan selvsagt oppnå dette med et termometer på ovnen også, men det er litt mer styr om du ikke har en annen form for temperaturregulert kokeplate, slik den på trakteren er.

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (13 timer siden):

Finnes da vel noe empiriske bevis der ute på at den hjelper på visse sykdomstilstander, gjør det ikke?

Jeg selger via finn. Jeg tror du misforstå hva som kreves av bevisførsel for å tilfredsstille kravet om dokumenterbarhet i markedsføringsloven. Påstår du en positiv virkning så må det kunne dokumenteres på en vitenskapelig anerkjent måte. Påstår du at det er medisin så må du kunne dokumentere det, gjerne med link til medisinsk navn og dokumentasjon hos legemiddelverket. Det holder ikke å si at "Nå avdøde tante Olga kjente ei som visstnok ble kurert for x og y av det", eller "i ei gruppe på facebook er det noen som hevder Y og Z virkning". Det som kreves er noe a la dette. Slik dokumentasjon må du ha i det øyeblikket du annonserer at du selger medisin. F.eks på Finn eller facebook. Har du ikke slik dokumentasjon så bryter du markedsføringsloven. Selv før du har fått en eneste kunde. Jeg bare sier dette for å gjøre deg oppmerksom på hvilke juridiske fallgruver som lurer dersom du markedsfører chaga som medisin.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (12 timer siden):

Det finnes noe forskning med gode resultater. Rett nok ikke nok til å konkludere med noe, men ikke spesielt vitenskapelig av deg å konkludere andre veien heller.

Jeg har ikke konkludert andre veien.

Det du sier kan sidestilles med religions-diskusjoner der noen sier "Hvis du hevder at gud ikke kan bevises, så påstår du at du kan bevise at gud ikke finnes".

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...