Gå til innhold

Trådløs switch? For å bedre WiFi-signalet til en rekke IoTs


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier p.t. en bolig og det er litt vanskelig å installere kablede APs akkurat der jeg ønsker. Per nå har jeg en UDM-Pro (ruter, liten switch) som står på kontoret hvor internett kommer inn. Her har jeg satt den ene Orbien (RBR50) i AP-mode slik at det fungerer som en ren AP tilkoblet med ethernet på UDM-pro. På kontoret har jeg videre en iMac og div. IoTs som får godt WiFi-signal (naturligvis). Jeg har tidligere brukt Netgear Orbi triband ruter/AP-opplegget hvor AP #2 (RBR50) har stått på TV-benken med ethernet fra PS5, dekoder, AppleTV og Athom Homey. Etter å ha utforsket litt ser jeg at det fungerte å sette opp trådløs backhaul mellom Orbi-APene, altså RBS50 tilkoblet UDM-pro på kontoret og RBS50 på TV-benken. På denne måten fungerer vel RBR50 som en ren trådløs switch med trådløs backhaul over 5GHz mot RBS50 på kontoret. 

Jeg har forsøkt søke på trådløse switcher uten å finne dette, finns det? 

Tanken min er at flere av IoT-ene i TV-benken får dårlig WiFi-signal da de står inne i TV-benken for det meste. En WiFi-enhet oppå TV-benken får godt signal. Ved å kable AppleTV, Athom Homey etc. opp mot den trådløse switchen (RBR50) får jeg jo et bedre WiFi-signal da antennene i RBR50 både er større og kraftigere. 

Er det andre måter å gjøre dette på? Finnes det "rene" trådløse switcher? Forslag?

Dette er kun midlertidig, setter pris på forslag! Det lar seg dessverre ikke gjøre å legge 15m kabel fra TV-benken inn til UDM-Pro... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på en "WiFi-til-Ethernet-bro", og som da har flere Ethernet-porter? Er en del rutere som kan settes i et slikt modus (kjørte bl.a. Asus RT-AC66U i slikt modus for en del år tilbake). Men kanskje like greit å bare ha et mesh-aksesspunkt trådløst mot hovedenhet til et slikt formål, og bruke en vanlig svitsj for evt. å koble en rekke kablede enheter til dette.

Lenke til kommentar

 

NULL skrev (9 minutter siden):

Men kanskje like greit å bare ha et mesh-aksesspunkt trådløst mot hovedenhet til et slikt formål

Ja, det er vel slik jeg har det nå. Det virker som en smart måte å få bedre WiFi-signal til en rekke bortgjemte IoTs i alle fall. Bare merkelig jeg ikke har hørt om en slik løsning før...

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Anterialis said:

 

Ja, det er vel slik jeg har det nå. Det virker som en smart måte å få bedre WiFi-signal til en rekke bortgjemte IoTs i alle fall. Bare merkelig jeg ikke har hørt om en slik løsning før...

For noen år tilbake fantes det dedikerte produkter for det også. Gjør det kanskje fortsatt. Men modus-endring på en ruter er kanskje like greit, selv om det da kanskje ikke kan markedsføres like "konkret". Kom på at jeg vel har en slik sak liggende i boden fortsatt:
https://www.linksys.com/au/support-article?articleNum=140499

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...