Gå til innhold

Flytende luft, ved hvilket trykk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du mener med "flytende". I henhold til dette diagrammet er det kritiske punktet til luft 37,86 bar/-140,52 ℃. Dvs. under/over dette kan det godt eksistere luft ved en tetthet høyere eller tilsvarende væskefase, dog ikke i "væskefase", luften kondenserer ikke men er i en tilstand man beskriver som superkritisk. Det kritiske punktet er et slags minimum, men som den lilla linja viser så er det mulig å havne over i væskefase ved lavere trykk dersom temperaturen senkes.

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Det jeg egentlig lurer på er om luft er flytende, dersom det blir pumpet ned til et havdyp på 4000 meter.

Det skulle vel grovt tilsvare 400 bar, som tilsvarer dykkerflasker (tror jeg), så det er nok flytende..

Men hva med 5 -6000 meter, og hvor stort volum har en liter luft -ved 4000 meter?

Trenger finne ut hvilke marginer jeg har..

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Elo-Knarf said:

Det jeg egentlig lurer på er om luft er flytende, dersom det blir pumpet ned til et havdyp på 4000 meter.

Det skulle vel grovt tilsvare 400 bar, som tilsvarer dykkerflasker (tror jeg), så det er nok flytende..

Det korte svaret er "Nei". Du må samtidig fjerne varmen slik at luftens temperatur havner under -140℃.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis luften i en dykkeflaske er flytende, da har de vel gjerne tatt feil og fyllt på med propan.

Ellers at man kunne lage flytende luft som en flytende blanding av to gasser (Oksygen og Nitrogen), det var mer enn jeg visste, men det er tydligvis mulig. (Men man da skal man tydeligvis ganske langt ned i temperatur.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_air 

Når jeg tenker meg om så har jeg vært borte i LOX eller "Lixuid Oxygen" for bruk ombord i fly, og jeg har også hørt om piloter som har blitt drept når de har fått en liten dråpe inn i masken. (Piloten var plutselig bevistløs og flyet havarerte.)

https://www.aircraftsystemstech.com/2017/05/aircraft-oxygen-systems.html

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...