Gå til innhold

MySQL hvordan få ut Primary key etter insert når primary key er auto_increment

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen:

INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++)

Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen?

Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
BjørnarH skrev (10 minutter siden):

Jeg lager et påmeldingssystem for grupper der det skal registreres kontaktpersoner. De skal inn i en tabell og for at de skal være unike så har jeg et felt som heter PK_Kontakt og det er Auto_increment slik at når jeg kjører denne sql-setningen:

INSERT INTO Kontakter (PK_Kontakt, Navn, Epost, ++) VALUES (NULL, '$navn', '$epost', ++)

Hvordan skal jeg vite hvilken verdi PK_Kontakt fikk ved innsettelsen?

Må jeg kjøre en SELECT-setning etterpå der jeg spør med WHERE på alle feltene fra og med navn slik at jeg finner den rette kontakten?

Se her https://stackoverflow.com/questions/17112852/get-the-new-record-primary-key-id-from-mysql-insert-query

INSERT INTO table_name (col1, col2,...) VALUES ('val1', 'val2'...);
SELECT LAST_INSERT_ID();
Endret av iblazeqt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...