Gå til innhold

Ubiquiti: Tildele gjestenett eget Lan? Oppsett av porter?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Har Unifi Dream Machine Pro, USW Pro PoE, Wifi6 accesspunkter og ett par Flex mini switcher jeg driver og setter opp.

Har fått til det meste, men ett par småting jeg ikke helt får til å funke.

Det første er å la gjestenettverket få eget LAN (serie)

Har delt satt opp 4 forskjellige LAN som er tenkt brukt (altså 192.168.x.1) Har da LAN som er 0, som jeg ikke får forandret på. Så A=2, B=3, C=4 og D=5.

Har koblet UDM til USW vis SFP+ porten, hvor jeg har accesspunktet på utgang her.

På UDM så har jeg satt port 1 til Lan A, 2 til B. Og USW skal være C. Men hvis jeg setter SFP utgangen til 4, og ikke ALL, så forsvinner kontakten med komponentene der.

Har da latt denne stå til ALL, og gjørt alle utgangene på USW til Lan 4. Da funker PCene, men accesspunktene mister kontakten så lenge utgangene de er koblet til ikke står til ALL.

Accesspunktene så har er alle satt som som 1 nett, C, og det funker, men gjestenettet får jeg ikke valgt LAN på, kun til 0 LANet. Hadde tenkt at dette skulle vært eget på D, eventuelt C.

Noen som har vært borti dette og skjønt seg på det?

Var irriterende at jeg måtte innom hver eneste port og bytte LAN ut, og ikke bare sette hele switchen til 1 LAN. Jeg får valgt det på Switchen, men PCen jeg koblet til fikk 0 LANet og ikke 4 som jeg hadde trodd.

 

Grunnen til at utstyret er valgt er for å kunne overvåke utenfra, at ting fungerer blant annet.

 

EDIT: 0-LAN nettverket står egentlig huket vekk også, slik at det ikke skulle vært i funksjon.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Mangler litt informasjon men tar det fra begynnelsen og ser om vi finner en løsning.

 

Routere/brannmurer linker ipadresser til vlan. Switch linker vlan til porter. aksesspunkt linker vlan til SSID.

 

Hvert nett trenger hvert sitt vlan og hvert sitt nettverk. Du har ikke skrevet noe om vlan, men ser du har spesifisert nett. Jeg anbefaler at du bruker samme vlan id som besifring av nett(0-5). For ryddighets skyld så trenger du også riktig maske på nettene /24(255.255.255.0). Det har du nok naturlig da det er C-nett.

 

Aksesspunktene og switcher skal ha alle(ALL) vlanene åpne mot seg(vlan trunk) så spesifiserer du hvilket vlan hver av SSID'ene skal bruke på aksesspunktet(styres selvfølgelig av kontroller).

 

Grunnen til at du mister kontakt med aksesspunkt når du setter port til et spesifikt vlan er fordi management(måten kontroller klarer å nå aksesspunktet) er på et annet nettverk enn det du setter på port mot aksesspunkt. by default bruker Ubiquiti vlan 1 til management, regner med at det er nettverket du har valgt kalle LAN0.

Lenke til kommentar

Har fått det opp å gå nå. Har kjørt alle hovedutgangene til All, mens lokal utgangene til spesifikt VLAN.

Har 1 aksess punkt på spesifikt VLAN utgang, funker bra, men det er ett vi ikke har implimentert enda. De 3 andre kjører på All utgang og funker bra.

Slet veldig med 1 USW Flex mini, hvor jeg ikke fikk satt utgangene, her viste det seg at den har ett eller annet problem, byttet med en annen, og programmerte opp likt, og den funker helt fint.

Slet en stund med at APene plutselig gikk ned til 100Mb, og ikke full Giga hastighet, og det byttet mellom de, men etter en stund så ser det ut til at de har stabilisert seg på Giga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...