Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselfilter


Anbefalte innlegg

Bilinteressert skrev (54 minutter siden):

det er ikke vanlig slangeklemmer, hvordan få dem løs?

Igjen, jeg kjenner ikke din bilmodell spesifikt, så jeg vet ikke en gang hva det er du holder på med akkurat nå. Bilder både fra litt avstand og nært vil kunne hjelpe, samt en beskrivelse. 

Holder du på å tar av lokket på dieselfilteret? Er det klemmene på dieselslangen du tenker på? Slike? De er fjeærbelastet, bruk tang og klem samme utstikkende. 

Screenshot_20220219_145852.jpg.3ce74b738b3600de7d07d7ea2931c7fc.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (27 minutter siden):

Igjen, jeg kjenner ikke din bilmodell spesifikt, så jeg vet ikke en gang hva det er du holder på med akkurat nå. Bilder både fra litt avstand og nært vil kunne hjelpe, samt en beskrivelse. 

Holder du på å tar av lokket på dieselfilteret? Er det klemmene på dieselslangen du tenker på? Slike? De er fjeærbelastet, bruk tang og klem samme utstikkende. 

Screenshot_20220219_145852.jpg.3ce74b738b3600de7d07d7ea2931c7fc.jpg

 

ja, det er akkurat den typen som er klemt slangene. 

Samt kode 4414 er det en referanse til dieselfilter? iallfall er det det som står på regningen. Koster omkring 250 kr. 

Jeg prøvde jo å åpne lokket, men skjønte jo at slangene holdt mer igjen lokket enn at det lett kunne løftes opp, dermed skrudde jeg skruene tilbake, også fordi jeg så klemmene som jeg aldri har sett forut eller vet hvordan fungerer. 

 

Lenke til kommentar

Her var der voldsomt mye styr for et dieselfilter. 

Er det lekkasje fra dieselfilterhuset etter at verkstedet har byttet dieselfilter, så er det deres ansvar å rette opp igjen i det.

Hvis du ikke vet hva du gjør og gjør ting ennå verre, så blir det bare styr. 

Du bør ta bilen tilbake til verkstedet som byttet filteret og kreve at de ordner opp for seg. Hvis du i mellomtiden forsøker å rette opp i dette uten å vite hva du gjør, så vil verkstedet sannsynligvis ikke gjøre noe mer. 

Ny o-ring til filterhuset følger med når man kjøper nytt filter. 

Det er ikke nødvendig å kjøpe olje kun for å smøre o-ringen. Det holder å smøre inn den med diesel som du allerede har tilgang til når filtererhuset står åpent. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (31 minutter siden):

Igjen, jeg kjenner ikke din bilmodell spesifikt, så jeg vet ikke en gang hva det er du holder på med akkurat nå. Bilder både fra litt avstand og nært vil kunne hjelpe, samt en beskrivelse. 

Holder du på å tar av lokket på dieselfilteret? Er det klemmene på dieselslangen du tenker på? Slike? De er fjeærbelastet, bruk tang og klem samme utstikkende. 

Screenshot_20220219_145852.jpg.3ce74b738b3600de7d07d7ea2931c7fc.jpg

 

slik gjøres det ja

dette er linken og metoden. Ser dem ikke åpner opp slangeklemmene. 

Men da er jeg viss på at mekanikeren har ikke byttet o-ring, det er hele årsaken! 

Jeg var innom bensinstasjonen, skulle komme inn på mandag. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (Akkurat nå):

Her var der voldsomt mye styr for et dieselfilter. 

Er det lekkasje fra dieselfilterhuset etter at verkstedet har byttet dieselfilter, så er det deres ansvar å rette opp igjen i det.

Hvis du ikke vet hva du gjør og gjør ting ennå verre, så blir det bare styr. 

Du bør ta bilen tilbake til verkstedet som byttet filteret og kreve at de ordner opp for seg. Hvis du i mellomtiden forsøker å rette opp i dette uten å vite hva du gjør, så vil verkstedet sannsynligvis ikke gjøre noe mer. 

Ny o-ring til filterhuset følger med når man kjøper nytt filter. 

Det er ikke nødvendig å kjøpe olje kun for å smøre o-ringen. Det holder å smøre inn den med diesel som du allerede har tilgang til når filtererhuset står åpent. 

såpass ja, det er følger med 0-ring, wow, for å si rett ut så vet jeg ikke hva dem har gjort, men lekkasje av diesel er det iallfall. 

Jeg ser regningen spesifiserer kode 4414, som jeg mener er referanse til dieselfilter. 

Det er to timer kjøring for meg en vei til verkstedet. Jeg har også henvendt meg til deres facebook side med bilde og video. Og  jeg ser dem har sett meldingen, men ikke besvart. De hadde åpent i dag til kl. 13. 

Nei, jeg har ikke tenkt å gjøre noe, jeg vil iallfall ikke gjøre det verre. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (15 minutter siden):

Har du ikke et verksted nærmere som kan hjelpe deg?

Hvilket som helst verksted burde klare å fikse dette her. Kostnaden blir høyere om du må reise tilbake enn om du bare betaler ett lokalt verksted for at de skal fikse lekkasjen. 

 

nei, det finnes ikke, to timer var det nærmeste. Men har kontaktet et bensinstasjon kan hjelpe å se på det. 

Lenke til kommentar

Bilen tar ikke skade av det, men man bør ikke kjøre noe særlig med lekkasje nei.

Burde være fort gjort å åpne opp og se på o-ringen, om de ikke har fått den på plass, ikke har byttet den, har skadet den eller kanskje til og med glemt den.

Men, det behøver ikke være så lett å se. Om du ikke ser noe åpenbart feil monterer du sammen og tester på nytt, om det fremdeles lekker er o-ringen så billig og lett å skifte at det ikke burde være nødvendig med verksted, gitt at du finner en ny. Så får du i det minste avkreftet eller bekreftet at det var der lekkasjen kom i fra. 

Det sagt, det som er lett for meg behøver ikke være lett for andre, i alle fall ikke første gangen. Men så lærer man jo litt når man holder på også. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Bilen tar ikke skade av det, men man bør ikke kjøre med lekkasje nei.

Burde være fort gjort å åpne opp og se på o-ringen, om de ikke har fått den på plass, ikke har byttet den, har skadet den eller kanskje til og med glemt den.

Men, det behøver ikke være så lett å se. Om du ikke ser noe åpenbart feil monterer du sammen og tester på nytt, om det fremdeles lekker er o-ringen så billig og lett å skifte at det ikke burde være nødvendig med verksted, gitt at du finner en ny. Så får du i det minste avkreftet eller bekreftet at det var der lekkasjen kom i fram. 

Det sagt, det som er lett for meg behøver ikke være lett for andre, i alle fall ikke første gangen. Men så lærer man jo litt når man holder på også. 

ja, det er sant. Men poenget er at jeg vet ikke størrelsen på o-ringen, det betyr jeg på åpne opp demontere o-ringen, montere igjen o-ringen og lokket, og deretter kjøre til bensinstasjon å kjøpe o-ringen. 

Lenke til kommentar
Bilinteressert skrev (1 minutt siden):

ja, det er sant. Men poenget er at jeg vet ikke størrelsen på o-ringen, det betyr jeg på åpne opp demontere o-ringen, montere igjen o-ringen og lokket, og deretter kjøre til bensinstasjon å kjøpe o-ringen. 

Potensielt ja, har du ikke noen som kan kjøre deg dit etter at du har demontert? Eller sykkel? 😅 

Evt kan du kjøre dit og åpne der, men om det er en skikkelig bensinstasjon av den gode gamle sorten slik vi har, så har de mulighet til å slå opp og sjekke dette i sine "kataloger". 

Om det er en pølse og brus-stasjon så kan det være de sliter mer med dette. 

Men, akkurat det praktiske rundt det får man ikke gjort så mye med. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 minutter siden):

Potensielt ja, har du ikke noen som kan kjøre deg dit etter at du har demontert? Eller sykkel? 😅 

Evt kan du kjøre dit og åpne der, men om det er en skikkelig bensinstasjon av den gode gamle sorten slik vi har, så har de mulighet til å slå opp og sjekke dette i sine "kataloger". 

Om det er en pølse og brus-stasjon så kan det være de sliter mer med dette. 

Men, akkurat det praktiske rundt det får man ikke gjort så mye med. 

 

fikk beskjed om å komme på mandag. 

Orker ikke tilskuere rundt, det er faktisk en mil å kjøre. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (47 minutter siden):

Det er like greit å bare kjøpe ett nytt dieselfilter hvor du får med en ny pakning som passer med en gang. 

O-ringene i et sånn sett er sannsynligvis for små. 

ok, jeg måtte bare spørre. 

Vi skal se hva bensinstasjonen har. 

hvis det drypper med intervall 1-2 sekunder det er vel mye? 

 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (11 minutter siden):

Ja det er mye og det kommer til å havne ned på multireima som vil gå i oppløsning da den ikke tåler diesel. 

å dæven, ja, jeg så reima er rett ved siden av. Multireima er det den såkalte register-reima? 

Takk for informasjon. Jeg er glad jeg har oppdaget det, men jeg skjønte lunta da det luktet diesel inne i bilen, dermed åpnet jeg opp panseret. Jeg trodde selvsagt at bilen var fikset, men det var den jo ikke. 

Lenke til kommentar
Bilinteressert skrev (6 timer siden):

å dæven, ja, jeg så reima er rett ved siden av. Multireima er det den såkalte register-reima? 

Takk for informasjon. Jeg er glad jeg har oppdaget det, men jeg skjønte lunta da det luktet diesel inne i bilen, dermed åpnet jeg opp panseret. Jeg trodde selvsagt at bilen var fikset, men det var den jo ikke. 

Nei multireim er den synlige reima som driver dynamo, servopumpe, ac kompressor osv. 

Registerreima sitter innenfor den igjen gjemt bak deksler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...