Gå til innhold

ADL D4 vs D5 tråden


Mumriken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Mumriken said:

Ennå et tap for DDR5 5400c34 🙃

 

Screenshot (28).png

Screenshot (98).png

3 ting:

Er det virkelig ikke noe DDR5 brikkesett ute enda som er BRA?! Testene som viser at DDR5 i noen tilfeller er en god del bedre enn DDR4, er det da BARE dersom man IKKE overklokker minnet, altså på stock settings?

Kan du teste Riftbreakers (som en annen også her skrev) og Halo Infinite (er gratis på Xbox PC Pass om du har det)?

Jeg er IKKE en hardcore overklokker, klokker litt, men har ikke tid eller kunnskap til å fin klokke alt til maks. Er det virkelig ikke anbefalt for slike som meg å allikevel gå for et Apex kort og DDR5?

Jeg sitter fortsatt med en Intel 5820K overklokket stabilt til 4,2 Ghz er det vel. Har hatt 2 Ryzen builds på ønskelista nå i flere år, men bare utsatt oppgradering. Men det er mulig jeg ikke orker vente lenger, og nå ser det ut som om Alder Lake er beste valg, som kom som lyn fra klar himmel for meg etter 2 generasjoner med Ryzen dominans! Har du råd for hva jeg skal gjøre / kjøpe?

Lenke til kommentar

uavhengig

4 minutes ago, JarleGutt said:

Kan du teste Riftbreakers (som en annen også her skrev) og Halo Infinite (er gratis på Xbox PC Pass om du har det)?

Riftbreakers er 2-3 poster opp ;)
Halo er lastet ned, må bare få tid.

5 minutes ago, JarleGutt said:

Er det virkelig ikke anbefalt for slike som meg å allikevel gå for et Apex kort og DDR5?

Her betaler du mye for et hk som er for overklokking først og fremst (cpu og minne). Du vil få "like godt" resultat med et som koster halvparten sålenge du ikke går "all out" med overkill kjøling samt binning av cpu og ram.

Her har du eksempel på et konge hk for DDR4 som koster halvparten av Apex

7 minutes ago, JarleGutt said:

Er det virkelig ikke noe DDR5 brikkesett ute enda som er BRA?! Testene som viser at DDR5 i noen tilfeller er en god del bedre enn DDR4, er det da BARE dersom man IKKE overklokker minnet, altså på stock settings?

Pr. i dag så er det ikke mulig å skaffe DDR5 brikker som kan matche DDR4 i gaming. Dette kan endre seg fort, men ikke i dag.
Produktivitetsprogrammer som liker båndbredde over latency så kan DDR5 ha noe for seg.
Koker ned til at tunet Micron DDR5 ikke kan matche tunede Samsung B-dies (DDR4).

Jeg spiller ikke stock, uavhengig om det er D4 eller D5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (39 minutter siden):

Jeg er IKKE en hardcore overklokker, klokker litt, men har ikke tid eller kunnskap til å fin klokke alt til maks. Er det virkelig ikke anbefalt for slike som meg å allikevel gå for et Apex kort og DDR5?

Z690 Apex er først og fremst myntet på folk som ønsker å justere på timing-verdier i BIOS og kjøre benchmarks. Det følger med True Voltician, som er et lite USB-oscilloskop for VCore så du kan måle hvordan VRM-innstillinger reagerer når du kjører forskjellige benchmarks.

Selvfølgelig er det også et veldig solid hovedkort når det kommer til minnekompatibilitet og overklokking av CPU, men det er veldig mange hovedkort som vil fikse den biten.

Alder Lake har lavere VRM-krav enn Rocket Lake, og selv low-end kortene fra MSI og ASUS har mer VRM enn de fleste high-end kortene for Rocket Lake.

Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Halo Infinite (er gratis på Xbox PC Pass om du har det)?

Endte opp med å teste noen runder 😆 Var faktisk et veldig kult spill!

Multiplayer@1440p ultra: 150ish avg fps, low: 180ish.
testet kjapt 1080p low også, men har gsync og vsync aktivert i driver så her stanget jeg i 240fps (pga cap)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal tagge @Mumriken eller @N o r e n g her, så tar dere begge. Og jeg beklager om jeg her sporer av tråden...

Når det gjelder hovedkort så ja jeg synes 7000 kr er veldig mye for et hovedkort, selv 4000+ er litt mye. For meg er det viktig at et hovedkort har god kvalitet, kan overklokkes om man ønsker det, har godt LAN og lyd, om mulig DAC, god bios og support/reklamasjons apparat. Kjekt også når det følger med duppeditter som jeg faktisk kan bruke. Men ja Apex USB-oscilloskop er overkill for meg, blir vel aldri brukt.

Om jeg må ha dyrt DDR4 minne som MÅ tweakes for å matche 'stock' DDR5, så er heller mitt valg DDR5 stock. Mitt inntrykk er også at i noen spill og noen multitaskings sammenhenger så gjør DDR5 det bedre enn DDR4. Noe overklokking forventer jeg at jeg ønsker gjøre, men ikke hardcore fiddling, det blir da 'casual' OCing av CPU og minne. Mitt inntrykk er også at DDR5 har en form for ECC innebygget, vs DDR4 som må ha spesielt ECC minne for å ha ECC funksjoner.

Jeg regner med at neste build blir som i dag; AIO kjøler, typisk 360 størrelse. Har gode erfaringer med Corsair. Hovedkort tenker jeg Asus, MSI eller kanskje Asrock (skeptisk til Gigabyte). Om det blir i7 12700 kan det bli litt klokking, blir det i9 12900 er det mindre sjanse for det blir CPU overklokking pga watt og varme som den utvikler ref tester.

For meg er det vitalt at PCen er 100% stabil, heller lavere OCing og 100% stabil, eller tynt til limit og risikere bluescreen etc.

Igjen; beklager at dette sporer noe av...

Lenke til kommentar
24 minutes ago, JarleGutt said:

Om jeg må ha dyrt DDR4 minne som MÅ tweakes for å matche 'stock' DDR5, så er heller mitt valg DDR5 stock.

Vil tro et bra 4000 d4 kit stock xmp i gaer 1 slår et 5200c40 kit, men jag har ikke testet selv. Noe annet vil forundre meg. MSI har mange fine kort rundt 4k 👌 foretrekker dem over asus på rimeligere kort 

Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder-lake-ddr4-vs-ddr5/3.html

Techpowerup testet bare opp til 3600 i gear 1, og ikke med spesielt imponerende XMP, men her kom ikke DDR4 bedre ut.

Mistenker det er spesifikt B-die, med lav tRCD, tRAS, tRC, tRFC, og andre subtimings som faktisk gjør forskjellen. Altså ikke plug&play på noen som helst måte.

Gamer's Nexus kom også frem til at DDR4 skulle være bedre, men de sammenlignet B-die med spesielle timinger mot DDR5 på tilsynelatende XMP.

Lenke til kommentar

Etter litt eksperimentering i kveld med et MSI PRO Z690-A DDR4, har jeg kommet frem til følgende:

  1. Single Rank B-die klokker ganske bra med Alder Lake i Gear 1
  2. Dual Rank B-die klokker verre enn Rocket Lake
  3. Reference clock kan være både 100 MHz og 133 MHz på Alder Lake, i motsetning til Rocket Lake som var begrenset til 133 MHz
  4. Single Rank DJR kan kjøres litt raskere enn B-die i Gear 1, men ikke på langt nær nok til å kompensere for dårligere timinger.
  5. CR 1T kan boote, men er ikke i det hele tatt stabilt.

Med andre ord: skal du ha bedre spillytelse med DDR4 enn DDR5 med Alder Lake, er du mest sannsynlig begrenset til 16GB RAM. For en plattform som støtter 64 GB/s med PCIe-båndbredde til en GPU, virker dette ganske begrensende.

Lenke til kommentar
5 hours ago, N o r e n g said:
  1. CR 1T kan boote, men er ikke i det hele tatt stabilt.

Med andre ord: skal du ha bedre spillytelse med DDR4 enn DDR5 med Alder Lake, er du mest sannsynlig begrenset til 16GB RAM. For en plattform som støtter 64 GB/s med PCIe-båndbredde til en GPU, virker dette ganske begrensende.

Usikker på om det er imc eller hk betinget, men det er fullt mulig å stabilisere  SR 1t på ganske høye gear 1 hastigheter

Selv om 16GB holder plenty til spill så er jeg enig i at det er i minste laget i dag. Jeg blir å beholde Apex med 32GB micron, men har et håp om å skaffe Hynix ila kort tid 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 timer siden):

Etter litt eksperimentering i kveld med et MSI PRO Z690-A DDR4, har jeg kommet frem til følgende:

  1. Single Rank B-die klokker ganske bra med Alder Lake i Gear 1
  2. Dual Rank B-die klokker verre enn Rocket Lake
  3. Reference clock kan være både 100 MHz og 133 MHz på Alder Lake, i motsetning til Rocket Lake som var begrenset til 133 MHz
  4. Single Rank DJR kan kjøres litt raskere enn B-die i Gear 1, men ikke på langt nær nok til å kompensere for dårligere timinger.
  5. CR 1T kan boote, men er ikke i det hele tatt stabilt.

Med andre ord: skal du ha bedre spillytelse med DDR4 enn DDR5 med Alder Lake, er du mest sannsynlig begrenset til 16GB RAM. For en plattform som støtter 64 GB/s med PCIe-båndbredde til en GPU, virker dette ganske begrensende.

Er det forskjell på 2xDR og 4xSR på hastighet? Er det bare D-chain hk å oppdrive eller finnes det T-top? Vil tro det kommer noen flere ITX-kort med 2 dimm som kan takle 4000+.

Med 1T på Ryzen 5000 friskt i minnet må man vell ofte rote rundt med endel for å få 1T stabilt, spesielt på B-die, men vil tro at det skal være mulig på noe over 4000?

Mumriken skrev (2 timer siden):

Usikker på om det er imc eller hk betinget, men det er fullt mulig å stabilisere  SR 1t på ganske høye gear 1 hastigheter

Selv om 16GB holder plenty til spill så er jeg enig i at det er i minste laget i dag. Jeg blir å beholde Apex med 32GB micron, men har et håp om å skaffe Hynix ila kort tid 

Hva er max med 1T du/carillo har greid? Blir ikke overraska om du kan tweake de DDR5-brikkene dine litt mer etterhvert som du det kommer flere bioser. Er det mulig å splitte tRCD og tRP nå? Har du tilgang til tRFC? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Cowboystrekk said:

Hva er max med 1T du/carillo har greid?

4000c15 på Asus hos meg og 4300c14 på MSI hos Carillo 

 

7 minutes ago, Cowboystrekk said:

Blir ikke overraska om du kan tweake de DDR5-brikkene dine litt mer etterhvert som du det kommer flere bioser. Er det mulig å splitte tRCD og tRP nå? Har du tilgang til tRFC? 

Aner ikke ang trfc/trp siden det er lite meningsfulle endringer som er mulig å gjøre utover apex micron preset før alt går til skogen. Gidder ikke gjør så mye før jeg får fatt i noen Hynix BRIKKER. tRFC har du full kontroll over

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (6 minutter siden):

4000c15 på Asus hos meg og 4300c14 på MSI hos Carillo 

 

Aner ikke ang trfc/trp siden det er lite meningsfulle endringer som er mulig å gjøre utover apex micron preset før alt går til skogen. Gidder ikke gjør så mye før jeg får fatt i noen Hynix BRIKKER. tRFC har du full kontroll over

Ok, 4300 1T er bra da, endel på Comet lake som sliter med det og. Er det Hynix som har de beste til DDR5 nå? Vant til at Samsung eller Micron har de beste, var først da Hynix kom med DJR at de kunne krone seg som nr 2 bak B-die. CJR som var deres tidligere beste kom aldri helt opp til Micron B/E. Hva har du tRFC på nå? 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (27 minutter siden):

Hynix er best, men samsung er også bra. Micron er helt ræva! Kjører 340 (@5400c34) 

Ok, 340 tRFC er jo imponerende lavt, ganske nærme det DDR4 B-die teoretisk kunne greid på 5400 😛På DDR4 var alle raske Micron-brikker dårlige på tRFC (260ns+), 340 er jo under 130ns.

Ser ut som brikkene TPU har er blant de beste DDR5 brikkene så langt: https://www.gskill.com/product/165/374/1636005597/F5-6000U3636E16GX2-TZ5RK

Sikkert svært dyre og ikke på lager men... 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...