Gå til innhold

– Det blinker kode rødt. Produksjon av grønn kraft og flytende havvind er ikke nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor prøver man ikke slikt som kunstig skydannelse ved feks å sprøyte opp vann/vanndamp i atmosfæren ved østkysten av Grønnland? Visstnok har man nå i Australia satt i gang med å gjøre dette ved the great barrier reef på østkysten av Australia. Dette er geoengineering, men dette driver man allerede når man slipper ut store mengder med CO2, lystgass, metan, sot, aerosoler etc (men man later som om dette ikke er geoengineering).

.

CO2 kan fanges ved at det dyrkes tang og tare på havet slik som Sintef foreslår. Deretter kan denne tang og tare gjøres om til biokull og kan brukes som jordforbedringsmiddel. Dette er billigere enn CCS. Anlegg for biokull kan feks anlegges ved søppelforbrenningsanlegg som leverer fjernvarme. Alt gammelt trevirke i Norge (og annen biomasse) bør gjøres om til biokull istedenfor at det brennes opp eller råtner opp.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig mandatet til den nye lederen? Å maksimere omsetning eller maksimere miljøparametere? Det prates veldig mye om sistnevnte, nesten som om omsetning ikke hadde noe å si, men det er vel ikke tilfelle i virkeligheten.

Grunnen til at jeg spør er fordi gjenvinning har vært massivt frempå med propagandakampanjer og forføringen av et helt land til å tro at det i hovedsak er snakk om materialgjenvinning og lite energigjenvinning. Samt at andelene som blir sortert til det folk tror er materialgjenvinning i liten grad går til nettopp materialgjenvinning og at dette slett ikke er så miljøvennlig som mange er forført til å tro, blant annet med god hjelp fra politisk hold i NRK. Det er dessverre fortsatt et selskap med sterke holdninger til hvilken gravende journalistikk som er sosialt og politisk akseptert å ha i NRK. Strider fakta med vedtatte politiske sannheter så kvier journalister seg for å dekke sakene fordi det vil gå ut over deres karrierer. Alle er dermed tjent med å enten tro på det de serverer eller i det minste ikke motsi NRKs og politikkens vedtatte sannheter. Politisk graving skjer bare til en viss dybde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (58 minutter siden):

Hva er egentlig mandatet til den nye lederen? Å maksimere omsetning eller maksimere miljøparametere? Det prates veldig mye om sistnevnte, nesten som om omsetning ikke hadde noe å si, men det er vel ikke tilfelle i virkeligheten.

Grunnen til at jeg spør er fordi gjenvinning har vært massivt frempå med propagandakampanjer og forføringen av et helt land til å tro at det i hovedsak er snakk om materialgjenvinning og lite energigjenvinning. Samt at andelene som blir sortert til det folk tror er materialgjenvinning i liten grad går til nettopp materialgjenvinning og at dette slett ikke er så miljøvennlig som mange er forført til å tro, blant annet med god hjelp fra politisk hold i NRK. Det er dessverre fortsatt et selskap med sterke holdninger til hvilken gravende journalistikk som er sosialt og politisk akseptert å ha i NRK. Strider fakta med vedtatte politiske sannheter så kvier journalister seg for å dekke sakene fordi det vil gå ut over deres karrierer. Alle er dermed tjent med å enten tro på det de serverer eller i det minste ikke motsi NRKs og politikkens vedtatte sannheter. Politisk graving skjer bare til en viss dybde.

Her er det vanskelig å følge deg Simen1. Du fyrer av den ene anklagen etter den andre mot NRK (ledelsen må en anta) og mot journalister som enkeltmennesker. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen mht det du skriver!

NRK hadde et viktig program om gjenvinning/resirkulering/avfall. Konklusjonen var der om jeg husker riktig at det var mange store ord og dårlig med resultater. For plast for eksempel, ble det påvist at bare en mindre del i virkeligheten ble resirkulert. Jeg er litt usikker på hva du mener var feil her. Var NRK (journalisten) for negativ i forhold til gjenvinningsindustrien eller var de for positive?

Som du og jeg vet så er hele feltet med energi, fossile brensler, gjenvinning etc ganske komplekst. Det er svært delte meninger og få har en fasit (unntatt meg!). NRK kan verken forventes eller påstå å sitte inne med fasit. NRK samlet vil i stor grad være det dets medarbeidere (journalister) gjør det til og dermed avhengig av deres journalisters engasjement og interesser og hva de ønsker å fokusere på. Til tross for at journalistene har og må ha stor frihet, kan jeg ikke se at NRK/journalistene i sin helhet kommer særlig skjevt ut av sin dekning av klima/energi/resirkulering m.m.

Du må gjerne være mer konkret med hva du mener NRK og dets journalister gjør feil, altså komme med eksempler.

Ellers synes jeg artikkelen var meget god med masse nyttig informasjon på mange felter og med en person med en imponerende bred bakgrunn og interesser lang ut over en leders lille verden. En person som ser vidt på ting, har et helhetssyn og har store visjoner i forhold til det hun driver med. Denne personen vil det være spennende å følge!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Anklagene mot NRK går ikke på det konkrete programmet, men den generelle glatroende dekningen av resirkulering som dessverre er i overtall. Om det skyldes / stammer fra ledelse eller bedriftskultur vet jeg ikke, men jeg har godt inntrykk av Thor Gjermund Eriksen, så godt mulig det er "jobbklimaet" som gjør at det er lite kultur for dypt gravende journalistikk av vedtatte miljøsannheter.

Jeg er sterkt engasjert i miljø generelt, men er også sterkt engasjert i å avdekke ting som ikke er som de burde være. Det være seg bedriftskultur i NRK, fjernvarmemafiaen, overvåkningssamfunnet og en drøss med andre ting.

Når jeg ser en tydelig pyntet fasade, som i denne artikkelen, så blir jeg skeptisk og lurer på hva som selektivt utelates. Derfor spørsmålet om hennes egentlige mandat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det være seg bedriftskultur i NRK, fjernvarmemafiaen,

Å sammenligne bedriftskultur i NRK med fjernvarmemafiaen synes jeg er grovt (ufortjent)! Du må bli mer konkret når det gjelder NRK om det du skriver skal ha en mening.

Veldig mye av det du skriver i innlegget ditt er grove anklager mot NRK, men i dette innlegget får jeg inntrykk av at ditt fokus egentlig er Astrid Skarheim Onsums troverdighet og helst mangel på troverdighet. Av artikkelen kommer det fram at Onsum er svært opptatt av klima og miljø og er entusiastisk opptatt av å gjøre fremskritt på området. Det nevnes også en rekke god tiltak som NG har gjennomført og nye tiltak som NG planlegger. 

For meg så virker det som at mandatet Onsum har er å videreutvikle NG som en effektiv bedrift med fokus på bedre klimaresultater (økt gjenvinning, mer intelligent bruk at brukte materialer etc). Veldig mye om mandatet er nevnt indirekte i artikkelen. En kunne naturligvis lagt til at mandatet også er krav om god lønnsomhet.

TU har verken ressurser (kunnskap og bemanning) eller økonomi til å drive gravejournalistikk. TU kan imidlertid ha gode intervjuer med gode spørsmål og interessante mennesker, som denne artikkelen er et  eksempel på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...