Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utsettelse av sak i forliksrådet?


Gjest 6923c...7eb

Anbefalte innlegg

Gjest 6923c...7eb

Hvilke begrunnelser holder som grunnlag for utsettelse av sak i forliksrådet?

 

1. gangs innkallelse, omstridt krav som ikke er begrunnet.

 

Altfor lavt beløp til å benytte advokat, ønsker å samme inn beviser/informasjon som begrunner min sak.

 

Spurte sekretæren og ble avvist, hen hadde bestemt seg slik jeg oppfattet det.

 

Noen som kjenner reglene?

Anonymous poster hash: 6923c...7eb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her lurer jeg på hva som har skjedd på forhånd. 

Når den andre parten - her kreditor - sender en sak til forliksrådet vil man først få en forliksklage til uttalelse (tilsvar) og en frist for dette. Er forliksklage ikke mottatt slik at tilsvar av den grunn ikke er gitt må man ta denne siden opp med forliksrådets sekretær og samtidig hurtigst be om å få kopi av både forliksklagen fra innklager og forliksrådets følgebrev til denne. Uten kjennskap til forliksklagen kan man selvfølgelig heller ikke gi noe fornuftig tilsvar. Det er suverent opp til forliksrådet om man vil tro deg på en påstand om ikke fått forliksklagen, men de fleste sekretærer er fornuftige mennesker og forstår at Posten Norge ikke er uten en liten feil-/forsinkelsesprosent. 

Straks fristen satt for tilsvar er gått ut setter forliksrådet opp saken til et bestemt møte og da er det utsettelse ikke aktuelt tema så lenge man antas å ha fått forliksklagen og ignorert tilsvar. Møter ikke innklager avvises saken, møter ikke den som er innklaget får innklager dom ihht sin påstand. 

Etter forliksrådets avgjørelse kan en innklager begjære en fornyet behandling, i dag høyst kurant å få når det gjelder inkassokrav så lenge man enten blir trodd av forliksrådet på en påstand om at man aldri har fått mulighet til å gi et tilsvar eller hadde en til fravær forliksrådet godkjenner som gyldig. Klart viktigste grunnen er sykdom på et slikt nivå at man er møteudyktig/-uegnet (f eks på grunn av smittefare) og bekreftet av lege/sykehus. Svært lite annet godtas i praksis og fristen for å reise begjæring om fornyet behandling er kort  (14 dager etter forkynt dom mener jeg husker) Gebyr må betales ved fornyet behandling, tror det er ca 600 kr. Det er der og da utlegg for å få ny behandling i forliksrådet, ingen endelig avgjørelse. Hvem som skal betale til slutt avhenger av avgjørelsen tatt i fornyet behandling. Man får ellers en side orientering i saken sammen med forliksrådets dom. 

Uten fornyet behandling er neste skritt å anke saken til tingretten og innbetale gebyret for det, mange ganger høyere enn ved en fornyet behandling, men også litt lengre anketid enn fristen for å kreve fornyet behandling. Man må imidlertid så vidt jeg forstår velge mellom å begjære fornyet behandling eller å anke. 

Reglene finner du ellers basic i lov av 2005-06-17-90, kap 6. Søk opp loven på www.lovdata.no  

Lenke til kommentar

Når tilsvar er levert forliksrådet berammes det et rettsmøte. Her har partene møteplikt (som oftest personlig), og den som ikke møter vil få en fraværsavgjørelse mot seg. 

Rettsmøter omberammes hvis en part har gyldig fravær. Gyldig fravær er "hvis sykdom eller andre hindringer utenfor vedkommendes kontroll gjør det umulig eller uforholdsmessig byrdefullt å møte". I andre tilfeller kan et rettsmøte omberammes hvis det er nødvendig for å sikre forsvarlig behandling, eller tungtveiende grunner taler for det. 

Forliksrådet har en frist på tre måneder før en part kan kreve at saken innstilles. Forliksrådet er derfor veldig sjelden interessert i å utsette møter. 

Forliksrådets dommer kan bare overprøves ved stevning til tingretten. "Fornyet behandling" i forliksrådet kan man bare få hvis det er snakk om en fraværsdom, da kan klagemotparten kreve oppfriskning og "ny runde" (dette koster et halvt rettsgebyr). 

Lenke til kommentar
Gjest 6923c...7eb

Takk for svar til dere begge.

 

Kravet var som nevnt ikke begrunnet, noe jeg påpekte i mitt tilsvar.

 

Jeg fikk nytt prosesskriv på onsdag hvor vedlegget mangler. Std. skriv med mulighet for svar innen 1 uke før møtet.

 

Da møtet er på mandag får jeg ikke gjort noe.

 

Sekretæren ønsket ikke å utsette, ei heller sende vedlegget, altså klagers prosesskriv.

 

Skal jeg bare droppe å møte, eller har jeg rett på utsettelse?

 

Dokumentet er sendt digitalt slik at det ikke er tvil om at vedlegget mangler.

Anonymous poster hash: 6923c...7eb

Lenke til kommentar
Gjest e99a9...65d

Ikke skal du droppe -  det er bare å be om fraværrdom - og ikke har du rett på utsettelse, der er i praksis sekretæren suveren frem til møtet og tremånedersfristen krikkert minnet om er viktig . Du skal imidlertid under rettsmøtet påpeke klart og tydelig at ttvistemålslovens § 6-5, 2. ledd, 1. punktum er brutt (konkret sier den, min understreking " I innkallingen skal partene oppfordres til å sende kopi av eventuelle nye dokumenter til forliksrådet og motparten innen en uke før møtet) og at du derfor ikke har hatt noen som helst mulighet til å ta stilling til vedlegget her fordi du dokumenterbart ikke har mottatt det. Du skal også påpeke det samme skriftlig til sekretæren, sørge for dokumentasjon for at du har gjort dette og legge frem denne dokumentasjonen i møtet, med kopi til hvert enkelt medlem i forliksrådet. Endelig skal du kontakte motparten - innklager - direkte og presisere dette, igjen på slik måte at du kan dokumentere motparten faktisk har fått henvendelsen.  Reagerer ikke motparten da i tide til at du får saken i dag skal du også presisere dette i din sak når du får ordet og dele ut dokumentasjonen til alle forliksrådets medlemmer. 

Forliksrådet avgjør selv om det mener seg kompenent til avsi en dom eller vurderer seg som inkompentet til dette og mitt eget inntrykk: Har forliksrådets medlemmer det helt klart for seg at part ikke har kunnet - motsatt villet - ta standpunkt i forhold de har tenkt å legge vekt på vil de la være å vurdere seg kompetente. Gjør de motsatt blir det nemlig lett en omgang sviende kritkk for usvarlig saksbehandling ogvilje til å la seg bruke av den ene parten  om saken ankes inn for tingretten og den andre parten vinner frem der pga det tilsvareet den andre parten da kan gi til dokumentet.  

Anonymous poster hash: e99a9...65d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...