Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerkontrakt?


Annemi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt lenge om å slå opp med samboer og flytte ut, men jeg er litt usikker på hva som skjer med boligen vi eier sammen. Vi har tatt opp lån sammen med hjelp av foreldrene hans som er kausjonist. Vi har bodd boligen i snart 6 år nå. Han betaler litt mer enn meg i utgifter og lån på huset, da han tjener mer enn meg. Vi har ikke samboerkontrakt. Han mener vi ikke trenger det, men jeg synes det er en trygghet i det, da forholdet er så ustabilt. Vi eier også en campingvogn sammen som vi har endel lån på. Hva skjer om jeg forlater han? Taper jeg alle pengene jeg har betalt i alle de årene? Eller må han kjøpe meg ut? Stoler ikke på han og er redd at han kommer til å stikke av med alt.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Annemi skrev (9 minutter siden):

Jeg antar det. Er litt usikker da han og foreldrene ordnet alt av papirer osv når vi tok opp lån. 

Det bør du sjekke. I verste fall er du registrert på et lån uten å være tinglyst på boligen.

Ved et salg utbetales pengene til den lånet er tinglyst på.

I utgangspunktet er det presumsjon for at dere eier like mye når det ikke foreligger noe som sier annet, f.eks en kontrakt. Unntak kan f.eks være hvis en av dere betaler mer enn den andre og har gjort dette over tid, og/eller hvis den ene gikk inn med en større egenkapital enn den andre. Da kan salgssummen skjevfordeles til en av partene.

Det er stor avtalefrihet i Norge, så dere kan løse dette som dere ønsker innenfor loven; men som samboere vil en tvist løses ved søksmål. Det tar tid og koster mye penger.

 

---

 

Hva jeg har skrevet over kan sikkert bekreftes eller avkreftes av noen som har det friskere i hukommelsen enn hva jeg har. 

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nwader skrev (2 minutter siden):

Det bør du sjekke. I verste fall er du registrert på et lån uten å være tinglyst på boligen.

Ved et salg utbetales pengene til den lånet er tinglyst på.

I utgangspunktet er det presumsjon for at dere eier like mye når det ikke foreligger noe som sier annet, f.eks en kontrakt. Unntak kan f.eks være hvis en av dere betaler mer enn den andre og har gjort dette over tid, og/eller hvis den ene gikk inn med en større egenkapital enn den andre. Da kan salgssummen skjevfordeles til en av partene.

Det er stor avtalefrihet i Norge, så dere kan løse dette som dere ønsker innenfor loven; men som samboere vil en tvist løses ved søksmål. Det tar tid og koster mye penger.

 

---

 

Hva jeg har skrevet over kan sikkert bekreftes eller avkreftes av noen som har det friskere i hukommelsen enn hva jeg har. 

Sjekket nå, og boligen står på oss begge. 

Lenke til kommentar
Annemi skrev (11 minutter siden):

Sjekket nå, og boligen står på oss begge. 

Om det ikke foreligger noe som sier noe annet (eksemplene jeg gir blant annet) så vil dere da eie 50/50 som følge av presumsjon. Det er mulig kausjonist kan kludre dette til, men jeg tror ikke det.

Nekter samboer å selge sin halvpart eller kjøpe deg ut kan du kreve tvangsoppløsning av sameiet, en ganske rett frem prosess som kan ta fra 1 måned til hvor enn lang tid det tar for at boligen får bud og blir solgt. Dette er en rettslig prosess som ikke kan stoppes av annet enn en avtale mellom partene og salg av boligen.

Ta dette med en klype salt og gjør din egen research i tillegg, det er sent og lenge siden jeg har hatt dette som nevnt :)

 

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...