Gå til innhold

Skal kjøpe ny tv, noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Er i utgangspunktet glad i å se film, men ser knapt på film siden jeg ikke er så fornøyd med tv-en jeg har. Den er 10 år gammel, dårlig lyd på og jeg har verken lydplanke eller hjemmekino.

Jeg er fan av Samsung, og tenker at en tv fra Samsung vil passe bra, siden jeg har mobil av samme merke. Slik jeg har forstått så kan mobilen da samkjøres med en slik smart tv. Om dette ikke stemmer så er det samme hva slags tv det blir. Tv-en skal ikke henges på veggen. Vil bare ha et bra fjernsyn som gir meg lyst til å se på film og serier. Det som plager meg med mitt nåværende fjernsyn er at om jeg ser mørke serier eller filmer, så er det sorte veldig blått/grønt. Mye støy og dårlig bilde, syns jeg. Når det kommer til lyd så vil jeg uansett kjøpe en lydplanke i tillegg. 

Noen som kan hjelpe en tv-noob? Har ikke et budsjett, men syns at det er i drøyeste laget å betale over 10k for en tv... Men må jeg over det for å få et bra fjernsyn så gjør jeg det. Når det kommer til størrelse så er mitt nåværende fjernsyn 140 cm på skrå og 70 cm høyt. Tror det er 50 eller 55 tommer? Tv-benken min er 150 cm, så størst mulig som passer på den... 

Endret av Zava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For film er det vel OLED som er kongene. Og der igjen er det vel LG man går til. De fleste anbefaler vel LG OLED C1 (link til Power.no). Den er jo dobbelt av budsjettet. Torsdag til lørdag har Power DNB-kampanje, så hvis du har DNB Mastercard, og betaler den de dagene vil du da måtte betale 20% mindre når regningen kommer. 16 000 kroner.

Nytt av året er at LG har kjørt en veldig strippet modell av sine OLED-TV'er, som gjør at prisen på en 55" har de klart å presse under 10 000 kroner. Denne heter LG OLED A1. link til Elkjøp

Mellom der har man B1. Den har 120 hz mot 60 hz panel. Den har også HDMI 2.1, som gjerne hovedsakelig brukes av gamere.
Den får du til 13 990 kroner. Kjøpes den på Power, med DNB Mastercard mellom torsdag og lørdag får du da 20% og må betale 11 200 kroner når regningen kommer. link til Power

Grunnen til at man gjerne går OLED er fordi kontrasten er perfekt. Svakhetene er jo gjerne at de ikke blir fullt så lyssterke og det er en ørliten fare for så kalt burn-in. Ser man en film hver kveld så vil jeg tørre påstå den faren er lik 0. Har man på TV2 Nyhetskanalen 8 timer daglig derimot øker faren.

Linker også til en sammenligning av LG OLED A1 og Samsung Q80A som er rundt samme prisklasse. Anbefaler også nettsiden til å undersøke andre TV'er og kan også brukes til å finne bildeinnstillinger de anbefaler. Link til Rtings

Lenke til kommentar
plankeby skrev (33 minutter siden):

Tenk bildekvalitet og ikke apper på TV. Om 5-7 år er appstøtten borte og ikke lenger en smart TV. 

 

Tenker absolutt bildekvalitet. Apper på TV er ikke noe jeg bruker uansett, jeg har Chromecast og det er nok. 

taffeeel skrev (8 minutter siden):

For film er det vel OLED som er kongene. Og der igjen er det vel LG man går til. De fleste anbefaler vel LG OLED C1 (link til Power.no). Den er jo dobbelt av budsjettet. Torsdag til lørdag har Power DNB-kampanje, så hvis du har DNB Mastercard, og betaler den de dagene vil du da måtte betale 20% mindre når regningen kommer. 16 000 kroner.

Nytt av året er at LG har kjørt en veldig strippet modell av sine OLED-TV'er, som gjør at prisen på en 55" har de klart å presse under 10 000 kroner. Denne heter LG OLED A1. link til Elkjøp

Mellom der har man B1. Den har 120 hz mot 60 hz panel. Den har også HDMI 2.1, som gjerne hovedsakelig brukes av gamere.
Den får du til 13 990 kroner. Kjøpes den på Power, med DNB Mastercard mellom torsdag og lørdag får du da 20% og må betale 11 200 kroner når regningen kommer. link til Power

Grunnen til at man gjerne går OLED er fordi kontrasten er perfekt. Svakhetene er jo gjerne at de ikke blir fullt så lyssterke og det er en ørliten fare for så kalt burn-in. Ser man en film hver kveld så vil jeg tørre påstå den faren er lik 0. Har man på TV2 Nyhetskanalen 8 timer daglig derimot øker faren.

Linker også til en sammenligning av LG OLED A1 og Samsung Q80A som er rundt samme prisklasse. Anbefaler også nettsiden til å undersøke andre TV'er og kan også brukes til å finne bildeinnstillinger de anbefaler. Link til Rtings

Dyr tv ja, og spørs om jeg egentlig er villig til å betale så mye for noe jeg kanskje ikke vil bruke så ekstremt mye. Jeg innbiller meg at jeg hadde brukt tv-en mer om jeg hadde hatt en knallgod en, men det er ikke sikkert. Tusen takk for svaret ditt. 

Lenke til kommentar

Oled er bra ja. Umulig å se fordel og forskjell i butikk pga belysning der.

Har selv en noen år gammel Panasonic plasma toppmodell. Er oled som matcher den.

Tipset er å oppsøke fysiske butikker om det er flere der du bor. Ofte gode kupp i butikk, returvare, utgående modell osv.

Langt unna Moss? 

Tips er også Finn og velg forhandler på søk, da får du opp butikkene som har demoTV osv ut på Finn. Samme garanti og alt. Du må dra til den aktuelle butikken og hente TV. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
taffeeel skrev (33 minutter siden):

For film er det vel OLED som er kongene. Og der igjen er det vel LG man går til. De fleste anbefaler vel LG OLED C1 (link til Power.no). Den er jo dobbelt av budsjettet. Torsdag til lørdag har Power DNB-kampanje, så hvis du har DNB Mastercard, og betaler den de dagene vil du da måtte betale 20% mindre når regningen kommer. 16 000 kroner.

Nytt av året er at LG har kjørt en veldig strippet modell av sine OLED-TV'er, som gjør at prisen på en 55" har de klart å presse under 10 000 kroner. Denne heter LG OLED A1. link til Elkjøp

Mellom der har man B1. Den har 120 hz mot 60 hz panel. Den har også HDMI 2.1, som gjerne hovedsakelig brukes av gamere.
Den får du til 13 990 kroner. Kjøpes den på Power, med DNB Mastercard mellom torsdag og lørdag får du da 20% og må betale 11 200 kroner når regningen kommer. link til Power

Grunnen til at man gjerne går OLED er fordi kontrasten er perfekt. Svakhetene er jo gjerne at de ikke blir fullt så lyssterke og det er en ørliten fare for så kalt burn-in. Ser man en film hver kveld så vil jeg tørre påstå den faren er lik 0. Har man på TV2 Nyhetskanalen 8 timer daglig derimot øker faren.

Linker også til en sammenligning av LG OLED A1 og Samsung Q80A som er rundt samme prisklasse. Anbefaler også nettsiden til å undersøke andre TV'er og kan også brukes til å finne bildeinnstillinger de anbefaler. Link til Rtings

Hvordan er disse OLED panelene mtp. gjenskinn og sol?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...