Gå til innhold

Fire år etter oppstarten vil Luftforsvaret ha en flåte på 34 F-35A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel det vi får vite: Fra Regjerinen.no

"For at F-35 skal beholde sin teknologiske overlegenhet i møtet med fremtidige trusler vil det internasjonale programmet som Norge deltar i, kontinuerlig oppdatere flyene. Regjeringen la derfor fram et forslag til prosjekt «F-35 oppgraderinger» i vår, som ble vedtatt av Stortinget i juni. "

Hvorfor du konkluderer med at det blir for dyrt, det vet jeg ikke, men vi har til enhver tid fulgt oppgraderingskravet til F-16 og såvidt meg bekjent er det ingenting som taler for at vi ikke skal utnytte vår nye kapasitet og holde tilbake på oppgraderinger. Hvor lenge og hvor mange fly som trengs ved Luke, Vi har nå 10 fly ved Luke Air force Base og de siste tre skal være der frem til 2023. Det vill alltid være norske fly ved denne basen gjennom hele flyets levetid. Hvor mange vet vi vel ikke, men nok til å fylle behovet for trening.

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (2 timer siden):

"De første var jo nærmest prototyper og det er offisielt kjent (så vidt jeg vet) at det vil bli for dyrt å oppgradere mange av flyene til full operasjonell status."

Prototyper ift software versjoner, alt dette er oppdatert nå.

XRHOR38K skrev (5 timer siden):

Hvorfor du konkluderer med at det blir for dyrt, det vet jeg ikke, men vi har til enhver tid fulgt oppgraderingskravet til F-16 og såvidt meg bekjent er det ingenting som taler for at vi ikke skal utnytte vår nye kapasitet og holde tilbake på oppgraderinger.

.

Kommentarer til XRHOR38H :

Fra offisielt hold i USA:

"The U.S. Air Force could retire some of its older-model F-35 Joint Strike Fighters, which are used for training, over the next decade in favor of acquiring the most advanced variants of the jet, according to a top general.

Older versions of the premier stealth jet may be retired instead of receiving expensive upgrades to keep them viable for a future conflict, said Lt. Gen. S. Clinton Hinote, the Air Force's deputy chief of staff for strategy, integration and requirements".

https://www.military.com/daily-news/2021/05/24/air-force-could-ditch-oldest-f-35-jets-part-of-fighter-downsizing-general-says.html 

XRHOR38H synes å ha en sentral rolle i håndteringen av F-35 og jeg glad for at han (eller hun) tar seg tid til å svare på mitt innlegg. Om min formodning er riktig, undres jeg på hvorfor ikke XRHOR38H underskriver med fullt navn og hvilket ansvarsområde han (hun) har. Innlegget er ellers så generelt og forsiktig utformet at det utelukker ikke at jeg har rett i mine antagelser. Ellers så er det utmerket å oppgradere slike fly med jevne mellomrom i løpet av deres levetid. Det jeg er kritisk til, er at det ble startet serieproduksjon av F-35 før det var ferdig utviklet til sitt første operasjonelle nivå. Resultatet ser nå ut til å være at fly som bare er få år gamle blir skrotet.

Til elysium74:

Du må gjerne være så naiv at du tror at det kun dreier seg om software oppdateringer. Om du ikke er så naiv, så skjønner jeg ikke vitsen med å skrive noe så misvisende!

Norske (forsvars)myndigheter må snarest slutte med skjønnmalingen av all sin virksomhet og heller komme med riktig og realistisk informasjon (altså også fortelle om de mindre positive sidene ved de sakene de orienterer om). Slik det er nå har jeg liten tillit med hensyn til å få komplett informasjon og tilliten er også liten pga av de uttallige skandalene forsvaret har vært involvert i de to siste tiårene (mange feilinvesteringer, manglende profesjonalitet etc). Min tillit vil gjenvinnes straks det er grunnlag for det (og det meste er sikkert bra i forsvaret)!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Til elysium74:

Du må gjerne være så naiv at du tror at det kun dreier seg om software oppdateringer. Om du ikke er så naiv, så skjønner jeg ikke vitsen med å skrive noe så misvisende!

Det står jo ganske klart i artikkelen du refererer til at det dreier seg om Software-oppgraderinger.

Quote

Retrofit cost is a key consideration for, 'Do we want to take training jets that are older [software] blocks and upgrade them to new blocks?'" Hinote said. "Are we maybe overinvested in training tails? There are some indications that maybe we are."

Dessuten er dette de første F35'ene som ble bygget, og som er avsatt til trening slik at de skulle trene på flytypen og kunne teste systemene.

Quote

Although the F-35 is one of the Pentagon's newest aircraft, some of the oldest Lightning II fighters in the fleet are used for training purposes. They are part of manufacturer Lockheed Martin's earliest low-rate initial production batches.

Block 2B var aldri ment å skulle ha operativ kapasitet, men er kun til trening. - Det er det han snakker om, om USA i fremtiden har råd til å ha så mange treningsfly, og om det vil være mulig å oppgradere de eldste til operativ kapasitet. - mellom block 2 og 3 er det også hardware-oppgraderinger. - Norge har ikke block 2 fly - og vi har som nevnt over fulgt oppgraderingsprogrammet for F16. - Alle norges F35 skal være på Block 4 innen 2025.

Quote

JSM integreres i F-35 block 4 som skal være klar til Luftforsvaret erklærer full operativ evne (FOC) med sine 52 kampfly fra 2025.

https://www.tu.no/artikler/norske-myndigheter-ma-vaere-pa-hugget-sa-ikke-amerikanerne-lurer-unna-f-35-kontrakter/510735

Programvareblokker, F-35

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (50 minutter siden):

Det står jo ganske klart i artikkelen du refererer til at det dreier seg om Software-oppgraderinger.

Nå har jeg gått gjennom artikkelen nøye og det bekrefter ikke det du skriver her. Hver Block-oppgradering innebærer naturligvis endringer og ny hardware (i tillegg til softwareoppdateringer).

Fra artikkelen ellers:

"Upgrading them would be expensive and, in some cases, impossible.

But "the block that is coming off the line right now is not a block that I feel good about going up against China and Russia," Hinote said, referring to the current Block 3F software and hardware configuration".

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Nå har jeg gått gjennom artikkelen nøye og det bekrefter ikke det du skriver her. Hver Block-oppgradering innebærer naturligvis endringer og ny hardware (i tillegg til softwareoppdateringer).

Fra artikkelen ellers:

"Upgrading them would be expensive and, in some cases, impossible.

But "the block that is coming off the line right now is not a block that I feel good about going up against China and Russia," Hinote said, referring to the current Block 3F software and hardware configuration".

Nei, HVER block inneholder ikke både software og hardware. - Blokkene etter 3 er stort sett software, men det kan være hardware-endinger for å støtte funksjoner i softwaren (typisk støtte for nye våpensystemer som JSM etc)

Uansett så endrer ikke det at artikkelen gjelder de eldste flyene som ble bygget før de fikk igang serieproduksjonen, og at alle de norske flyene kan (og skal) oppgraderes til Block 4 og videre.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (1 time siden):

Nei, HVER block inneholder ikke både software og hardware. - Blokkene etter 3 er stort sett software, men det kan være hardware-endinger for å støtte funksjoner i softwaren (typisk støtte for nye våpensystemer som JSM etc)

Uansett så endrer ikke det at artikkelen gjelder de eldste flyene som ble bygget før de fikk igang serieproduksjonen, og at alle de norske flyene kan (og skal) oppgraderes til Block 4 og videre.

Våpensystemer som JSM er jo en helt essensiell del av en oppgradering som også inneholder ny hardware. At det kommer softwareendringer med hver Block er jo så selvsagt at det ikke er nødvendig og nevne. Fremtidig oppgraderinger har man naturligvis ikke oversikt over og har ofte med våpensystemer og ditto ny hardware å gjøre. Men hovedpoenget mitt var at flyfabrikken startet serieproduksjon før flyene var ferdigtestet og dermed hadde mange komponenter/deler som måtte byttes om og og også behov for større konstruksjonsendringer og dermed manglende foroverkompabilitet.

Legger eller merke til at du ikke påviser hvor i artikkelen det står at det kun dreier seg om softwareendringer ("Det står jo ganske klart i artikkelen du refererer til at det dreier seg om Software-oppgraderinger").

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Legger eller merke til at du ikke påviser hvor i artikkelen det står at det kun dreier seg om softwareendringer ("Det står jo ganske klart i artikkelen du refererer til at det dreier seg om Software-oppgraderinger").

Quote

Retrofit cost is a key consideration for, 'Do we want to take training jets that are older [software] blocks and upgrade them to new blocks?'" Hinote said. "Are we maybe overinvested in training tails? There are some indications that maybe we are."

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Det er ikke entydig at "older [software] blocks" betyr bare software. De endringene som jeg er opptatt av og som gjør at fly verdt ca en milliard per stykk må skrotes etter få år, har naturligvis lite å gjøre med softwareoppgraderinger.

Ja - men det gjelder altså ingen av flyene (Det eneste spørsmålet han snakker om er jo om det er mulig å oppgradere de gamle pre-produksjons-flyene som brukes til trening til kamp-standard.)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (11 timer siden):

Fra offisielt hold i USA:

"The U.S. Air Force could retire some of its older-model F-35 Joint Strike Fighters, which are used for training, over the next decade in favor of acquiring the most advanced variants of the jet, according to a top general.

Older versions of the premier stealth jet may be retired instead of receiving expensive upgrades to keep them viable for a future conflict, said Lt. Gen. S. Clinton Hinote, the Air Force's deputy chief of staff for strategy, integration and requirements".

Kortsvaret her er at amerikanerne funderer på hva de skal gjøre med de aller eldste F-35-maskinene som ble produsert lenge før vi fikk våre første fly i 2015.

Disse eldre flyene krever såpass mye i form av hardware-oppgraderinger at det kan tenkes at det ikke er forsvarlig å oppgradere disse til nyeste standard, men at det er mer hensiktsmessig å bruke disse flyene til treningsformål. Men denne problemstillingen har ikke vi med de norske flyene som er av nyere dato.

Lenke til kommentar
bbolsoy skrev (2 timer siden):

Kortsvaret her er at amerikanerne funderer på hva de skal gjøre med de aller eldste F-35-maskinene som ble produsert lenge før vi fikk våre første fly i 2015.

Disse eldre flyene krever såpass mye i form av hardware-oppgraderinger at det kan tenkes at det ikke er forsvarlig å oppgradere disse til nyeste standard, men at det er mer hensiktsmessig å bruke disse flyene til treningsformål. Men denne problemstillingen har ikke vi med de norske flyene som er av nyere dato.

Antar at både du og kjetilkl har rett. Så vi får håpe at det ikke blir alt for kostbart å bringe alle de norske flyene opp til Block 4.

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere at denne kontoen ble generert av tu.no for lang tid tilbake. Jeg har interesse av å lese meg opp i politiske saker, jobber ikke med fly og er stort sett uinteressant som person. Hva jeg skriver er objektive funn som jeg forholder meg til.

Jeg forsøker å ikke synes for mye.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 13.10.2021 den 0.29):

Antar at både du og kjetilkl har rett. Så vi får håpe at det ikke blir alt for kostbart å bringe alle de norske flyene opp til Block 4.

I følge "Prosjekt 7720 F-35 oppgraderinger", som ble vedtatt av Stortinget i Juni, er kostnadene bakt inn i levetidsestimatet. Den endelige konfigurasjonen er ikke avgjort enda, og kostnadene kan derfor ikke fastlegges eksakt.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-123-s-20202021/id2841242/?ch=3

Sitat

Den tilrådde kostnadsramma for prosjektet er 6341 mill. 2021–kroner medrekna meirverdiavgift, gjennomføringskostnadar og ei avsetting for uvisse. Prosjektet si styringsramme blir sett til 5142 mill. 2021–kroner medrekna meirverdiavgift.

 

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...