Gå til innhold

9600 XT 128 mb eller 9600XT 256 mb?


pufffn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forskjellen er at på ULTIMATE-EDITION er vifte løs og har 128mb ram. skal du ha en stille maskin, evt. skal skaffe deg en stille maskin er vel dette et bra valg, men her har du også muligheten til å sette på en vifte. Men uten den ekstra vifta er ultimate-edition en generlt dårlig klokker.

 

Forskjellen mellom 128mb og 256mb er minimal så kjøp deg som passer deg best. Jeg ville selv valgt et ultimate-edition kort og satt på en ekstra vifte.

:D

Lenke til kommentar

De kortene er klokket likt både på core og minne. MEN minnebrikkene på 128Mb utgavene (både vanlig og ult. ed.) er av bedre kvalitet enn de som sitter på 256Mb kortet slik at du teoretisk skal kunne overklokke mer.

Personlig er jeg overbevist om at det kommer spill som drar nytte av 256Mb minne snart, så jeg kommer til å gå for et slikt i nærmeste framtid. Men som det blir nevnt her så finnes det tilnærmet null spill som nyttegjør seg mer enn 128Mb minne per idag.

En annen årsak til at jeg kommer til å velge 256Mb er at jeg ikke er 100% hardcore når det gjelder oppgradering av skjermkort, jeg bruker det jeg har til det ikke duger mer. Jeg har fortsatt GF4 Ti4600 og det har funket utmerket fram til nå. Men i de nyeste spillene som har kommet på markedet merker jeg godt at det ikke er nok lenger. Derfor er jeg sikker på at jeg vil få utnyttet det ekstra minnet før jeg oppgraderer igjen.

Lenke til kommentar
Men som det blir nevnt her så finnes det tilnærmet null spill som nyttegjør seg mer enn 128Mb minne per idag.

Call of Duty:

You will also see that the RADEON 9800 PRO 256MB outperforms its 128MB cousin by 29% at 1600x1200

http://www.firingsquad.com/hardware/call_o...y_ati/page7.asp

 

Tomb Raider: Angel of Darkness

With 4X FSAA enabled the back buffer and depth buffer requires 4 times as much memory space as normal, coupled with the fact that newer titles are storing larger vertex buffers on the board, there is less space available locally for textures, hence in this title some of the textures are being pushed to system RAM. Because textures that need to be addressed from system RAM are done so over the AGP bus, with only a bandwidth of 2GB/s at AGP8X transfer rates, this decreases the overall rendering performance. As a result of this, at high resolutions there is as much as a 21% difference between the 9800 PRO 128MB and the 9800 XT, and 25% between the 9700 PRO and 9800 XT.

-Beyond3D

 

UT2003:

With 4X FSAA enabled it would appear that the 128MB boards performing much lower than would be expected given their theoretical differences, and hence it's reasonable to assume that again there are some textures being addressed from system RAM and slowing their performance down.

-Beyond3D

Lenke til kommentar
Den med 128mb er uten vifte og har raskere minne som gjør at den yter litt bedre.

Men mangel på vifte gjør vel ikke ytelsen noe bedre?

Jeg sier heller ikke det. Jeg sier at den også har raskere minne som gjør at 128mb er litt raskere...Litt feil skrevet ettersom når bildekvaliteten og oppløsningen blir skrudd opp en god del er 256mb versjonen raskere i enkekelte spill. Stort sett på de fleste spillene i dag spiller ikke 256mb noe posetivt på ytelsen, men de nye spillene som kommer så ser det ut som at det har litt å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...