Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dirtbike 250cc


chris2fjott

Anbefalte innlegg

Hei,

Bor på en kjedelig øy og med corona restriksjoner på reise og skit så går jeg snart gal. Øya har derimot mange fine grusveier og har lyst til å kjøpe en billig Dirtbike til å begynne med, ser at 250cc koster nede i 12-14k mens 450cc er oppe i 90k, så har lyst til å starte billig og hvis det er gøy nok oppgradere til en skikkelig 450cc yamaha eller noe senere. Dette er bare for å kuke rundt på øya, ikke for transport eller langstrekk kjøring. Med at det er relativt mye svinger så trenger ikke topphastigheten være noe spesielt, tror 250cc kan komme opp i 60km/t. Har førerkort klasse B. De fleste kjører ATV her for fun men synes dirtbike ser morsommere til å starte med og prisen er mye lavere, samt de bruker ATV til matnyttige ting.

Noen som kjører dirtbikes og har noen tips?

Har også noen spørsmål jeg sliter med finne svar på.

1. Noen plasser står det at en trenger A1 Førerkort for dirtbikes, andre plasser står det at barn nede i fem års alderen kan kjøre uten problemer, what?! Hva stemmer?

2. Ut ifra det har funnet frem til så virker det som en kan kjøre på vanlige veier som moped så lenge dirtbiken er registrert og en har delkasko, men noen nettsteder så står det at en bare kan kjøre dirtbike på offentlige godkjente plasser som høres helt fjernt ut, men vi bor jo i Norge, land of the Karens så vil ikke forundre meg om det stemmer.

Takker.

Endret av chris2fjott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrerte motorsykler trenger tilsvarende sertifikat for å kjøres lovlig. A1 for lett-sykkel og A2/A for mellomtung og tung. Selv for moped må du har sertifikat ("mopedlappen").

Uregistrerte dirt bikes kan kun kjøres lovlig på bane i regi av godkjent klubb/forening.

Noen registrerbare firhjulinger kan kjøres på B eller traktor-lappen.

Eneste du absolutt trenger av forsikring er ansvar.

Barn kan kun kjøre leketøy (meget lav hastighet) eller på bane i regi av godkjent klubb/forening.

Regler for motorkjøretøy er ekstremt strenge i Norge!

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, sedsberg said:

Registrerte motorsykler trenger tilsvarende sertifikat for å kjøres lovlig. A1 for lett-sykkel og A2/A for mellomtung og tung. Selv for moped må du har sertifikat ("mopedlappen").

Uregistrerte dirt bikes kan kun kjøres lovlig på bane i regi av godkjent klubb/forening.

Noen registrerbare firhjulinger kan kjøres på B eller traktor-lappen.

Eneste du absolutt trenger av forsikring er ansvar.

Barn kan kun kjøre leketøy (meget lav hastighet) eller på bane i regi av godkjent klubb/forening.

Regler for motorkjøretøy er ekstremt strenge i Norge!

Nice, så hvis jeg tolker deg riktig trenger jeg bare registrering, vil ta delkasko for vet aldri når en dunker borti en tesla. Takker!

Endret av chris2fjott
Lenke til kommentar

Utifra innlegget så får det meg til å tru at du oppholder deg i et annet land enn Norge, men så skriver du:

"men noen nettsteder så står det at en bare kan kjøre dirtbike på offentlige godkjente plasser som høres helt fjernt ut, men vi bor jo i Norge, land of the Karens så vil ikke forundre meg om det stemmer"

Så det er litt forvirrende..

Generelt i Norge så må sykkelen være registrert og det er ikke lov å kjøre i utmark, dette inkl traktor og turveier. Dette er meget strengt i Norge.

De sykkelen til 12 til 14k er vel noe Kina skrot

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, bruker-540634 said:

De sykkelen til 12 til 14k er vel noe Kina skrot

Det kommer en dedikert turvei for ATV'er neste år på øya som motorklubben har klart presse gjennom kommunestyret, så tenker jeg kan bruke vanlige veier frem til den er på plass. Forstår at ikke power walkers vil ble nedkjørt av motoriserte kjøretøy når de går tur med puggen sin haha, så lenge jeg kan kjøre på de vanlige grusveiene tror jeg det er gøy nok.

Ja flere som kaller denne klassen dirtbikes for china junk på youtube, men når prisforskjellen for kvalitet er 10x dyrere vil jeg sjekke om jeg i hele tatt liker aktiviteten før jeg investerer i noe som ellers kunne ha vært en grei bil, hjemmekino opplegg eller nice festtur i utlandet først 😄

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville også kjøpt MC som du tenker. ATV er noen elendige kjøretøy og finnes ikke morsomme å kjøre etter vanlig vei. Ja jeg har kjørt mange typer atv, både sport og vanlig med stor motor. Det finnes ikke moro å kjøre, man må passe på hvor det går hele tiden og korrigere hvor man styrer. 

Selv har jeg tenkt på en gas-gas trial sykkel. Har flere kilometer med skogsveger jeg kan kjøre på som passer perfekt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...