Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Buddy felger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

Så lenge dimensjoner, hastighet- og lastindeks er OK så kan du bruke de, selvfølgelig.

"Elbildekk" er så vidt jeg vet kun at de har lav rullemotstand, noe som er like mye fordel på en fossilbil.

For felgene så må jo boltdiameter, antall bolter, innpress etc. også stemme.

Men hvis dimensjonene stemmer, så stemmer vel også boltene, eller? 

I dette tilfellet er felgene samme størrelse. Original er 165/70 R13 og eventuelt nye er 145/80 R13. 

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 minutter siden):

Ganske vanskelig å finne ut av dette her. Boltsirkel må være rett. Innpress må være innenfor det tillatte. Og hastighet og lastindeks på dekkene må være høy nok. Og sette på 145/80 dekk istedet for 165/70 dekk hadde i hvertfall ikke jeg gjort.

Ok. Dimensjonene på selve dekket er innenfor det lovlige i følge dekkkalkulatorer, men hva er da løsningen? Virker nesten umulig å få tak i vinterdekk med 165/70 R15 dimensjoner i dag.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (32 minutter siden):

Ok. Dimensjonene på selve dekket er innenfor det lovlige i følge dekkkalkulatorer, men hva er da løsningen? Virker nesten umulig å få tak i vinterdekk med 165/70 R15 dimensjoner i dag.

Jeg regner med det er 165/70 R13 du mener ut fra det som er tidligere i tråden.

Det finnes den dimmensjonen, jeg ser at de har det på disse butikkene (og da har sikkert andre det også):

Interdekk

Kjøp dekk og felger online til riktig pris | Byttdekk

Ellers så kan en regne på omkrets med en slik kalkulator: Dekk kalkulator | Megahjul

Ser at f.eks 175/65-13 er ca 0.6% mindre omkrets enn 165/70-13 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 minutter siden):

Jeg regner med det er 165/70 R13 du mener ut fra det som er tidligere i tråden.

Det finnes den dimmensjonen, jeg ser at de har det på disse butikkene:

Interdekk

Kjøp dekk og felger online til riktig pris | Byttdekk

Ellers så kan en regne på omkrets med en slik kalkulator: Dekk kalkulator | Megahjul

Ser at f.eks 175/65-13 er ca 0.6% mindre enn 165/70-13 

Takk. Ja, mener R13. Jeg har allerede bruke en dekk kalkulator, men nå virker som det er poengløst med mindre jeg vet om boltsirkel og innpress også stemmer... 
 
Interdekk er en løsning, men siden dette er en eldre bil ville jeg helst fått tak i noe brukt og billig enn å betale 2-3000 for dekk. 

Lenke til kommentar

For felger bør både boltsirkel, innpress og navstørrelse være rett i tillegg til felg størrelse og bredde.

Ser det er noen internett sider som har lister over boltsirkel osv på felger, f.eks http://www.bolt-sirkel.no/

Så om en vet hvilken bil det har stått på så kan en kanskje finne ut av det (men jeg fant ikke tallene for Buddy).

Dekk derimot er enkelt, der er størrelsen greit oppgitt, f.eks 165/70 R13 (og i tillegg høy nok hastighetindeks og lastindeks)

Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

For felger bør både boltsirkel, innpress og navstørrelse være rett i tillegg til felg størrelse og bredde.

Ser det er noen internett sider som har lister over boltsirkel osv på felger, f.eks http://www.bolt-sirkel.no/

Så om en vet hvilken bil det har stått på så kan en kanskje finne ut av det (men jeg fant ikke tallene for Buddy).

Dekk derimot er enkelt, der er størrelsen greit oppgitt, f.eks 165/70 R13 (og i tillegg høy nok hastighetindeks og lastindeks)

Ja, jeg fant heller ikke noen oversikt over Buddy på de sidene. Hvor finner jeg hastighetsindeks?

Lenke til kommentar

Ok. Da virker det som de fleste dekkene på Interdekk og Byttdekk er rett (altså 79T i mitt tilfellet). Hvis jeg bare kunne unngå de 500kr + for frakt...
Men hvordan vet jeg at dekkene på Interdekk eller Byttdekk stemmer med boltsirkel og boltdimensjoner osv selv om både dekkdimensjoner og hastighetsindeks stemmer? Er ikke heller det garantert?

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 minutter siden):

Ok. Da virker det som de fleste dekkene på Interdekk og Byttdekk er rett (altså 79T i mitt tilfellet). Hvis jeg bare kunne unngå de 500kr + for frakt...
Men hvordan vet jeg at dekkene på Interdekk eller Byttdekk stemmer med boltsirkel og boltdimensjoner osv selv om både dekkdimensjoner og hastighetsindeks stemmer? Er ikke heller det garantert?

Om dekkene har riktig dimensjon: 165/70 R13,

og f.eks 79T

79 er lastindeks (må være minst det vognkort krever)

T er hastighets indeks. (må være minst det vognkort krever, eller minst Q for vinterdekk)

Dette er alt som gjelder for dekkene.

Det andre vi har snakket om som boltsirkel og innpress gjelder bare felger.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Om dekkene har riktig dimensjon: 165/70 R13,

og f.eks 79T

79 er lastindeks (må være minst det vognkort krever)

T er hastighets indeks. (må være minst det vognkort krever, eller minst Q for vinterdekk)

Dette er alt som gjelder for dekkene.

Det andre vi har snakket om som boltsirkel og innpress gjelder bare felger.

Vent litt, så hvis jeg skulle bestille en av de billigste dekkene fra Byttdekk til 600kr pr stk så ville det vært uten felg? 

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (13 minutter siden):

Vent litt, så hvis jeg skulle bestille en av de billigste dekkene fra Byttdekk til 600kr pr stk så ville det vært uten felg? 

Ja kun dekk. Og en trenger å få lagt på dekkene på felgene og balansere de så en trenger en dekkforhandler til den jobben. Så enten bør de ha en forhandler de samarbeider med i nærheten, eller så er det like greit å handle dekk med en forhandler som er i nærheten.

Det vanlige er å ha to sett med felger. ett for sommer og ett for vinterhjul. Felgene varer ofte hele bilens levetid.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 minutter siden):

Ja kun dekk.

Det vanlige er å ha to sett med felger. ett for sommer og ett for vinterhjul. Felgene varer ofte hele bilens levetid.

Søren... 
Problemet er at jeg kun har ett sett med felger, men det er så dyrt å bytte dekk på felg hver sesong. 

Men jeg trodde R13 stod for felgens radius, men det er kanskje feil? 
Noen på finn selger "15" Orginale Felger 4x108 Peugeot /Citroen"  vil de da passe på https://www.byttdekk.com/dekk/green-max/greenmax_winterhp/165-70r13/179914 ?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...