Gå til innhold

KOMMENTAR: - Undersøkelser som «IT i Praksis» er lite egnet til å forstå utfordringene i offentlig sektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det offentlige vil aldri klare å gjennomføre noen virkelig suksessfulle it prosjekter som omhandler nyskapning. Det offentlige kan i beste tilfelle ta i bruk etablert teknologi. For nyskaping og innovasjon vil det ikke eksistere noen reell motivasjon hos de som er satt til å gjøre jobben. Innovasjon er ikke bare noe man kan lovregulere eller bestemme politisk. Innovasjon krever kreativitet og et stort fokus på kundetilfretshet. Disse to tingene er det ikke mulig å få til i offentlig sektor.

Så ønsker vi at it skal være vår neste olje, la oss beholde et privat næringsliv som kan levere software til det offentlige. Ønsker vi at det offentlige skal gjøre alt selv, så kan vi like så godt bare innføre kommunisme med det samme og la staten gjøre absolutt alt. Da får vi vel som fortjent, både hva gjelder frihet, produktkvalitet og innovasjon.

Lenke til kommentar
Sitat

 

Det offentlige vil aldri klare å gjennomføre noen virkelig suksessfulle it prosjekter som omhandler nyskapning. Det offentlige kan i beste tilfelle ta i bruk etablert teknologi. For nyskaping og innovasjon vil det ikke eksistere noen reell motivasjon hos de som er satt til å gjøre jobben. Innovasjon er ikke bare noe man kan lovregulere eller bestemme politisk. Innovasjon krever kreativitet og et stort fokus på kundetilfretshet. Disse to tingene er det ikke mulig å få til i offentlig sektor.

Så ønsker vi at it skal være vår neste olje, la oss beholde et privat næringsliv som kan levere software til det offentlige. Ønsker vi at det offentlige skal gjøre alt selv, så kan vi like så godt bare innføre kommunisme med det samme og la staten gjøre absolutt alt. Da får vi vel som fortjent, både hva gjelder frihet, produktkvalitet og innovasjon.

 

Tja. Dette var kanskje litt unyansert... NAV har ett av landets største miljøer for tjenestedesign med noen av bransjens fremste folk. Med en traust og trist byråkratisk rigg bak seg har de klart å skape brukerreiser som er i verdensklasse og høster anerkjennelse rund baut. Med design think, klart språk og universell utforming i fokus har de fått til tjenestedesign på forbilledlig vis. Innovative er de også! Helt i spiss på teknologi og innovasjon, både hva gjelder utvikling av IT-løsninger og forretningstransformasjon.

Et privat næringsliv som _leverer_ løsninger til det offentlige har vært standarden de siste tiårene, og har etterlatt et gigantisk etterslep for en rekke offentlige etater fordi de ikke er gjensidige partnere, men leverandør og kunde. Et slikt skarpt skille fungerer ikke lengre, all den tid IT er en kjernevirksomhet og ikke en blyant som skal koste minst mulig.

Det offentlige og private må levere _sammen_ i autonome og kvalifiserte team uten dyre overleveringer, sjekklister og avtaler hvor alle parter har alt å vinne på å ta snarveier. Videre er Arild spot on når han illustrerer det offentlige som en plattform for innovasjon, som åpner sin virksomhet for privat innovasjon via APIer, tjenester og gjensidig læring.

Endret av bkvernst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...