Gå til innhold

Mykstarter for kompressormotor?


Anbefalte innlegg

Usikker på om denne posten hører hjemme her, men jeg forsøker:

 

Jeg har et gammelt drog av en kompressor stående (Ingersoll-rand T30, 400L tank) som jeg tenkte å ta i bruk når jeg etter hvert får i stand «furtebua» i garasjen. Motoren på kompressoren var brent da jeg kjøpte den, så jeg har skiftet den ut med en nyere, med samme spesifikasjoner.

Kompressoren står på en egen 230V trefaskurs på 16A (C-sikring). Jeg har hatt problemer med at den leverer litt for lite luft. Kunne derfor tenkt meg å øke turtallet en del på den, da den går på vesentlig lavere turtall enn disse tåler. Har derfor bestilt et reimhjul til motoren som er en del større enn det som står på i dag (fra 105 til 140mm). Det er imidlertid slik at lyset dimmer litt når kompressoren starter, selv med reimhjulet som står på nå. Og det problemet blir vel neppe bedre med 40% større reimhjul. Har søkt litt rundt ang. dette, og funnet ut at jeg må ha en sak som demper startstrømmen.
Ble først anbefalt Y/D-vender, men har inntrykk av at det er såkalte mykstartere som gjelder nå om dagen. Er jeg inne på rett spor da, evt. kan noen peke meg i riktig retning? Har søkt litt rundt, og prisene virker voldsomt høye på sånt utstyr, skulle gjerne hatt noe som koster mindre enn det jeg ga for kompressoren..

Hva med denne? Datablad.  Ut fra min svært begrensede kunnskap synes jeg spesifikasjonene burde stemme overens, hva annet trenger jeg evt? Løsninger mottas med takk!


Legger ved bilde av skiltet på motoren.

unnamed.jpg

unnamed2.jpg

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mykstartere er mer eller mindre ikke-eksisterende nå til dags. Ingen som bruker det. Er enten direktestart eller frekvensomformer. Tror jeg bare ville prøvd med direktestart. Er vel billigere å legge større kabel antagelig enn å kjøpe frekvensomformer. Med mindre du får tak i noe brukt. En på 3 kW tipper jeg vil koste deg minst 10 tusen. Neppe verdt det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, _nomad said:

Ja, det var jo det potensielle problemet jeg ville forsøke å løse. så fort motoren og svinghjulet er kommet opp i turtall, vil vel momentet bli vesentlig mindre, og motoren trekke mindre strøm?

Mindre enn oppstarten. Men fremdeles mer enn med lite reimhjul.

Startstrømmen kan være mange ganger høyere enn merkestrømmen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...