Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finner ikke min kopi av en kontrakt.


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

For en del år siden jobbet jeg på en uteplass. Vi som jobbet der ønsket oss verneutstyr. Dette var i utgangspunktet ikke uteplassen villig til å betale  for, men vi fikk til et kompromiss der uteplassen betalte for verneutstyret, og at vi ble trekt for en sum per måned.

Når det ikke lenger vår noe å trekke så var den "vår". Den skriftlige avtalen sa og at når vi valgte å levere inn verneutstyret så ville vi få tilbakebetalt hele beløpet som var "innbetalt"/trekt. Tror jeg ble trekt en 4-5K totalt.

Det var ingen tidsfrist på når verneutstyret skulle leveres tilbake.

Jeg har nå hatt mitt verneutstyr liggende i et skap, og "glemt" det. Når jeg nå ryddet skapet så kom jeg over dette og bestemte meg for at det kunne være greit å levere det inn (Det var trossalt en del tusen kroner vi ble trekt, og som hadde vært fint å få igjen).

Nå har jeg selvsagt klart å rote vekk min kopi av kontrakten, og uteplassen mener at det er veldig lenge siden denne kontrakten ble inngått så det var vanskelig å finne ut av detaljene rundt det nå.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å få hentet ut det innbetalte beløpet når uteplassen er "vanskelig".?

Er det noe innen jussen som krever at bedriften skal ha kopi av kontrakten så lenge den er gyldig eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, 5YN6PQB1 said:

Er det noe innen jussen som krever at bedriften skal ha kopi av kontrakten så lenge den er gyldig eller noe slikt?

Generelt om personopplysninger så skal de oppbevare de så lenge det er nødvendig, men ikke lenger. Siden du ikke har kontrakten og kan vise at den fortsatt er gyldig så blir det uansett ikke så lett å bruke dette som et argument.

Det vil nok også være relvant om du fortsatt jobber for bedriften. En del av avluttningen av arbeidsforholdet er gjerne å levere inn alt utstyr. Hvis du ikke leverte dette utstyret så vil de nok ha en god sak for å tolke det som om du ønsket å beholde det.

Har du ingen kollegaer med samme avtale som kanskje har sin kopi liggende?

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (På 27.8.2021 den 9.28):

Har du ingen kollegaer med samme avtale som kanskje har sin kopi liggende?

Det kan være at eg kan få tak i, men er litt usikker om det vil kunne hjelpe meg, den kontrakten vil jo stå i et annet sitt navn.

 

Gunnar Mo skrev (På 27.8.2021 den 9.28):

Det vil nok også være relvant om du fortsatt jobber for bedriften. En del av avluttningen av arbeidsforholdet er gjerne å levere inn alt utstyr. Hvis du ikke leverte dette utstyret så vil de nok ha en god sak for å tolke det som om du ønsket å beholde det.

Har ikke jobbet der fast på en god stund, men har vært litt av og på (tilkallingsvakt). Har derfor ikke hatt en eksakt sluttdato.

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (14 timer siden):

Det kan være at eg kan få tak i, men er litt usikker om det vil kunne hjelpe meg, den kontrakten vil jo stå i et annet sitt navn.

Det vil være til hjelp, om ikkje anna ved at du kan sannsynleggjere at du også har ein tilsvarande avtale. Altså tilsvarande som dersom du berre hadde hatt ein munnleg avtale, for å bevise at du har ein gyldig avtale så blir neste steg å sannsynleggjere at det føreligg ein avtale. Om du kan vise til at andre som jobba samtidig som deg har ein slik avtale så vil arbeidsgiver ha eit forklaringsproblem på kvifor berre du ikkje hadde avtale om tilbakelevering av utstyret.
Berre det at du har fått utlevert utstyr og fått trekk i lønna for utstyret taler for at du har ein likelydande avtale som din kollega, som altså inkluderer tilbakebetaling ved innlevering av utstyret. 

 

Vegen vidare er nok å levere inn utstyret og sende krav om tilbakebetaling. Om arbeidsgiver bestrider grunnlaget for kravet så må du ta saka vidare til retten der begge partar må legge fram bevis for sitt syn. Om du kan vise til at kollegane dine har slik avtale om tilbakebetaling, og du kan vise til at du har følgt tilsvarande ordning med utlevering av utstyr og trekk i lønn så burde du stille sterkare enn arbeidsgiver som argumenterer med at det er "vanskelig" å finne igjen avtalen.
Det beste hadde sjølvsagt våre om du klarte å finne igjen din kopi av avtalen ettersom du då hadde heilt klar dokumentasjon på avtalen, men utan avtalen så må du behandle saka som om det var ein munnleg avtale som du vil kreve oppfylt.

Du kan nok også styrke saken din om du kan vise til tidlegare kollegaer som har levert inn utstyret og fått tilbakebetalt beløpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...