Gå til innhold

To typer luft-avfuktere - hva er ulikt i prinsipp og bruk


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Dart skrev (31 minutter siden):

Jeg har også en med samme problem. Hele bakdekselet må demonteres for å få ut et 30 x 50 cm teppe av lo som ligger på ribbene som veksler varmen ut i utlufta.

Gå for industriavfuktere om du skal ha ny, de er lettere å demontere og rengjøre, husholdningsmaskiner er ikke bygget for å rengjøres men heller kastes når de er oppbrukte.
Ellers er jo Woods greie maskiner om du greier å få en sendt hjem til deg uten at den ødelegges på veien, jeg greide det ikke så etter 2 transportskader i posten ga jeg opp dem.

Ellers merkelig at det fra øverste hold ikke er lov å legge ved linker til maskiner i en tråd som diskuterer nettop denne type maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (3 minutter siden):

Ellers merkelig at det fra øverste hold ikke er lov å legge ved linker

Jeg la ut noe om nettkjøp av briller. Det er eventyrlig billig å bestille like bra briller fra Kina rett fra de samme fabrikkene som leverer til de store kjedene i Norge. Det er et følsomt hemmelig regime vi på grasrota ikke skal vite om. Litt som å bestille smykkediamanter rett fra Israel. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (58 minutter siden):

Jeg beklager.
Alle innlegg som inneholder linker til produkter, nettbutikker eller produsenter i denne tråden må slettes. 
Jeg har fått beskjed fra øverste hold at det ikke kan tolereres.
Annonsører på disse sidene liker ikke at andre enn dem blir promotert, og alle innlegg med henvisninger til andre aktører i markedene skal fjernes. De liker ikke å bruke masse penger på annonser her for så å se at brukere velger og anbefaler andre produkter og leverandører.

Dessuten kan det forekomme ansatte og andre som har interesser i andre selskaper som later om de er ærlige vanlige folk og legger ut rene illusjoner og fantasiprodukter i stedet for saklige erfaringer.

Linker og henvisninger i mine innlegg i tråden er fjernet. Dette er gjort da jeg fant at linker og henvisninger til produkter var unødvendige for å få frem innholdet i innleggene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Dart skrev (17 minutter siden):

Jeg la ut noe om nettkjøp av briller. Det er eventyrlig billig å bestille like bra briller fra Kina rett fra de samme fabrikkene som leverer til de store kjedene i Norge. Det er et følsomt hemmelig regime vi på grasrota ikke skal vite om. Litt som å bestille smykkediamanter rett fra Israel. 

Ser du ikke forskjellen fra å linke grisebillige briller direkte fra produsent i Kina til å legge ut linker til produkter kjøpt i norske nettbutikker?
Jeg er ganske sikker på at diskusjon.no ikke henger seg opp i det, har i allefall ikke opplevd noe sånnt i mine 16 år her inne men det kan jo selvsagt hende de har innført nye regler på dette i mellomtiden men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (13 timer siden):

Linker og henvisninger i mine innlegg i tråden er fjernet. Dette er gjort da jeg fant at linker og henvisninger til produkter var unødvendige for å få frem innholdet i innleggene.

Hårek er moderator og forklarer selvsagt alle slike regler.

Jeg forstår heller ikke hvordan interessante dialoger i dette forum skal foregå uten at det henvises til spesifikke merker, produkter eller tilhørende nettsteder og linker til disse. 

Men jeg kan forstå at for mye prosa og engasjement kan skape mistanke om "fake news". 

Likevel kan kollaboratører, sabotører og femtekolonister likevel dekke seg bak en bred fasade av naivt snikksnakk. Også uten å direkte nevne kilden til det eller direkte referere. 

 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (24 minutter siden):

Ser du ikke forskjellen fra å linke grisebillige briller direkte fra produsent i Kina til å legge ut linker til produkter kjøpt i norske nettbutikker?

Joda. Jeg ser forskjellen. Og mye annet i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (10 timer siden):

Seriøst? Har forumet blitt så jævlig at man ikke kan anbefale produkter lengre?

Egentlig ikke, men trolig er det en kombinasjon av to faktorer. 

A: Den ene er at jeg leste om briller i en tråd her og kom på min gode kundebehandler som jeg snublet over hos gigant-fabrikken i Kina - som snakker litt norsk, hvor jeg/vi har kjøpt ca 20 par de siste åra, og la ut en anbefaling med en rabattkode jeg fikk for å stimulere god handel med norske kunder. Så tenkte jeg at det ville vært til nytte om jeg la det samme litt revidert på et passende forum for slikt. Dermed ble det "spam" 😆 altså to lignende innlegg som algoritmene her oppdager. 

B: Den andre er at i den første tråden handlet det om kjøp av briller og hadde "Briller/kjøp" i temafeltet. Der lå både nettsted og pris til et jukseprodukt. Det har ligget der lenge uten å bli sletta. Når jeg så opplyser at det finnes en nettbutikk der man direkte kan kjøpe fra en gigantisk fabrikk i Kina til en tidel av prisen i Norge med levering på 5-7 dager, da reagerte trolig de som jobber i slike butikker og i bransjen i Norge, muligens også kjøpere av reklameplass for salg av briller i Norge.  Og de klaget inn innlegget. 

Som vi kan tenke oss, så ligger det tusenvis av snikreklame her på foraene fra før, og mange så opplagte at det "ryker litt" av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har vært oppmann og moderator for flere store nettdebatter og sett det meste.

En gang sto det spørsmål : Vet noen om en god synsk person jeg kan ringe til i Moss?

Straks kom det flere svar og flere anbefalinger om samme teletorg-synske dama. Jeg fikk mistanke og oppdaget at dama hadde registrert 11 ulike forum-brukere på samme IP og brukt i den tråden. Hun anbefalte seg selv - selvsagt.

Dr Online er særlig plaget av slike, med synske, helsekost, juksemedisiner, tvilsomme hjemmeprodukter osv. 

På FB er det vel ganske lovlig med selvreklame?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har kjøpt produkter omtalt på dette forum, og latt være å kjøpe produkter som har fått negativ omtale, og latt meg påvirke til både å bruke og avvise tjenester fra bedrifter som har vært debattert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som skrevet tidligere finnes det 2 typer, den ene kondenserer vannet i luften ved hjelp av en kald overflate, som i sykluser varmes opp å vannet smelter og renner ut i tank/sluk. Disse fungerer svært dårlig ved lave temperaturer både fordi kald luft inneholder lite fukt selv ved høy RH% for å få vannet til å kondensere er man avhengig av en temperaturforskjell. Enkelt forklart er pusten din for fuktig for at luften kan absorbere denne når du er ute en kald høstkveld, mens inne på kjøkkenet er det spagettien som koker å damp kommer fra kasserollen, men ingen damp fra pusten

 

en adsorpsjonsavfukter inneholder en roterende «kassett» med et silicastoff som suger til seg fukt, egentlig det samme stoffet du finner i de små posene i nye jakker, pengeboken eller andre ting man ønsker å holde tørt ifm. Frakt. Denne avfukteren har en vifte som sirkulerer fuktig luft inn i avfukteren, og et varmeelement som varmer opp ca 20% av «kassetten» den varme luften som passerer over kassetten vil ta med seg fukten ut av maskinen å blåse dette ut i frisk luft. Disse maskinene vil være effektive selv i en fryse/kjøle. 
 

om man bruker en adsorpsjonsavfukter vil man se at strømforbruk er noe høyere, men man sitter igjen med ca 80% varmeenergi i rommet generert av maskinen. Ved bruk i hus, og kanskje spesiellt i kjellere vil man med en slik maskin også få et visst undertykk i kjelleren da 50-80m3 med fuktig luft kastes ut. Dette vil igjen føre til en endring i «skorsteinseffekten» man opplever i hus i dag med passiv ventilasjon. Dette vil igjen føre til reduksjon av lukt, varmere kjeller og ikke lengre behov for passive ventiler i kjelleren. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...