Gå til innhold

Slik skal Snøhetta utvikle et karbon­negativt nabolag i Milano


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig flott på de illustrasjonene med masse natur og gjenbruk av gammel arkitektur. Passer som hånd i hanske med arkitekturopprøret. 

Hvorfor viser de ikke noen illustrasjoner av den ghettoen med blokker de har tapetsert hele den ene siden av modellen med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Veldig flott på de illustrasjonene med masse natur og gjenbruk av gammel arkitektur. Passer som hånd i hanske med arkitekturopprøret. 

Hvorfor viser de ikke noen illustrasjoner av den ghettoen med blokker de har tapetsert hele den ene siden av modellen med?

Hva i alle dager får deg til å tro at det blir en ghetto? Vet du hva en ghetto er?

Har du gått i bysentrum før?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (47 minutter siden):

Hva i alle dager får deg til å tro at det blir en ghetto? Vet du hva en ghetto er?

Har du gått i bysentrum før?

Du føler deg tydeligvis truffet av noe. Blir nok lettere for meg å svare på hva du egentlig lurer på hvis du åpner opp litt.

For de blokkleilighetene de skal bygge bak det flotte naturlige området med småbygninger er omtrent pr def en ghetto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Du føler deg tydeligvis truffet av noe. Blir nok lettere for meg å svare på hva du egentlig lurer på hvis du åpner opp litt.

For de blokkleilighetene de skal bygge bak det flotte naturlige området med småbygninger er omtrent pr def en ghetto.

Quote

ghetto

noun

a part of a city, especially a slum area, occupied by a minority group or groups.

 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

 

Tja, eller så kan vi alternativt bruke begrepet ghetto slik det blir brukt i dag, i stedet for å ty til det gamle rasismekortet igjen:

Sitat

I dag blir begrepet getto både på norsk og andre språk brukt om mange steder der en viss type mennesker samler seg. Man kan bl.a. snakke om studentgettoer i studentbyer eller andre steder der hovedsakelig bare studenter oppholder seg, turistgettoer i sterkt turistifiserte områder, og rikmannsghettoer. På dansk finnes f.eks. eliteghetto, på engelsk rich man's ghetto og affluence ghetto.

På norsk brukes av og til boble i lignende betydning.

Men det er klart, diskusjoner blir best når man kan krenkes av alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Tja, eller så kan vi alternativt bruke begrepet ghetto slik det blir brukt i dag, i stedet for å ty til det gamle rasismekortet igjen:

Men det er klart, diskusjoner blir best når man kan krenkes av alt.

En minoritet trenger ikke å være en raseminoritet. Så igjen, du mener kun en viss type mennesker kommer til å bosette seg der. Hva slags type mener du disse boligene vil huse?

Det er forresten ingen som har sagt noe om å bli krenket utenom deg.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

En minoritet trenger ikke å være en raseminoritet. Så igjen, du mener kun en viss type mennesker kommer til å bosette seg der. Hva slags type mener du disse boligene vil huse?

Det er forresten ingen som har sagt noe om å bli krenket utenom deg.

I motsetning til deg, så mener jeg ingen ting om hvem som skal bo der. Det er jo nettopp derfor det ville vært interessant å se hvordan ghettoen kommer til å se ut 🤦‍♂️

Er tanken at det skal være studentboliger, pensjonistboliger, luksusboliger, noe annet? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

I motsetning til deg, så mener jeg ingen ting om hvem som skal bo der. Det er jo nettopp derfor det ville vært interessant å se hvordan ghettoen kommer til å se ut 🤦‍♂️

Er tanken at det skal være studentboliger, pensjonistboliger, luksusboliger, noe annet? 

Du mener det er en ghetto nesten pr def (sic).  Jeg har ikke sagt noe om hvem som kommer til å bo der, men du har ment det kommer til å være utelukkende  en (eller flere) minoritet når du sier det er en Ghetto. Mener du denne kommer til å være annerledes enn om det vær eneboliger?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Angående bildene i artikkelen: Det er en del bra og en del dårlig der. For å ta det bra først: Miks av gammelt og nytt, åpenhet og luftighet, mye grønt, irregulært gatekart og ulike høyder. Alt dette bidrar til unikhet og skaper en "biologisk" atmosfære. Det dårlige er at de irregulere plasserte byggene har fasader som er like repeterbare som en mønstertapet. Det blir for mye "minkbur" etter min mening. Jeg savner unikheten og irregulariteten fra gatekartet. Det ser også ut som en litt for stor gågatejungel uten praktiske detaljer som sykkelstativer, t-banestasjon, busstopp og parkeringskjellere (jeg ser ingen innganger for det). Jeg kan heller ikke se spor av de enorme arealene med solceller det skrives om, eller tegn til store tekniske installasjoner som ventilasjon. Det virker som det er mer et arkitektonisk glansbilde med fine papirspesifikasjoner, enn uttenkte detaljer over faktisk innhold.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (18 timer siden):

Du mener det er en ghetto nesten pr def (sic).  Jeg har ikke sagt noe om hvem som kommer til å bo der, men du har ment det kommer til å være utelukkende  en (eller flere) minoritet når du sier det er en Ghetto. Mener du denne kommer til å være annerledes enn om det vær eneboliger?

Så å si alle blokkleiligheter har en felles type mennesker som bor der. Overraskende at dette er totalt ukjent for en som klager på at jeg aldri har vært i en by før.

Tenker vi setter en strek her jeg, for du er overraskende krenket over at jeg våget å kalle blokkleiligheter som er så stygge at de ikke fortjener en illustrasjon for en ghetto. La meg gjette: du bor i en ghetto, unnskyld, blokkleiligheter selv 😂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Så å si alle blokkleiligheter har en felles type mennesker som bor der. Overraskende at dette er totalt ukjent for en som klager på at jeg aldri har vært i en by før.

Tenker vi setter en strek her jeg, for du er overraskende krenket over at jeg våget å kalle blokkleiligheter som er så stygge at de ikke fortjener en illustrasjon for en ghetto. La meg gjette: du bor i en ghetto, unnskyld, blokkleiligheter selv 😂

Du skjønner åpenbart ikke forskjell mellom hva en ghetto er og hva en boligblokk er. Tror vi sier stopp her ja. 

Og jeg må visst si dette igjen: Den eneste som har nevnt noe om krenkig er du.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest artikkelen så jeg kan bomme fullstendig. Men det som ofte slår meg er hvordan slike "lavkarbon" tiltak og nabolag ofte er avhengig av infrastruktur utenfor egen sfære som ikke nødvendigvis er like lavkarbon.

Man kan leve i en grønn Oase i oslo med bare elsykler men det hjelper ikke hvis livstilen fordrer ekstrem forurensing andre steder i verden.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Theo343 said:

Nå har jeg ikke lest artikkelen så jeg kan bomme fullstendig. Men det som ofte slår meg er hvordan slike "lavkarbon" tiltak og nabolag ofte er avhengig av infrastruktur utenfor egen sfære som ikke nødvendigvis er like lavkarbon.

Man kan leve i en grønn Oase i oslo med bare elsykler men det hjelper ikke hvis livstilen fordrer ekstrem forurensing andre steder i verden.

Nå skjønner jeg ikke helt hva som eventuelt ville vært nødvendig å importere til en grønn oase som en ellers ikke ville importert utenfor denne "grønne oasen"?

Nå har du et poeng at mye av vår forurensning kommer fra produksjon i utlandet, men jeg tror ikke dette er mer fremtredende for folk som bor på slike steder som nevnt i artikkelen?

Det eneste måtte være at dette ofte er hippe, dyre boliger, så det vil være i folk med god råd som flytter inn, og de har gjerne et høyere forbruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...