Gå til innhold

Luftvern, Ørland


aslie

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er kalt inn til rekrutten i februar 2022 på Ørlandet. Etter hva jeg har lest meg opp til virker det som at jeg har kommet inn i luftvernet (???). 

1. Stemmer det at jeg da har kommet inn som luftvernartillerist? Er dette en hard tjeneste eventuelt? Noen erfaringer??

2. Hvordan er Ørlandet som militærleir og sted? Mtp sosialt, mat, muligheter på helgeperm…

3. Noen som vet hvordan det er med perm i luftvernet? Er det mye helgepermer eller får man heller lengre permer?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg har vært involvert med Ørland Hovedflystasjon. 

1. Luftvern er litt for generelt til å avgjøre hva du skal gjøre. Vaktholdet ved flystasjonen er også luftvern. Luftvernsartillerist er simpelthen betjening av bakke til luft artilleri. Det gjelder å ha struktur og ha litt teknisk innsikt i selve den oppgaven. Om dette er vanskelig er i all hovedsak avgjort av egenskapene dine. 

2. Det er som alle andre leirer. Man har gjerne noen brakkevenner. Maten er middelmådig til dårlig som alle andre steder. Men man har en god bonus siden flyplassen har internasjonale øvelser. I slike tider byr kantina gjerne på ekstra god mat. Hamburgere er ofte å se når amerikanere er på besøk. 

3. Stort sett helgeperm. Er vel to lengre permer å få, om jeg husker rett. Brekstad kan være en trivelig bedagelig sted hvis man har god innstilling. Er man storbykjær så har man Trondheim en time med båt unna. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...