Gå til innhold

Avansert Excel formel

muffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en oppgave på skolen, som skal løses vha. excel. Oppgaven er ganske simpel, og den er ikke vanskelig, men jeg vil løse den på en annen måte enn den lærerne legger opp til.

Oppgaven er, sånn ca:

En bedrift har i 2000 en omsetning på 12 mill kr. Hvert år øker omsetningen med 15%. I vilket år er omsetningen steget over 30 mill kr?

Lærerne legger opp til å skrive inn årstallene nedover i en kolonne, og omsetning i en annen. Så skriver man inn en formel i øverste celle i kolonnen med omsetning i, og kopierer denne nedover. Så plukker man ut det rette svaret "manuelt".

Finnes det en måte å få excel til å automatisk legge på 15% helt til sluttresultatet når en viss verdi? Det jeg mener er: Kan excel regne ut 115% av 12, og 115% av det igjen, og 115% av det igjen helt til sluttsvaret overstiger 30 mill, og så stoppe? Jeg må også kunne få ut antall ganger denne operasjonen gjentok seg selv, slik at jeg får riktig år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en formel, men vet ikke helt hvordan du kan implementere dette i Excel.

12 000 000 * 1,15^n

Der n er ett helt tall og representerer år etter 2000. Tror denne skal fungere. Deretter kan du vel kanskje teste ut om summen kommer over 30 mill, og deretter trekke ut n[/n] å se hva denne er.

Skrevet (endret)

Problemet ditt er 12.000.000*1,15^x=30.000.000 hvor du skal finne x. Slik algebra er ikke Excells sterkeste side.

Du kan enkelt lage en lang database ved å autofylle årene (og f.eks begynne med 0 for inneværende år) i A, og autofylle omsetningen i B:

12000000 i B1

B1*1,15 i B2

B2*1,15 i B3

for så å bruke FINN.RAD funksjonen. FINN.RAD er mye brukt funksjon i Excell, som er program vi ofte bruker til å søke i tabeller.

Eller du kan bruke følgende formler i B1, B2...

=HVIS(12000000*OPPHØYD.I(1,15;A1)>30000000;"Mål oppnådd";"")

=HVIS(12000000*OPPHØYD.I(1,15;A2)>30000000;"Mål oppnådd";"")

hvor verdiene i A1, A2 o.s.v er 0, 1...

Dette er bare eksempler jeg har krotet ned for å gi deg noen ideer til hvordan du kan jobbe, ikke ferdige oppsett. Håper de ikke inneholder for mange feil! :p

Edit

Excell består av verdier i celler. For at Excell, som i dette tilfellet, skal sammenligne tall må tallene ligge i celler. De kan enten legges inn manuelt, av autofyll, importeres eller legges inn av en makro. Men Excell kan ikke regne på dem før de er lagt inn. Excell har ikke noe bufferminne.

Problemet du skisserer ovenfor ville jeg ha løst i Turbo Pascal den gangen jeg studerte, eller i et annet programspråk, ved å bruke en IF THEN sløyfe. Hva man bruker i dag vet jeg ikke...

Endret av baldviking
Skrevet

vet ikke hvor mye du "får lov til" jeg, men du kan gjøre som følger:

View->Toolbars->Control Toolbox

Velg "Control Button" og tegn en knapp.

høyreklikk på knappen, klikk "view code"

Bytt ut alt som står i vinduet med koden under:

Private Sub CommandButton1_Click()

While (Range("B3").Value = False)

Range("A3").Value = Range("A3").Value + 1

Wend

End Sub

avslutt vinduet.

Høyreklikk, gå til Commandbutton object->edit, så kan du endre teksten

i toolbaren du fikk opp kan du nå trykke "Exit design mode"

i celle A3 skriver du nå 0, og i B3 skriver du dette: =IF(12000000*1.15^A3>=30000000,TRUE,FALSE)

Når du nå trykker på knappen, så finner den antall år i A3.

Skrevet (endret)

Impressive, The Jackal! :thumbup: Nå MÅ jeg se til å få lest den syv hundre siders boken i VBA jeg kjøpte i fjor, snart...! :(

Men spørs hva lærerne til muffe mente han skulle lære av oppgaven de ga ham, da.

Endret av baldviking
Skrevet
Impressive, The Jackal! :thumbup: Nå MÅ jeg se til å få lest den syv hundre siders boken i VBA jeg kjøpte i fjor, snart...! :(

Men spørs hva lærerne til muffe mente han skulle lære av oppgaven de ga ham, da.

Takk takk, men det er ikke så veldig impressive egentlig, har tross alt laget en del mer komplekse ting enn dette. Uansett, hvis du bruker office en del, er det faktisk ikke så dumt om du får en god kamerat til å tuppe deg hardt i rævva så du får lært deg litt VBA ;) Det er faktisk ganske nyttig å kunne litt...

Skrevet (endret)

en annen greie jeg kan nevne for deg, som forsåvidt da ikke blir en heeelt interaktiv formel-greie i excel.. er å bruke målsøking, som du finner i verktøymenyen eller noe.. :)

skriv inn type 15000 i en celle, 1.15 i en annen .. la en tredje stå blank (kall den x).. og skriv formelen i den fjerde ruta: 15000*1.15^x .. deretter brukre du verktøy-> målsøking

"Sett ruta med formelen lik 30 mill eller hva det var ved å forandre på verdien x." Og du vil få svaret.

Endret av Tosh
Skrevet
Har en formel, men vet ikke helt hvordan du kan implementere dette i Excel.

12 000 000 * 1,15^n

Der n er ett helt tall og representerer år etter 2000. Tror denne skal fungere. Deretter kan du vel kanskje teste ut om summen kommer over 30 mill, og deretter trekke ut n[/n] å se hva denne er.

Formelen for å finne antall år blir

=LOG(30/12)/LOG(1,15)

30 og 12 er beløpene i millioner. Den angir at det vil ta 6,56 år (7, hvis man vil avrunde opp til nærmeste hele år).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...