Gå til innhold

TIlkobling av baderomsvifte


Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en vifte ala Flexit 100B TH med tidsinnstilling of fuktsensor.
Denne koblet jeg direkte på et støpsel og satte i veggen, men den går kontinuerlig.

I manualen (https://www.flexit.no/globalassets/catalog/documents/20628_produkter-avtrekksvifter-baderomsvifter-man_94304.pdf) så står det som følger:

B TH Viften styres av både fuktsensor og timer. Viften starter når en ekstern bryter, f.eks. lysbryter, slås på og leverer styrespenning til LT terminal, eller når fuktnivå overstiger innstilt settpunkt, justerbart 60-90% RH. Når ekstern bryter skrus av, eller når fuktnivå går under innstilt settpunkt, går viften iht innstilt ettergangstid, 2-30 min

Jeg synes dette er uklart. Ettersom jeg ikke har koblet inn bryter så leser jeg det slik at den går på når fuktnivå overstiger innstilt settpunkt, og vil slå seg av når fuktigheten er under dette punktet.'

I tillegg så står det: NB! Ved tilkopling av vifter med timer og fuktsensor (TH) må viften tilkobles separat bryter som vist på fig 6.  Hvis ikke viften tilkobles via en slik bryter vil ikke timerfunksjonen virke.

Slik jeg ser det så trenger jeg egentlig ikke denne timerfunksjonen. Men det virker ikke som at denne viften har tenkt å slå seg av overhodet. Må jeg ha denne bryteren for at den skal slå seg av i det hele tatt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser det er viften konstruert slik at den ikke starter av seg selv bare på luftfuktighet, den starter når lyset slås på og stopper enten på timer eller lav fuktighet.
(NB har ingen erfaring med slik vifte).

Koble til en midlertidig bryter for å se hvordan den oppfører seg.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 7/26/2021 den 20.24):

Slik jeg leser det er viften konstruert slik at den ikke starter av seg selv bare på luftfuktighet, den starter når lyset slås på og stopper enten på timer eller lav fuktighet.
(NB har ingen erfaring med slik vifte).

Koble til en midlertidig bryter for å se hvordan den oppfører seg.

Koblet til en bryter og nå virker det som at den fungerer helt fint. Merkelige  greier. Kan jeg bare koble inn en ledning mellom de to terminalene og droppe bryteren. Klarer ikke helt å se hva den bryteren gjør,

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...