Gå til innhold

Unngå Lånekassens inntektsgrense via AS


anmno

Anbefalte innlegg

anon_83104 skrev (På 26.7.2021 den 14.50):

Joda. På sett og vis. Men her er opprettelsen av et AS kun gjort i henhold til å lure til seg fordeler. Det spørs om dette er noe økokrim ville ha ansett som kriminelt eller ikke. Jeg er ikke sikker på om det allerede finnes god presedens i norsk rettsvesen for å si noe sikkert. 

At økokrim går etter de som driver eget AS for egen regning og risiko? Nei, det gjør de ikke.

Hvis du driver et AS og har spørsmål om hvordan du kan ordne ting slik at du unngår for mye skatt så kan du faktisk ringe skatteetaten og spørre. De er meget medhjelpelige til å klargjøre hva som er lov og hva som ikke er lov. Vanlige spørsmål tar de som regel på strak arm og forklarer hva som skal til for at ting er lovlig og hvordan det må gjøres. Vanskeligere ting kan du sende en epost om. Skatteetaten er opptatt av at alle betaler skatten sin, men man skal ikke betale mer enn man trenger heller.

Kris85 skrev (På 26.7.2021 den 14.22):

Du får utdannelsen din gratis. Til og med stipend og et svært gunstig lån med rekordlav rente. Det å spekulere å hvordan man kan utnytte sine fordeler ytterligere syns jeg er ganske så umoralsk og en hån mot samfunnet; og sier litt om dine holdninger til skatt. Dersom du får omgjort deler av stipendet om til lån på grunn av for mye jobbing; betyr ingen ting syns jeg. Bare la systemet fungere slik systemet er opprinnelig laget for å gjøre. Det å trikse & fikse - tilpasse og lete etter smutthull; syns jeg er en hån mot samfunnet for øvrig. 

Du er veldig moraliserende på et lite område. Hva om jeg sier at jeg synes at bruk av BSU er umoralsk og en hån mot samfunnet? Hva med de som gir gaver til bestemte organisasjoner for å få skattefradrag? Det er mye mer moralsk riktig å gi til en organiasjon hvor man ikke får skattefradrag!

Hvorfor er det så forferdelig at folk tilpasser seg til skattereglene? Det er noe de fleste gjør i diverse former. Å opprette et AS er mye jobb og risiko, så det er ingen gratistur dersom man velger å gå den veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dalanisse skrev (23 timer siden):

Om det er snakk om at du overstiger det du kan tjene med en liten margin, f.eks 5000kr så kan du jo høre med sjefen om disse timene kan utbetales på neste år (eller at de heller settes inn på pensjonsfondet de evt betaler inn på til deg.)

Å ha særskilt pensjonsinnbetaling er vel ikke lov. Den skal være lik for alle ansatte så vidt jeg vet. Å flytte lønn til et annet år høres heller ikke lovig ut for meg.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Å ha særskilt pensjonsinnbetaling er vel ikke lov. Den skal være lik for alle ansatte så vidt jeg vet. Å flytte lønn til et annet år høres heller ikke lovig ut for meg.

Det har du sikkert rett i.

Da spørs det om det ikke vil være enklest å bare jobbe litt mindre, alt etter hvor mye en taper i stipend i forhold til lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

https://www.storebrand.no/privat/pensjon/pensjon-fra-arbeidsgiver/innskuddspensjon

Arbeidsgiver må spare minimum 2 prosent av din lønn mellom 1 og 12 G. Arbeidsgiver kan spare inntil 7 prosent av lønn fra første krone du tjener. Arbeidsgiver kan også tilby en tilleggssparing på inntil 18,1 prosent av lønnen mellom 7,1 og 12 G

 

Ifølge dette så er særskilt pensjonsinnbetaling lov.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (29 minutter siden):

Ifølge dette så er særskilt pensjonsinnbetaling lov.

Nja, det kan kanskje se slik ut, men du er nå på privat-biten av storebrand sine sider. Hvis du faktisk prøver å opprette en pensjonsordning som bedrift vil du bli tydelig informert om at den må være lik for alle ansatte. Jeg har ikke noen veldig god kilde, for jeg finner ikke det i loven eller forskriftene, men det står bla her, her og her og denne i artikkelen er det flere jurister som sier den må være lik for alle. (Ja, jeg har lett en del for å finne det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...