Gå til innhold

Bytte fra siv. ing til informatikk. Verdt det?


19072021

Anbefalte innlegg

Hei:)

Har kommet inn på datateknologi på NTNU og hadde opprinnelig planer om å gjennomføre første året, deretter søke inn direkte på andre året av industriell økonomi (indøk). Begge disse er linjer som gir siv. ing tittelen på 5 år.

Har derimot nylig funnet ut at jeg kan gjennomføre en informatikk bachelor på 2 år (pga. at jeg har  tidligere studiepoeng i noe annet). Dette gjør at jeg senere kan søke meg inn på en informatikk master og være ferdigutdannet på 4 år.

Informatikk masteren gir (fra det jeg har hørt) litt lavere startlønn rett etter endt utdanning, men vil fort stige opp til samme nivå som siv.ing etter noen år arbeidserfaring. Informatikk masteren gir heller ikke siv.ing tittelen. På informatikk bacheloren så må jeg også passe på at jeg får C i snitt for å komme inn på masteren, noe som jeg slipper å tenke på i 5-årige siv.ing grader.

Er et års ekstra utdanning verdt det for godene som et siv.ing studium gir?

 

 

Endret av 19072021
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bachelor utdannelsen regnes vel som 3 års utdanning, selv om du tar den på 2 år (med hjelp av fag tatt fra før).

Edit: 3+2 års utdannelse er nok likverdig med 5 års utdannelse (Master for begge). Det er ikke godt å si hva som er best for deg. Men du sparer faktisk et år da.

Jeg kjenner ikke til de utdanningene så svarer på generelt grunnlag.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Du får akkurat samme lønn med en M.Sc fra UiO/IFI som du får med en siv.ing datatek fra NTNU. Du får nemlig akkurat samme jobber og er like ettertraktet i bransjen. Eneste grunnen til at du bør vurdere NTNU og Trondheim over Oslo er at Trondheim har et bedre studiemiljø enn Oslo(ikke at Oslo har et dårlig miljø, men Trondheim er en mindre by der studentene tar mer plass).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19072021 skrev (3 timer siden):

Er et års ekstra utdanning verdt det for godene som et siv.ing studium gir?

Jeg kan ikke se at du faktisk får noen goder var å ta et siv.ing studium framfor en master, utenom at det kan tenkes at det er noen flere stillinger du er kvalifisert til. Jeg ser derfor ingen grunn til å bruke et ekstra år på en tittel som ingen bryr seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (31 minutter siden):

Du får akkurat samme lønn med en M.Sc fra UiO/IFI som du får med en siv.ing datatek fra NTNU. Du får nemlig akkurat samme jobber og er like ettertraktet i bransjen. Eneste grunnen til at du bør vurdere NTNU og Trondheim over Oslo er at Trondheim har et bedre studiemiljø enn Oslo(ikke at Oslo har et dårlig miljø, men Trondheim er en mindre by der studentene tar mer plass).

Både informatikk og siv.ing linjene det er snakk om ligger i Trondheim. Har ingenting med studieby å gjøre

Lenke til kommentar

Da står i alle fall poenget mitt. 1 år i arbeidslivet er omtrent 570 000 kroner(egentlig mer, for det er jo det siste året du jobber du får ekstra) for en med en mastergrad innen IT. Jeg ville absolutt valgt informatikkmasteren over siv.ing om det kan kutte 1 studieår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...